Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Ni som får bidrag från soc.

Vad vill soc få in för handlingar när man söker bidrag?
Hyreskontrakt?

Det är väl kontoutdrag från några månader tillbaka också, för att kolla att man inte lagt ett öre på något som inte är livsnödvändigt.

Det här är vad de krävde av mig på den tiden jag fick.

Hyreskontrakt
Kontoutdrag (först tre månader bakåt första gången du ansöker, och sedan en månad tillbaka eftersom du måste lämna in nytt kontoutdrag vid varje ansökan)
Kvitton om du haft medicinkostnader, vårdkostnader, etc. Tandläkarkostnader täcks generellt inte om du inte har ett godkännande i förväg
Senaste deklarationen (första gången du ansöker)

Det här är vad de krävde av mig på den tiden jag fick.

Hyreskontrakt
Kontoutdrag (först tre månader bakåt första gången du ansöker, och sedan en månad tillbaka eftersom du måste lämna in nytt kontoutdrag vid varje ansökan)
Kvitton om du haft medicinkostnader, vårdkostnader, etc. Tandläkarkostnader täcks generellt inte om du inte har ett godkännande i förväg
Senaste deklarationen (första gången du ansöker)
Tack!
Min man har lämnat mig men står kvar på hyreskontraktet.
Kan det ställa till med problem tror du?

Det kan jag inte svara på - det skiljer sig från kommun till kommun. En del är flexibla och tillåter t.ex muntliga svartkontrakt i andra- eller tredje hand. Andra kräver att ditt namn måste stå på hyreskontraktet.

Om du ska söka försörjningsstöd så kommer socialen att kalla dig till ett möte först innan de låter dig lämna in en ansökan, och där kommer de att förklara vad som gäller för din kommun. Då kan du ta upp sådana här frågor.

Hur mycket får man av soss? Typ hyran + ett par tusenlappar eller?

Normen är någonstans mellan 3500 till 4000 per månad för en ensamstående.

Många kommuner har ett tak för hur mycket man kan få hjälp med till hyran. Så, om någon som söker sitter i en etta på 20 kvadrat som kostar 11000 i månaden så får hen kanske bara 4-5k till hyran. Om man bor i en bostadsrätt så är den en säljbar tillgång, och man bör sälja den innan man får någon hjälp. Kanske man får hjälp under en period medan man säljer bostaden - jag vet inte riktigt. Men de är hårda, socialtanterna. Samma sak om man har bil - den kan man också tvingas sälja.

Tillägg:
Här är Socialstyrelsens beräkning för riksnormen

Många kommuner har ett tak för hur mycket man kan få hjälp med till hyran. Så, om någon som söker sitter i en etta på 20 kvadrat som kostar 11000 i månaden så får hen kanske bara 4-5k till hyran. Om man bor i en bostadsrätt så är den en säljbar tillgång, och man bör sälja den innan man får någon hjälp. Kanske man får hjälp under en period medan man säljer bostaden - jag vet inte riktigt. Men de är hårda, socialtanterna. Samma sak om man har bil - den kan man också tvingas sälja.

Tillägg:

Fullt rimligt ju.

Tillägg:

Det är väl inte ”soctanterna” som är hårda, de har lagar och regler att följa. Och jag tycker för övrigt inte att det är så hårt att kräva tex försäljning av tillgångar och att det finns en gräns för hur hög hyra man kan få hjälp med.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp