Tack!Det här är vad de krävde av mig på den tiden jag fick.
Hyreskontrakt
Kontoutdrag (först tre månader bakåt första gången du ansöker, och sedan en månad tillbaka eftersom du måste lämna in nytt kontoutdrag vid varje ansökan)
Kvitton om du haft medicinkostnader, vårdkostnader, etc. Tandläkarkostnader täcks generellt inte om du inte har ett godkännande i förväg
Senaste deklarationen (första gången du ansöker)
Normen är någonstans mellan 3500 till 4000 per månad för en ensamstående.
Många kommuner har ett tak för hur mycket man kan få hjälp med till hyran. Så, om någon som söker sitter i en etta på 20 kvadrat som kostar 11000 i månaden så får hen kanske bara 4-5k till hyran. Om man bor i en bostadsrätt så är den en säljbar tillgång, och man bör sälja den innan man får någon hjälp. Kanske man får hjälp under en period medan man säljer bostaden - jag vet inte riktigt. Men de är hårda, socialtanterna. Samma sak om man har bil - den kan man också tvingas sälja.
Tillägg:
Här är Socialstyrelsens beräkning för riksnormen
Det är väl inte ”soctanterna” som är hårda, de har lagar och regler att följa. Och jag tycker för övrigt inte att det är så hårt att kräva tex försäljning av tillgångar och att det finns en gräns för hur hög hyra man kan få hjälp med.Normen är någonstans mellan 3500 till 4000 per månad för en ensamstående.
Många kommuner har ett tak för hur mycket man kan få hjälp med till hyran. Så, om någon som söker sitter i en etta på 20 kvadrat som kostar 11000 i månaden så får hen kanske bara 4-5k till hyran. Om man bor i en bostadsrätt så är den en säljbar tillgång, och man bör sälja den innan man får någon hjälp. Kanske man får hjälp under en period medan man säljer bostaden - jag vet inte riktigt. Men de är hårda, socialtanterna. Samma sak om man har bil - den kan man också tvingas sälja.
Tillägg:
Här är Socialstyrelsens beräkning för riksnormen