Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Nytt samlingslån i sommar

Hej. Jag har planer på att ta ett nytt samlingslån i juni för att få ner månadskostnaden. Mitt mål är att komma ner till mycket god kreditvärdighet. Mina förutsättningar ser ut såhär just nu:

uc-risk: 1,5%

FF: 5st
• 2019-05-02 Lendo
• 2019-06-19 Advisa
• 2019-17-11 Nordea
• 2019-09-26 Advisa
• 2019-12-11 Advisa

Inkomst 2019: 480.500kr
Underskott 2019: 34.00kr

Synliga lån på uc: 679.000kr
• SEB 308.000kr 5,1% 3500kr/månad
• Nordea 235.000kr 4,9% 3000kr/månad
• Re:member 136.000kr 10,5% 2200kr/månad

Synliga krediter på uc: 0kr
• supremecard 0kr av 40.000kr

Lån utanför uc: 100.000kr
• privatlån av närstående: 75.000kr 2000kr/månad
• betalkoll: 25.000kr av 50.000kr 1000kr/månad

Jag vill i sommar samla så mycket som möjligt men vet inte riktigt vad som blir bäst, så skulle behöva lite hjälp och råd angående det.

Alternativ 1:
Söka samlinglåns på ca 240.000kr för att betala allt utanför uc och remember. Blir då dock att jag har 3st lån men borde kunna få en sjysst ränta.

Alternativ 2:
Söka samlingslån på ca 470.000kr för att samla ihop allt utanför uc, remember och Nordea. Då har jag bara 2st långivare men förlorar en långivare med bra ränta och riskerar att få en högre ränta på ett sånt stort lån.

Vad hade ni gjort? Kom gärna med råd.

Ingen som vill ge mig råd och förslag?

Tycker inte att det ser omöjligt ut, borde gå! Håll oss uppdaterade hur det går!

Skulle personligen gå på alternativ 2,
Tror tyvärr inte du får hela din önskade summa men om du får ca 250”’ så skulle jag lösa bort så mycket småskit med högst räntor som möjligt först, betalkort, Supreme och Remember. Överskottet skulle jag ge till privatlångivarna om de ligger dig varmt om hjärtat, bara för att visa god vilja.
Du får trixa lite själv också och se hur mycket du betalar på varje lån varje månad. Om du tex betalar 5000:- varje månad på ett lån är det kanske bättre att lösa bort det istället och lägga dom pengarna på något annat lån nästkommande månad.

har jag varit lite till hjälp?

Skulle personligen gå på alternativ 2,
Tror tyvärr inte du får hela din önskade summa men om du får ca 250”’ så skulle jag lösa bort så mycket småskit med högst räntor som möjligt först, betalkort, Supreme och Remember. Överskottet skulle jag ge till privatlångivarna om de ligger dig varmt om hjärtat, bara för att visa god vilja.
Du får trixa lite själv också och se hur mycket du betalar på varje lån varje månad. Om du tex betalar 5000:- varje månad på ett lån är det kanske bättre att lösa bort det istället och lägga dom pengarna på något annat lån nästkommande månad.

har jag varit lite till hjälp?

Har inte så mycket små skit med dåliga räntor, det som har dålig ränta är ju remember och betalkoll isf.
Mitt kreditkort på supremecard är redan nollat.

Ja allt man får som råd är bra hjälp. Har du någon erfarenhet av lån på 500k vad man får för ränta osv?

Jag tror du ska gå på alternativ nummer 1 av ett par anledningar.
1) det är inte många långivare som lånar ut mer än 350tkr till enskilda personer
2) risk att du får lösenkrav på ett större lån
3) du kommer sannolikt inte få en bättre ränta än SEBs 5,1% på det större lånet, varav incitamentet för att baka ihop lånen minskar drastiskt

Med de argumenten så hade jag valt alternativ nummer 1.

PS: Är det ett medlemslån på SEB som du har annars kanske du kan ansöka om det till ett medlemslån?

Senast ändrad:
Jag tror du ska gå på alternativ nummer 1 av ett par anledningar.
1) det är inte många långivare som lånar ut mer än 350tkr till enskilda personer
2) risk att du får lösenkrav på ett större lån
3) du kommer sannolikt inte få en bättre ränta än SEBs 5,1% på det större lånet, varav incitamentet för att baka ihop lånen minskar drastiskt

Med de argumenten så hade jag valt alternativ nummer 1.

PS: Är det ett medlemslån på SEB som du har annars kanske du kan ansöka om det till ett medlemslån?

jaha okej kanske bättre att söka lägre då.
Det är ett medlemslån som jag har redan.

Hur många banker erbjuder 500.000kr och hur svårt är det att få?

jaha okej kanske bättre att söka lägre då.
Det är ett medlemslån som jag har redan.

Hur många banker erbjuder 500.000kr och hur svårt är det att få?
Vet inte på rakarm hur många som erbjuder 500tkr, men det är max en handfull som erbjuder. De flesta som erbjuder 500tkr kräver medlåntagare.

300-350 tkr är taket hos de flesta långivare.

Haha oj, Pontus har klok och bra input och förstår om du blir förvirrad eftersom vi har två helt olika svar :)

svårt att säga vilken ränta du får på såna belopp, kontentan är ju att ju mer lån du har, desto högre ränta får du. När jag fick beviljat 400”’ hade jag runt 200”’ i övrigt blanco och fick därför ränta på runt 16%.... skulle jag be om ett sådant lån idag skulle jag landa på runt 4% och dessutom få ständiga erbjudanden att höja upp det

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp