Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Någon som nyligen fått samtal om inledande?

Vet någon hur det ser ut om man får pengar av arbetsskade försäkringar (invaliditets) ersättning? Om man har skuldsanering igång?
Ska man meddela att man ska får ersättning isåfall? Det är ingen inkomst men ändå! Det är för skadan! Under hur saneringen ser på det!!? Jag väntar besked nämligen men tänker kanske skiter i att nämna om jag nu får något!

Ja, man ska meddela Kronofogden om man får pengar under skuldsanering - även om det är från en arbetsskadeförsäkring. De brukar dock inte räkna ersättning för medicinsk invaliditet eller sveda och värk som inkomst, eftersom det är kompensation för skadan, inte pengar man lever på.

Ja, man ska meddela Kronofogden om man får pengar under skuldsanering - även om det är från en arbetsskadeförsäkring. De brukar dock inte räkna ersättning för medicinsk invaliditet eller sveda och värk som inkomst, eftersom det är kompensation för skadan, inte pengar man lever på.
Jag har också förstått det som så. Så egentligen varför ska man meddela det? dem kommer ju ändå inte se det.. eller kollar dem konton förresten???kan kronofogden ha kontroll/koll på din ekonomi/konton när man är under skuldsanering??

Senast ändrad:
Du ställde frågan för exakt en timme sedan vore ju kanske inte fel med att du har lite is i magen :D?

Men jag kan svara på din fråga.

Kronofogden bevaka inte ditt konto och bryr sig inte om du så får in 20 miljoner imorgon.
Däremot dina borgenärer, dom som är del utav din sanering dom håller koll och hur dom får redan på saker och ting vet jag inte men dom är ganska duktiga på att upptäcka och finna den typen utav insättningar...

Men jag kan svara på din fråga.

Kronofogden bevaka inte ditt konto och bryr sig inte om du så får in 20 miljoner imorgon.
Däremot dina borgenärer, dom som är del utav din sanering dom håller koll och hur dom får redan på saker och ting vet jag inte men dom är ganska duktiga på att upptäcka och finna den typen utav insättningar...
Okej får lägga undan fort som satan, eller om frågan kommer får man säga att jag va skyldig pengar nån familjemedlem som man betalat tillbaka med dem :)

Okej får lägga undan fort som satan, eller om frågan kommer får man säga att jag va skyldig pengar nån familjemedlem som man betalat tillbaka med dem :)
Hm...det är inte nån bra idé. Att gömma undan pengar kan stå dej dyrt. Att säga att du betalat en skuld till familjemedlem är heller inte ok då det blir gynnande av borgenär. Innan ett ev inledande gör du ju vad du vill m de pengar du får in men efter får du nog ändra tänktesätt lite.. Handlar det om mkt pengar så kan de oxå ifrågasätta varför du inte betalat av på skulder ist...Om du då säger att du betalt en familjemedlem så kan de ju fråga varför den skulden inte fanns med i din ansökan från början. Gjort allt du kan m a o.
En del av att kvalificera sej för sanering är att vara 100 % ärlig hela vägen.

Jag har också förstått det som så. Så egentligen varför ska man meddela det? dem kommer ju ändå inte se det.. eller kollar dem konton förresten???kan kronofogden ha kontroll/koll på din ekonomi/konton när man är under skuldsanering??

Jo, de kan faktiskt göra stickprov och begära in kontoutdrag om de misstänker att man inte lämnar fullständiga uppgifter. Under skuldsaneringen förväntas man vara helt öppen med sin ekonomi, så det är alltid bäst att meddela även sånt som troligen inte påverkar betalningsplanen. Det handlar mer om att visa att man sköter sig och är ärlig, än att de skulle ta pengarna av dig.

Fick samtal för ungefär 2 veckor sedan. Långt och jobbigt samtal med väldigt mycket frågor. Över 1 timme och sen ringde de en gång till med ytterligare frågor som tog en halvtimme. Men fick inledande och nu är det bara vänta och se vad som händer inte hört något mer än

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp