I
I wish
Gäst
Poäng: 0
Högst intressant!!!
Undrar om Onea kommer lägga ner sin verksamhet nu också. Ockrare...
Undrar om Onea kommer lägga ner sin verksamhet nu också. Ockrare...
För övrigt är jag väldigt förvånad att denna sensationella förändring gått forumet obemärkt fram till att lagen nu kickar in.
Nja, helt förbi gick det oss inte (inte dig heller), även om tråden släpptes oväntat snabbt: https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/regeringen-föreslår-räntetak-för-snabblån.7675/
Ja men då var det förslag/motion.
Det läggs ju tusentals sådana varje år, jag trodde faktiskt aldrig dom skulle rösta igenom det så det är ytterst anmärkningsvärt.
Men jag förstår fortfarande inte vad det innebär.
Dom två oklarheterna jag har är :
1: Kommer bolagen runt lagen med kontokrediten eller varför lägger dom om det nu?
2: Dessa 5-6 aktörer som är kvar, kommer det bli "billigare" låna hos dom nu?

Återbetalningstiden är 30 dagar. Totalt att återbetala: 1371.50 kr. Beloppet dras via autogiro. Effektiv ränta: 4568.91%. Årlig fast ränta: 39%. Uppläggningsavgift: 300 kr. Aviavgift: 39 kr.
Daypay har valt en annan väg kan tilläggas:
"Daypay har sänkt sin årliga ränta till 39% och introducerat en uppläggningsavgift på 300 kr samt en aviavgift på 39 kr.".
Ja,
Fast en detalj i sammanhanget.
Den avgiften på 300:- den betalar du ju bara en gång.
Sen är räntan aldrig mer än 39%.
Problematiken jag antar man ville stävja var att ett lån på 5.000 helt plötsligt efter 8-9 månader är uppe på 15.000 med ränta på ränta.
Detta undviks nu på mikrolånen.
Men det som är oklart är varför bolagen ställt om till krediter när det också omfattas av lagstiftningen.
Om du har en kontokredit och plockar ut 20.000 direkt,
Skiter du då i att betala på säg 8 månader så är den totala räntan fortfarande 8.000 för alla dessa månader?
Oavsett hur länge du har krediten så är räntan densamma nämligen 40% som max, dom kommer ju inte runt det på något sätt.
Det som däremot kan vara bra för konsumenten är att vissa bolag lär lägga sig betydligt lägre för att fånga kunder och dom mest oseriösa sållas bort.