Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Nytt försök till samlingslån

Hallå forumet!

Jag har i dagsläget sex FF varav en försvinner i slutet av veckan och tänkte då försöka mig på ett nytt samlingslån. Nedan kan ni se bild på återstående fem FF + dagens riskprognos. Jag förutsätter att den kommer gå ner lite efter helgen då en FF försvinner. Min UC-score ligger i dagsläget på 525 vilket är "Mindre bra" enligt skalan.

1718009660112.png

1718009837914.png

Här kan ni se mina kontokrediter. Ca 7K utnyttjad kredit över min kreditlimit, utspritt hos olika långivare. Hur stor påverkan har detta på 1) betyget/riskprognosen och 2) chanserna till nytt lån?

1718010056938.png

Som ni kan se så rör det sig då totalt om lån på ca 453K. Detta i kombination med lån utanför UC plus avbetalningar till två inkasso-bolag gör det väldigt svårt för mig att gå runt varje månad. Ett samlingslån hade hjälp så fruktansvärt mycket. Nedan bifogar jag en bild på mina inkomstuppgifter.

1718010404186.png

Jag förstår att det absolut bästa vore att avvakta tills iaf höstens FF försvinner men jag är i ett läge där jag inte vet hur länge till jag kan få ekonomin att gå ihop. Jag minns inte senast jag blev erbjuden ett vettigt förslag och är rädd att jag inte kommer få något denna gång. Några tips? Tankar? Råd? Allt uppskattas, tack!

Skulle nog avvakta ett tag och fokusera på att få ner antalet krediter, vilket kommer förbättra dina möjligheter framöver. Har du kontaktat alla långivare och kollat om de kan förlänga återbetalningstider, betalningsfria månader o.s.v? Det kan ju göra att du får mer marginal. För en s.k. 0-budget till punkt och pricka i början av varje månad där du allokerar varje krona för att kunna amortera så mycket som möjligt. Snåla in på allt och gör bara det absolut nödvändigaste. Har du något undanlagt för oförutsedda utgifter? Om inte börja lägga undan smått varje månad och öka sedan successivt när du fått ner antalet krediter/lån.

Det är uttnyttjade krediter som ställer till det för dig. Har du möjlighet att ta ett tillfälligt lån utanför UC för att betala ner dessa för att vässa betyget inför ett samlingslån? Om inte, ring runt till de olika bankerna för att se över möjligheterna till ett samlingslån och berätta dina förutsättningar innan du ansöker.

Är i liknande situation så blir väldigt spännande om du får något erbjudande!

Tack för svar!
Att få betalningsfria månader etc blir nog svårt då jag i princip varje månad övertrasserar summorna för att sedan vid löning betala in minimisumman för att hålla skeppet flytande. Har ingen säkerhetsbuffert då i princip allt går till att betala skulder, räkningar, hyra, mat etc.

Jag har fått sämre och sämre rating på både Dun och Creditsafe så att ett nytt lån utanför UC är praktiskt taget omöjligt.

Ska räkna på det en gång till och se om jag lyckas hålla huvudet över vatten i 4-5 månader till då ytterligare ett par FF försvinner.

Min UC Riskprognos hoppade idag från 7.6% till 15.9% trots att den enda förändringen som skett är att en FF försvunnit, fattar nada?

Övertrasserade krediter?
Ja, men de har legat övertrasserade ett tag, ingen ändring som skedde denna veckan. Och jag brukar betala in vid löning och sen ta ut vid behov, vilket nästan varje månad leder till övertrassering men det har aldrig tidigare påverkat %en negativt över en dag som det skedde idag.

Ja, men de har legat övertrasserade ett tag, ingen ändring som skedde denna veckan. Och jag brukar betala in vid löning och sen ta ut vid behov, vilket nästan varje månad leder till övertrassering men det har aldrig tidigare påverkat %en negativt över en dag som det skedde idag.

OK. Så inte mer övertrassering än "vanligt"? Läste någon annanstans att Cashbuddy inte längre syns på UC, något som förändrats där?

Vad säger att UC score är en statisk modell? de kan ju ha moderniserat den för att fånga upp mer kreditrisker.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp