Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Ny lagstiftning - Flera SMSlån lägger ner 1 september.

Nja, helt förbi gick det oss inte (inte dig heller), även om tråden släpptes oväntat snabbt: https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/regeringen-föreslår-räntetak-för-snabblån.7675/

Ja men då var det förslag/motion.
Det läggs ju tusentals sådana varje år, jag trodde faktiskt aldrig dom skulle rösta igenom det så det är ytterst anmärkningsvärt.
Men jag förstår fortfarande inte vad det innebär.
Dom två oklarheterna jag har är :

1: Kommer bolagen runt lagen med kontokrediten eller varför lägger dom om det nu?
2: Dessa 5-6 aktörer som är kvar, kommer det bli "billigare" låna hos dom nu?

Ja men då var det förslag/motion.
Det läggs ju tusentals sådana varje år, jag trodde faktiskt aldrig dom skulle rösta igenom det så det är ytterst anmärkningsvärt.
Men jag förstår fortfarande inte vad det innebär.
Dom två oklarheterna jag har är :

1: Kommer bolagen runt lagen med kontokrediten eller varför lägger dom om det nu?
2: Dessa 5-6 aktörer som är kvar, kommer det bli "billigare" låna hos dom nu?

Det var en proposition från regeringen och trots att decemberöverenskommelsen föll i slutet av 2015 så fortsatte den i praktiken i de flesta fall så att den sittande regeringen fick igenom de flesta av sina propositioner. Så inte väldigt anmärkningsvärt att den röstades igenom :)

Vilken effekt den får är ju dock rätt oklart. Vad jag förstår omfattas kontokrediter av samma räntetak, men eftersom de inte har något slutdatum på samma sätt som snabblån har, kan företagen antagligen tjäna lika mycket, fast under en längre tid. Propositionen tog, som jag tolkar det, höjd för just en övergång till kontokrediter:
"Svenska Bankföreningen anser att inte heller kontokrediter och s.k. Prop. 2017/18:72 överbryggningskrediter och andra liknande krediter vid bostadsförvärv

bör omfattas av definitionen av en högkostnadskredit. När det gäller kontokrediter är det enligt regeringens mening emellertid snarare eftersträvansvärt att dessa ska omfattas av definitionen. Anledningen till detta är att en kreditgivare annars enkelt skulle kunna kringgå regleringen genom att i stället för engångskrediter erbjuda kontokrediter."

"Anledningen till detta är att en kreditgivare annars enkelt skulle kunna kringgå regleringen genom att i stället för engångskrediter erbjuda kontokrediter."

Men det är ju precis dom gör om jag förstått det hela rätt?
Finns ingen annan förklaring till att dom allihopa lägger om till kontokredit bortsett ifrån tidsaspekten som du nämner.

Om man tar ett lån på 5.000 och räntetaket är 40%.
Innebär det då att man på säg 6 månader max kan bli skyldig bolaget ifråga ca 2300 i ränta?

Daypay har valt en annan väg kan tilläggas:
"Daypay har sänkt sin årliga ränta till 39% och introducerat en uppläggningsavgift på 300 kr samt en aviavgift på 39 kr."

Kopierat från deras sajt 1000 kr:
Återbetalningstiden är 30 dagar. Totalt att återbetala: 1371.50 kr. Beloppet dras via autogiro. Effektiv ränta: 4568.91%. Årlig fast ränta: 39%. Uppläggningsavgift: 300 kr. Aviavgift: 39 kr.

Personligen tycker jag det här är en rätt dålig lag. Det enda som händer är att man tar bort mindre lån. Så om man är kort 1000 kr på en räkning måste man istället ta ett lån på tex 5000 kr över ett år. Högre summor och längre avbetalningstid = högre räntekostnad i kronor. Kan inte se fördelen med denna förändring just nu.

Nu verkar dock inte så bli fallet...

Daypay har valt en annan väg kan tilläggas:
"Daypay har sänkt sin årliga ränta till 39% och introducerat en uppläggningsavgift på 300 kr samt en aviavgift på 39 kr.".

Ja,
Fast en detalj i sammanhanget.
Den avgiften på 300:- den betalar du ju bara en gång.
Sen är räntan aldrig mer än 39%.

Problematiken jag antar man ville stävja var att ett lån på 5.000 helt plötsligt efter 8-9 månader är uppe på 15.000 med ränta på ränta.
Detta undviks nu på mikrolånen.

Men det som är oklart är varför bolagen ställt om till krediter när det också omfattas av lagstiftningen.

Ja,
Fast en detalj i sammanhanget.
Den avgiften på 300:- den betalar du ju bara en gång.
Sen är räntan aldrig mer än 39%.

Problematiken jag antar man ville stävja var att ett lån på 5.000 helt plötsligt efter 8-9 månader är uppe på 15.000 med ränta på ränta.
Detta undviks nu på mikrolånen.

Men det som är oklart är varför bolagen ställt om till krediter när det också omfattas av lagstiftningen.

En kontokredit kan ju pågå "i all oändlighet", det skulle jag tro är anledningen. De räknar med att man betalar så lite som möjligt varje månad (mest bara ränta) eller att man vänjer sig vid att plocka ut det man amorterat tillbaka varje månad.

Framgår det för övrigt att man bara betalar Daypays uppläggningsavgift första gången man lånar? Varje lån behöver ju läggas upp på nytt när det tas menar jag...

Om du har en kontokredit och plockar ut 20.000 direkt,
Skiter du då i att betala på säg 8 månader så är den totala räntan fortfarande 8.000 för alla dessa månader?

Oavsett hur länge du har krediten så är räntan densamma nämligen 40% som max, dom kommer ju inte runt det på något sätt.

Det som däremot kan vara bra för konsumenten är att vissa bolag lär lägga sig betydligt lägre för att fånga kunder och dom mest oseriösa sållas bort.

Om du har en kontokredit och plockar ut 20.000 direkt,
Skiter du då i att betala på säg 8 månader så är den totala räntan fortfarande 8.000 för alla dessa månader?

Oavsett hur länge du har krediten så är räntan densamma nämligen 40% som max, dom kommer ju inte runt det på något sätt.

Det som däremot kan vara bra för konsumenten är att vissa bolag lär lägga sig betydligt lägre för att fånga kunder och dom mest oseriösa sållas bort.

Visserligen, men det är nog få som gör på det sättet. En sådan kund säljer de nog vidare till inkasso tämligen omgående. Många kommer nog ta ut 20 000, betala så lite som är tillåtet varje månad, och sedan kommer säkert många ta ut ytterligare så ofta det går så att krediten aldrig upphör.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp