Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Nintendo Switch 2... Spelar ni något på konsol?

Ja helt klart lär den hålla värdet ett bra tag framöver.
Bara Switch 1 håller bra kurs ännu tex.
Funderar faktiskt på att införskaffa Switch till dottern när tillfälle ges.
Frågan är bara hur länge den supportas av Nintendo nu när 2an är släppt.

Greppade en oled på Tradera, det svämmar över av Switch 1 nu.

1 minut video som sida vid sida jämför grafiken på Switch 1 och Switch 2

Någon som bokat Switch 2? lansering om 1.5 vecka. Vilka spel blir det?

Jag har inte bestämt mig ännu. Kanske avvaktar 6-12 månader och ser om det kommer fler spel av intresse.

Just nu är det väll mest Mario Kart: World, Final Fantasy 7 och Metroid Prime 4 som lockar för min del, men endast Mario Kart som har lanseringsdatum med konsolen.

Intresserad av att köra Mario Kart då det verkar väldigt välgjort och racing är alltid kul, men inget jag kommer kasta mig över. Hade lite hellre sett Forza, Need for Speed eller F1 som racing spel.

DRAGON QUEST VII Reimagined:

Hyrule Warriors: Age of Imprisonment:

Hades II:

FATAL FRAME II: Crimson Butterfly REMAKE:

Monster Hunter Stories 3: Twisted Reflection:

Senast ändrad:
Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2:

Metroid Prime 4: Beyond:

Resident Evil Requiem:

FINAL FANTASY VII REMAKE INTERGRADE:

Fire Emblem: Fortune’s Weave:

Lite nya spel ovan som visades upp idag ifall att vi har några Switch 2 ägare här, @Gaston ?. Själv har jag inte köpt någon konsol ännu.

Oj, hade helt missat den här tråden :). Skriver lite kort nu så ska jag läsa genom hela och svara längre lite senare.

Vi har ett Switch 2. Tjejen är tokig i Mariokart sedan många år så det var givet köp när den lanserades. Vi beställde (förandsbokade) den från Nintendo Direct så då blev dessutom skapligt mycket billigare än i svensk butik.

Än så länge har vi tyvärr bara Mario Kart till den.

Däremot har jag själv nyligen fyndat ett Switch Oled (alltså den lite större/bättre varianten av Switch 1). Det hänger väldigt mycket samman med att första Switch ju varit en sån sjuk succe vilket också inneburit att det har getts ut tusentals spel till den

Och just nu är jag väldigt inne på att återupptäcka en gammal favoritgenre. Nämligen så kallade Shmups (shoot em ups). Det finns en hel subkultur av nördar kring det. Och där har Switch verkligen blivit en konsol som "alla" vill ge ut sina spel till. Både nyproducerade och återutgivningar från gamla konsoler som PS2, Dreamcast, Sega Saturn osv.

Så vill du ha "nykänslan" av en riktigt bra ny konsol med allt vad det innebär i form av häftiga spel så är ju Switch 2 det bättre alternativet. Men spelen är dyra. Vill du däremot upptäcka massa kända och okända spel och det inte är så viktigt med vassaste grafiken osv så är även vanliga Switch en väldigt bra konsol. Jag hade en Lite sedan tidigare (bara bärbar), men jag upplever att skärmen är för liten i framför allt shmups när det går väldigt snabbt och händer mycket så satsa i så fall på ett vanligt (kanske allra helst Oled).

Här ser du lite vad jag ägnar mig åt på lediga stunder nu för tiden:)

Oj, hade helt missat den här tråden :). Skriver lite kort nu så ska jag läsa genom hela och svara längre lite senare.

Vi har ett Switch 2. Tjejen är tokig i Mariokart sedan många år så det var givet köp när den lanserades. Vi beställde (förandsbokade) den från Nintendo Direct så då blev dessutom skapligt mycket billigare än i svensk butik.

Än så länge har vi tyvärr bara Mario Kart till den.

Däremot har jag själv nyligen fyndat ett Switch Oled (alltså den lite större/bättre varianten av Switch 1). Det hänger väldigt mycket samman med att första Switch ju varit en sån sjuk succe vilket också inneburit att det har getts ut tusentals spel till den

Och just nu är jag väldigt inne på att återupptäcka en gammal favoritgenre. Nämligen så kallade Shmups (shoot em ups). Det finns en hel subkultur av nördar kring det. Och där har Switch verkligen blivit en konsol som "alla" vill ge ut sina spel till. Både nyproducerade och återutgivningar från gamla konsoler som PS2, Dreamcast, Sega Saturn osv.

Så vill du ha "nykänslan" av en riktigt bra ny konsol med allt vad det innebär i form av häftiga spel så är ju Switch 2 det bättre alternativet. Men spelen är dyra. Vill du däremot upptäcka massa kända och okända spel och det inte är så viktigt med vassaste grafiken osv så är även vanliga Switch en väldigt bra konsol. Jag hade en Lite sedan tidigare (bara bärbar), men jag upplever att skärmen är för liten i framför allt shmups när det går väldigt snabbt och händer mycket så satsa i så fall på ett vanligt (kanske allra helst Oled).

Här ser du lite vad jag ägnar mig åt på lediga stunder nu för tiden:)

Ja, många som gillar Mario Kart, riktigt familjespel och även Kirby Air riders såg jag skulle komma (liknande spel), skulle få en till presentation innan lansering. Själv är jag dock lite mer intresserad i Forza, Need for Speed, GTA, Collin Mc Ray, Dirt, lite mer actionpackade och fartfyllda spel i den genren. Väldigt länge sen dock jag spelade - men racing är riktigt kul när man väl är inne i det :)

shoot em ups kanske inte är lika mycket min grej, men ska ta en titt lite senare. Men maffiga flaggskeppstitlar som Resident Evil, Fire Emblem och Final Fantasy är spel jag skulle kunna tänka mig. Något med bra story, musik, stridsystem, intressanta karaktärer och lite spänning.

Gällande priset så tror jag inte att jag blir någon långvarig switch 2 ägare. Utan köper kanske en konsol och ett par spel nästa år som tidsfördriv på helgerna under skuldsanering i så fall och sen säljer jag av det efter 1-2 år eller något när det fortfarande har bra andrahandsvärde. Sen som du säger så finns ju Switch 1 titlar också som fungerar med Switch 2. Så där kanske man hittar några guldkorn.

Var väldigt förtjust i Fire Emblem spelen när jag var mindre. Fire Emblem: Path of Radiance och Radiant Down. Så hittar man Fire Emblem: Three Houses (ett av de högst rankade spelen till Switch 1) till ett bra pris kan det vara av intresse. Även det som visades idag: Fire Emblem: Fortune’s Weave lockar lite nästa år när det kommer. Var även fan av dom gamla Final Fantasy spelen. Så 7 Remake (och förhoppningsvis 7 Rebirth) är av intresse. Även dom gamla Resident Evil (2 och 4 spelade jag). Så är lite nyfiken på den Resident Evil 9: Requiem - gillade även den trailern idag.

Om du ska kolla upp shmups, men inte är superinne på att verkligen fördjupa dig i genren föreslår jag att du börjar med att "bara" kolla upp Caves titlar. Det är "moderna" så kallade bullet hells och bland de absolut bästa i genren. Death Smiles, Mushihimesama osv

Det verkar vara väldigt mycket spännande på gång till Switch 2! Fire Emblem-serien har jag varit nyfiken på säkert 15-20 år. Minns att jag älskade ett spel till Gameboy Advance som hette Advanced War (första spelet jag köpte till den back in the days). Och jag har fått för mig att Fire Emblem hade typ samma stridssystem, men att det utspelar sig i en fantasyvärld och har mer genomarbetat story. Ska definitivt se mig om efter Three Houses

Resident Evil är en av mina absoluta favoritserier. 4:an är lätt att av mina toppspel och 5an så sjukt kul i co-op (körde igenom det med dottern för några år sedan). Köpte faktiskt ett X-box One med alla RE-spelen till för några år sedan, men det har tyvärr inte funnits tid att spela igenom dem.

Det är ju verkligen en fördel med både spel och annan fysisk media. Det finns ju kvar ett värde i prylarna om man ser till att ta hand om dem. En stor del av mina skulder beror ju på att jag har shoppat loss för mycket genom åren. Men jag har ju samtidigt kvar det mesta och en hel del har även ökat i värde. Med tanke på hur mycket räntor jag betalar varje månad är det ju nog en förlustaffär ändå, men en hel del vinyl, serier, spel har ökat en hel del.

Minns tex att jag 2005 för mitt första arvode när jag skrev för en svensk speltidning (även om det var dåligt betalt som frilans så fick jag av olika omständigheter skriva väldigt mycket i första numret jag deltog) "firade" det med att köpa det japanska spelet "Shinrei Jusatsushi Taromaru" till Sega Saturn för 4000 kr. Kändes ju helt vansinnigt redan då, men idag säljs de för 15-20 K i samma skick så ändå en ganska lyckad "investering" (även om det aldrig var syftet :) )

Senast ändrad:
Om du ska kolla upp shmups, men inte är superinne på att verkligen fördjupa dig i genren föreslår jag att du börjar med att "bara" kolla upp Caves titlar. Det är "moderna" så kallade bullet hells och bland de absolut bästa i genren. Death Smiles, Mushihimesama osv

Det verkar vara väldigt mycket spännande på gång till Switch 2! Fire Emblem-serien har jag varit nyfiken på säkert 15-20 år. Minns att jag älskade ett spel till Gameboy Advance som hette Advanced War (första spelet jag köpte till den back in the days). Och jag har fått för mig att Fire Emblem hade typ samma stridssystem, men att det utspelar sig i en fantasyvärld och har mer genomarbetat story. Ska definitivt se mig om efter Three Houses

Resident Evil är en av mina absoluta favoritserier. 4:an är lätt att av mina toppspel och 5an så sjukt kul i co-op (körde igenom det med dottern för några år sedan). Köpte faktiskt ett X-box One med alla RE-spelen till för några år sedan, men det har tyvärr inte funnits tid att spela igenom dem.

Det är ju verkligen en fördel med både spel och annan fysisk media. Det finns ju kvar ett värde i prylarna om man ser till att ta hand om dem. En stor del av mina skulder beror ju på att jag har shoppat loss för mycket genom åren. Men jag har ju samtidigt kvar det mesta och en hel del har även ökat i värde. Med tanke på hur mycket räntor jag betalar varje månad är det ju nog en förlustaffär ändå, men en hel del vinyl, serier, spel har ökat en hel del.

Minns tex att jag 2005 för mitt första arvode när jag skrev för en svensk speltidning (även om det var dåligt betalt som frilans så fick jag av olika omständigheter skriva väldigt mycket i första numret jag deltog) "firade" det med att köpa det japanska spelet "Shinrei Jusatsushi Taromaru" till Sega Saturn för 4000 kr. Kändes ju helt vansinnigt redan då, men idag säljs de för 15-20 K i samma skick så ändå en ganska lyckad "investering" (även om det aldrig var syftet :) )
Då ska jag kika lite på det i dagarna :), fortfarande inte besämt mig dock om det blir något köp. Har ingen bråtska med det då det ännu inte är jättemycket spel ute av intresse även om det ligger några kommande spel av intresse senare 2025 och 2026.

Kollade upp det och Intelligent System (första partner med Nintendo) har egentligen 4 stycken spelserier. Fire Emblem, Paper Mario, Advance Wars och Wario Ware. Alla utom Wario Ware är turnbased strategi RPG. Fire Emblem och Paper Mario verkar vara deras "flaggskeppstitlar" om man säger så. Fire Emblem en aning mer avancerad, djupare, mörkare och för vuxnare publik än Paper Mario. Advance Wars har jag aldrig spelat men ser lite liknande ut på sitt sett, men verkar inte vara i samma storleksskala som Fire Emblem. Fire Emblem: Fortune’s Weave verkar för övrigt vara en direkt uppföljare till Fire Emblem: Three Houses. Så kan definitivt vara värt att spela först!

Spelade aldrig 5:an på Resident Evil, men håller med om att 4:an håller högsta klass!

Ja, detta med att underskatta räntekostnader har man fått nog av för en livstid. Du på ett annan sätt än mig. Men deklararer man underskott på 100.000 eller 200.000 kr per år så blir det ju så att även om dessa saker stiger i värde så är det kul såklart, men har man ingen chans att det stiger mer i värdeökningen än vad räntan kostar om man köpt med lånade pengar tyvärr.

Om man köper ett Switch 2 senare under året eller nästa år, det finns väll ingen poäng i att köpa ett nytt? Om man hittar något för 1500-2000kr billigare på blocket i bra skick så är det väll i princip som nytt?

Senast ändrad:
Xbox och ps5

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp