Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

NU har jag med hamnat i KFM - Ett par frågor!

Då har er allas Terry_ hamnat i KFM.
Detta gör att jag har 5-6 frågor, försökte ringa KFM men det var 150 före i kön så provar här....

1: Skulderna/smslånen/krediterna trillar på en efter en, totala antalet betalningsanmärkningar hos KFM kommer att vara cirka 400.000 kronor och antalet anmärkningar 30 stycken min fråga ett : Är det någon idé att ansöka om skuldsanering på detta belopp?

2: Nu har första 4-5 skulderna/lånen fastställts, men det är som sagt ett 20-tal kvar som kommer att fastställas i veckorna. Min fråga är - När blir det dags för löneutmätning? Jag har absolut inget av värde jag äger ändå.

3: Jag har inga barn, kan man räkna med att behålla ett 12-13.000 ut åtminstone?

4: Har en privat skuld till min mor på 100.000 kr som jag vill fortsättta betala på, tar dom hänsyn till det? Eller hur löser jag den skulden hon har ett lån i mitt namn.

5: Innebär detta att man arbetsgivare kommer få reda på att jag är i kronofogden nu?

Då har er allas Terry_ hamnat i KFM.
Detta gör att jag har 5-6 frågor, försökte ringa KFM men det var 150 före i kön så provar här....

1: Skulderna/smslånen/krediterna trillar på en efter en, totala antalet betalningsanmärkningar hos KFM kommer att vara cirka 400.000 kronor och antalet anmärkningar 30 stycken min fråga ett : Är det någon idé att ansöka om skuldsanering på detta belopp?
DET BEROR PÅ. ANSER KFM ATT DU KAN BETALA AV DINA SKULDER INOM RIMLIG TID, T EX UPPÅT 15 ÅR SÅ LÄR DU INTE FÅ SKULDSANERING. MEN PRATA MED EN BUDGET- OCH SKULDRÅDGIVARE FÖR DE KAN HJÄLPA DIG RÄKNA UT VAD SOM ÄR BÄST FÖR DIG. MEN MAN KAN ALLTID SKICKA IN EN ANSÖKAN OM SKULDSANERING OCH SE VAD SOM HÄNDER.

2: Nu har första 4-5 skulderna/lånen fastställts, men det är som sagt ett 20-tal kvar som kommer att fastställas i veckorna. Min fråga är - När blir det dags för löneutmätning? Jag har absolut inget av värde jag äger ändå.
DET ÄR OLIKA. FÖRST KOMMER DELGIVNINGEN OCH SEDAN UTSLAGET. SEDAN KOMMER "SKULD ATT BETALA" OCH EFTER DET SÅ VILL KFM VETA LITE MER OM DIN INKOMST OCH ANNAT DU KAN HA AV VÄRDE. DE KOLLAR ÄVEN MED DIN ARBETSGIVARE, BANK MED MERA FÖR ATT SE OM DU HAR UTMÄTNINGSBAR EGENDOM. DET BRUKAR TA NÅGRA MÅNADER INNAN UTMÄTNINGEN GÅR IGÅNG.

3: Jag har inga barn, kan man räkna med att behålla ett 12-13.000 ut åtminstone? OM DU ÄR ENSAMSTÅENDE FÅR DU BEHÅLLA CA 4600 KRONOR I FÖRBEHÅLLSBELOPP. UTÖVER DETTA FÅR DU ÄVEN PENGAR TILL DIN HYRA. HYRAN MÅSTE DOCK VARA RIMLIG. DET FINNS ÄVEN ETT TAK FÖR HUR MYCKET MAN FÅR BEHÅLLA TILL HYRAN. DE 4600 KRONORNA SKA RÄCKA TILL MAT, EL, TELEFON, FACKFÖRENINGSAVGIFT ETC.

4: Har en privat skuld till min mor på 100.000 kr som jag vill fortsättta betala på, tar dom hänsyn till det? Eller hur löser jag den skulden hon har ett lån i mitt namn. TYVÄRR HAR JAG INGET SVAR HÄR FÖR JAG VET INTE.

5: Innebär detta att man arbetsgivare kommer få reda på att jag är i kronofogden nu? NÄR DU SKA PÅBÖRJA DIN LÖNEUTMÄTNING, OM DET GÅR SÅ LÅNGT, SÅ KONTAKTAR KFM DIN ARBETSGIVARE FÖR ATT KONTROLLERA DIN INKOMST OCH SEDAN NÄR DE HAR FÅTT UPPGIFTER FRÅN DIN ARBETSGIVARE OCH DIG SÅ TAS ETT BESLUT. DETTA SKICKAS TILL DIG OCH DIN ARBETSGIVARE. DIN ARBETSGIVARE GÖR SEDAN AVDRAG PÅ DIN LÖN TILLS NYA BESKED KOMMER FRÅN KFM.

välkommen till kfmgänget;)

1,som flugsvampen sa man har rätt att söka och hur många ggr man vill.men svårt att få om de ser att du kan betala tillbaka inom 15 år.men jag tycker absolut du skall pröva söka.

2,det tog ca 2 månader för mig från utslag på de första skulderna till att utmätningen startade.de skulder som gått till utslag kommer de starta utmätning på de väntar inte in på andra skulder.ja först skall du skriva inkomstredovisning också.skickas brevledes eller du loggar in på kfm.sen när du får fler skulder hos kfm så kommer de läggas till utmätningen.så under tiden är det mycket brev signering och skicka till kfm.de kommer göra en utredning som sagt om tillgångar bil bostad,bankmedel,fastigheter,arv.jo sen varje gång en skuld tillkommer på utmätningen så får du alltid papper på det.där står även de skulder som du redan har så spara papper som kommer så du har koll på vilka du har hos kfm.säger bara en sak införskaffa pärmar,sen kan även skulder hamna på långtidsbevakning.alla vill inte skicka till kfm.eller för att det finns inget utrymme mer att få pengar via utmätningen så därför väntar dom.men spara de papprena också,det är väldigt lätt glömma vilka skulder man har liggandes.

och tips är att försök spara ihop så mycket du kan nu innan utmätningen börjar.betala bara det viktigaste.

3,här kan du räkna ut vad du kommer få behålla.det är endast en uträkning till dig och inget som registreras hos kfm.
https://www1.kronofogden.se/wf/wf/login.do

vad gäller hyran så håller jag inte med att den måste vara rimlig man har den hyran man har.har läst andra som sagt att kfm tycker att de har för hög hyra om man kan tänkas flytta.och det tycker jag de kan drömma om ju.vi får ingen bostad.om jag får den frågan så är dom välkomna fixa en till mig.
utan du får behålla det du skall ha för att överleva.

4,ja detta vet jag.har själv pratat med kfm om det.
har du skulder vid sidan om utmätningen så tar de INGEN hänsyn till det utan det är bara fortsätta betala.och detta är förödande för ekonomin.så här måste du prata med din mamma tycker jag då.men det är upp till dig såklart.du kommer annars hamna under kfm levnadsbelopp.så får du 4600 kvar som är rätt som flugsvampen sa och du har banklån på ca 1000 i månaden ja det blir knapert.men din mamma måste du berätta för.hon får inte påverkas om du inte kan betala.ring även de du har lånet hos och försök få längre avb tid och få ner kostnaden.

5,arbetsgivare,det beror på hur din arbetsituation ser ut,arbetar du tex på jobb där du har en chef som du träffar jobbtidens alla timmar som även sköter lönerna osv så kommer han ju att veta.tänker tex på kiosk,eller andra mindre företag.
jag själv jobbar på ett större institut har en chef som såklart betalar min lön men lönehandläggaren jobbar för institutet.och hon har tystnadsplikt.alltså detta är jättesvårt förklara.men chef har aldrig behandlat mig konstigt eller frågat något.så om han vet eller inte ja det vet inte jag.

blev nog långa svar men fråga på om det är något.är inte jättekunnig på allt.men försöker.

Kan man "ljuga" och säga att man betalar 5.000 i hyra exempelvis?
Bor hemma hos farsan nämligen...

du det kan jag inte svara på.de har många register som de kollar i.de kollar allt tyvärr.men googla o pröva se om du hittar något om det.
vet din pappa om situationen.eller du måste som en del av oss gjort hem först kolla posten.

Hej.
Fortsätter med 3 andra frågor.

1: Kan man "förskjuta" utmätningen, dvs fylla i papprerna man får av dom först ett par veckor efter att man har fått dom?

2: Hur är det om jag en månad skaffar extrajobb, eller två månader. Har KFM direkt koll på detta då?

3: Om man inte har jobb alls då tar dom ingenting?

Då blir dina skulder vilande efter lite tjat och påminnelser. Dom kollar upp dig några gånger om året eller så. Har du låg inkomst under gränsen tar dom ju ingenting heller. Men räntor och sånt tickar ju... Man vill ju bli skuldfri en dag.

Hej.
Fortsätter med 3 andra frågor.

1: Kan man "förskjuta" utmätningen, dvs fylla i papprerna man får av dom först ett par veckor efter att man har fått dom?

2: Hur är det om jag en månad skaffar extrajobb, eller två månader. Har KFM direkt koll på detta då?

1. Vad jag har förstått så kommer de att påbörja utmätningen ändå, fast med belopp som de anser vara "rimligt", alltså kan du få ut mindre lön än vad du har rätt till.

2. Så länge arbetsgivarna inte månadsvis rapporterar in till Skatteverket för vilka de betalar in skatt för utan först efter årsskiftet (det har ju varit tal om att ändra detta) så vet inte fogden om att du jobbar extra. Har läst om folk på andra forum som har en arbetsgivare ett år, för att sedan byta jobb när inkomstuppgifterna rapporteras in till skatteverket och på så sätt undvika utmätning av dessa pengar.

3. Har du ingen utmätningsbar inkomst finns där inget att utmäta från. Möjligt då att de ser om du har något värdefullt som går att sälja, men annars så ligger skulden kvar och tickar ränta tills den är betald.

Tackar igen.
Fortsätter med två andra frågor:

Har som sagt närmare 500.000 i skulder och väldigt liten inkomst, men alla dessa skulder blev inrapporterade till KFM typ i år, är det ens någon idé att ansöka om skuldsanering? Skulderna ska väl vara 3-4 år gamla om det ska vara någon idé.....

Fråga två: Har ni några knep för att kunna få behålla lite mer än "grund"beloppet av KFM?
Kan liksom inte leva på 3.000 kr i och med att jag har privata skulder med liksom, kanske kan be arbetsgivaren att föra över en del av lönen till en kollega eller något?

Terry. Skaffa ett extra jobb efter utmätning är fastslagen.

Tar då cirka 1 år innan fogden kommer märka att du knäcker extra.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp