Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Någon som nyligen fått samtal om inledande?

Idag kom samtalet med några frågor kring skulderna och i eftermiddag fick jag besked om inledande. Jag kan andas några veckor men då jag aldrig haft tur i livet med något så tar jag inte ut något i förskott.
Ska börja betala i slutet av september.
Det enda man kan önska nu är att få skuldsaneringen beviljad.

Någon som vet hur snabbt fordringsägarna får besked att jag fått inledande? Enligt AI så verkar KF skicka ut brev till dem om detta?
Man ska ju hellre inte betala på någon skuld när man fått inledande men kommer det nu att bli panik bland fordrinhsägarna att skicka tiill KF för att "stå först i kön" ifall jag nekas? Undrar också om samtal och kravbrev upphör rätt så omgående?
Vad är era upplevelser efter inledande?
Stort grattis !! Håller tummarna för dej nu . Kan vara bra att veta att handläggaren kan skicka ut brev med kompletterande frågor som kan vara lite svettiga att svara på . Men svara bara tydligt och ärligt så går det bra . Jag fick 18 st .

Stort grattis !! Håller tummarna för dej nu . Kan vara bra att veta att handläggaren kan skicka ut brev med kompletterande frågor som kan vara lite svettiga att svara på . Men svara bara tydligt och ärligt så går det bra . Jag fick 18 st .
Tack!
Vad kan frågorna handla om?

Tack!
Vad kan frågorna handla om?
Det är säkert olika vad de kan handla om .
Och det beror också på handläggaren .
Jag antar att handläggaren behöver fråga för att få en hel och fullständig bild , för att kunna göra rätt bedömning .
Men det är inte alls säkert att du får en enda fråga. För så kan det också vara . Jag fick en chock när jag öppnade Kivra och såg 2 feta sidor med alla dessa svåra och otydligt formulerande frågor . Det tog mej 10 dagar att skriva svaren men jag var extremt noga över hur jag formulerade mej så att inget skulle missuppfattas. Så jag filade länge , kollade kontot , räknade på hur mycket jag betalat under åren , hur mycket övertid jag jobbat och hur mycket det genererat i pengar som gått till lånen och mycket mer . Ja , handläggaren fick en ordentlig utredning till svar .

Hej jag fick ingen fråga alls förutom under samtalet, ansökte via budget rådgivaren så antar att det mesta kom med i ansökan.

Tack för era svar!
Någon som vet om fordringsägarna fortsätter att skicka till KF och inkasso?
Om de fortsätter skicka, ska man skriva på förelägganden eller låta bli. Är rädd att göra fel. Jag vet ju att man inte får betala något efter inledande men nu är det månadsskifte och fordringsägarna vet att jag fått inledande så jag undrar om alla skickar till KF I hopp om att jag får avslag? Hur är era upplevelser kring detta?

När tror man att handläggningstiderna minskar? Eller kommer de någonsin göra det?
Är 8 månader de ”nya” normala?

När tror man att handläggningstiderna minskar? Eller kommer de någonsin göra det?
Bra fråga, dem var påväg ner, sen tog man semester och det sköt iväg igen.
Jag tror inte dem kommer sjunka innan mängden ansökningar slutar komma in. Så potentiellt kan det ta flera år.

Sammanställde för ett tag sen antal ansökningar första halvåret 2025 och jämförde det med tidigare år. Det är fler ansökningar under 2025 än tidigare år. Så skulle inte förvåna mig om handläggningstiderna fortsätter bli längre ett tag till.
Jag tror dock siffrorna för antal personer som sökt skuldsanering första gången har peakat. KFM har indikerat att varför det är så många ansökningar idag är för att dom som redan blivit nekad 2022-2023-2024 har lagt in sin andra ansökan. Även många fler blir beviljade i år än tidigare år enligt statistiken. Det är också för att många av dom som blivit nekad första eller andra gången nu är skäliga skuldsanering när dom ansöker igen.

Misstänker att köerna kommer börja gå ner någon gång 2026 eller 2027 till mer normala nivåer (förutsatt fler räntesänkningar kommer och arbetslösheten inte stiger mer)

Tack för svar!
Verkar ju som andelen inledande sanering ökat, iallafall här på forumet vad man läser sig till. Eller så är det bara de som skriver om det som syns, haha.
Men förstår ju också att fler ansökningar också innebär fler inledande / godkända saneringar.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp