Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Någon som nyligen fått samtal om inledande?

Jag mailade KF i går efter jag blev varse om detta och återkallade min bestridan men inser hur maktlös jag är. Kommer med stor sannolikhet att inte beaktas.

Undrar även hur de betraktar skulder som stadsfästs i dom under denna perioden?

Man har ju hamnat i alla dessa problem för att man med alla medel försökt att klara upp sin situation.

Regler är regler men tufft att inse att man inte då kan räkna med en skuldsanering..

Tufft även på helgen när allt har stängt som t ex KF..

Tack för att du tar tid på dig att svara!
När man bestrider ett krav så anser man sig inte vara betalningsskyldig, det blir då ingen klar skuld.

För skuldsanering krävs att man har klara och förfallna skulder, detta sa min skuldrådgivare åt mig innan jag sökte om skuldsanering, hon sa att vad jag än gör, bestrid inte något efter tiden för ansökan och återkalla de bestridanden jag hade gjort för att vinna tid tidigare, gjorde så och jag fick inledande och sedan förslag.

Jag googlade och AI svarade följande ang stadsfäst i dom:

Ja, en skuldsatt person kan bli beviljad skuldsanering trots att skulden härrör från en stadfäst förlikning, eftersom det är den allmänna bedömningen av dina ekonomiska förhållanden och möjligheten att betala skulder över tid som är avgörande för Kronofogdens beslut, inte hur skulden ursprungligen uppkom. För att få skuldsanering krävs det en "kvalificerad insolvens", vilket innebär att du inte har en möjlighet att betala dina skulder under en överskådlig tid.

När man bestrider ett krav så anser man sig inte vara betalningsskyldig, det blir då ingen klar skuld.

För skuldsanering krävs att man har klara och förfallna skulder, detta sa min skuldrådgivare åt mig innan jag sökte om skuldsanering, hon sa att vad jag än gör, bestrid inte något efter tiden för ansökan och återkalla de bestridanden jag hade gjort för att vinna tid tidigare, gjorde så och jag fick inledande och sedan förslag.
Skulderna behöver inte vara förfallna.

Blir lite fundersam. Jag har skulder som jag för 3-4 år sedan nått förlikning med fordringsägaren och avbetalat på månadsvis (Alektum). Har jag förstått det rätt att har du under låt säga 20 år bestridit, nåt förlikning med dom som stadsfästs med någon/några fordringsägare och avbetalat under åren på dessa skulder så kan du aldrig söka skuldsanering? Jo söka kan du ju men kommer dessa skulder beaktas vid ansökan eller är du diskvalificerad direkt?

Tyckte mig läsa mig till att även om man glömt någon skuld så blir den med i skuldsaneringen om du får inledande.Har helt missat information om att skulder du någon gång bestridit kommer diskvalificera dig...

Tänk under alla långa år så har man säkert bestridit för att vinna tid och vid lön betalat men nu kommer väl detta förfarande att slå tillbaka på mig vid granskning. Säkerligen hur rätt som helst, men jag var inte förberedd på detta tyvärr.

Senast ändrad:
Blir lite fundersam. Jag har skulder som jag för 3-4 år sedan nått förlikning med fordringsägaren och avbetalat på månadsvis (Alektum). Har jag förstått det rätt att har du under låt säga 20 år bestridit, nåt förlikning med dom som stadsfästs med någon/några fordringsägare och avbetalat under åren på dessa skulder så kan du aldrig söka skuldsanering? Jo söka kan du ju men kommer dessa skulder beaktas vid ansökan eller är du diskvalificerad direkt?
Grundkriterierna för skuldsanering (Enligt skuldsaneringslagen 2016:675)

1. Du ska vara så skuldsatt att du inte inom överskådlig tid kan betala dina skulder.
2. En skuldsanering ska framstå som rimlig med hänsyn till din situation.
3. KFM tittar på din totala ekonomi, inte bara på enskilda skulder.

Även skulder som du har förlikats om och betalar på ingår i prövningen, det spelar ingen roll om det finns en dom eller förlikning, skulden finns fortfarande kvar och KFM väger in den.

Om du har hållit en avbetalningsplan i flera år utan problem kan det dock tala mot skuldsanering, eftersom KFM då anser att du "klarar av" dina skulder.

Tack för svar!
Hur ser de på skulder som ligger för förlikning och som det blir dom på inom 2 dagar?

Jag mailade KF i går efter jag blev varse om detta och återkallade min bestridan men inser hur maktlös jag är. Kommer med stor sannolikhet att inte beaktas.

Undrar även hur de betraktar skulder som stadsfästs i dom under denna perioden?

Man har ju hamnat i alla dessa problem för att man med alla medel försökt att klara upp sin situation.

Regler är regler men tufft att inse att man inte då kan räkna med en skuldsanering..

Tufft även på helgen när allt har stängt som t ex KF..

Tack för att du tar tid på dig att svara!
Har du hört något mera och har du lyckas ta tillbaka din bestridan?

Står idag att "Denna vecka börjar vi arbeta med ärenden som kom in den 20 december.
Så igår var dom på 20 December.
1756195613281.png

Har du hört något mera och har du lyckas ta tillbaka din bestridan?

Står idag att "Denna vecka börjar vi arbeta med ärenden som kom in den 20 december.
Så igår var dom på 20 December.
Visa bilaga 5170
Sjukt vad tid det tar. Jag fick samtalet början av juni och då sökte jag 17 nov. Så ca en månads ansökningar har tagit KF snart 3 månader att behandla.

Sjukt vad tid det tar. Jag fick samtalet början av juni och då sökte jag 17 nov. Så ca en månads ansökningar har tagit KF snart 3 månader att behandla.
Ja.. Har stått nästan helt stilla mellan midsommar (sista veckan i juni) och 15 augusti. Semesterperioder. Först nu det börjar röra på sig igen förra veckan.

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp