Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Någon som klarat det utan skuldsanering?

Du betalar ränta på nuvarande skuld. Oavsett om det är rak eller annuitet.

Sen jag skrev det här går skulden sakta men säkert nedåt. Den ligger på 1,2 miljoner nu. Jag har 6 lån med alla på en ränta under 10%.

Det svåra är väl att jag så himla gärna skulle vilja ha 1-2 lån. Jag har aldrig missat en betalning, får ut 34500/mån och inte tagit ett lån eller UC på nästan 2 år fram till i maj månad. Jag hade 0,3 i betyg hos Kreddy och tänkte att det kunde vara värt att prova att ta ett lån på 500 000(och se om någon beviljade lägre också) men fick noll förslag. Kreddy gick upp till 1.1.

Till min fråga: finns det någon i liknande situation som kan ge råd? Är det verkligen helt jäkla omöjligt att få till ett eller två stora blancolån? Jag skulle tjäna på det och bankerna skulle ju definitivt tjäna på det. När är det rimligt att tänka att det ska gå? När skulden understiger miljonen?

Jag kan och kommer att gneta på och det kommer att lösa sig utan skuldsanering osv men det är klart att jag ändå vill ha färre lån och lite bättre villkor men känns hopplöst med stora samlingslån via låneförmedlare?

Ge gärna lite tips, råd, input. Skulle behöva det mitt i gnetandet nu.

Någon med tips eller råd? Eller som kan dela med sig av en liknande resa där det går att lyckas utan skuldsanering/utmätning etc?

Jag tror du behöver komma under miljonen innan du får några nya blancolån, om du inte råkar sitta på ett hus som är relativt obelånat.

Den nationella ekonomin är ju också ganska ansträngd just nu, så det gör att bankerna håller extra mycket i sina pengar. Vi har också fått nya finansieringslagar som gör att de mindre nogräknade bankerna och kreditinstituten håller på att försvinna från marknaden.

Jag vet att det inte är vad du vill höra, men det är min lilla översiktliga analys, och det borde inte hindra dig eftersom du tycks ha gjort ett bra jobb sedan 2023 med att minska skulden. Tre år till, så är du där under miljonen. Då är marknaden förhoppningsvis bättre, och du har gått genom några lönerevisioner till.

Det är en enslig och tung väg att vandra att inte söka skuldsanering, men jag tycker (som i mitt fall) att den vägen var värd att gå. Man måste bara vara disciplinerad, vilket jag tror du är med tanke på hur din skuld minskat sedan 23. Och det tar tid. Men det är så, så värt det – du anar inte.

Jag tror du behöver komma under miljonen innan du får några nya blancolån, om du inte råkar sitta på ett hus som är relativt obelånat.

Den nationella ekonomin är ju också ganska ansträngd just nu, så det gör att bankerna håller extra mycket i sina pengar. Vi har också fått nya finansieringslagar som gör att de mindre nogräknade bankerna och kreditinstituten håller på att försvinna från marknaden.

Jag vet att det inte är vad du vill höra, men det är min lilla översiktliga analys, och det borde inte hindra dig eftersom du tycks ha gjort ett bra jobb sedan 2023 med att minska skulden. Tre år till, så är du där under miljonen. Då är marknaden förhoppningsvis bättre, och du har gått genom några lönerevisioner till.

Det är en enslig och tung väg att vandra att inte söka skuldsanering, men jag tycker (som i mitt fall) att den vägen var värd att gå. Man måste bara vara disciplinerad, vilket jag tror du är med tanke på hur din skuld minskat sedan 23. Och det tar tid. Men det är så, så värt det – du anar inte.
Tack för input!

Jag kommer inom några månader ta kontakt med min bank för att se om det finns möjlighet att få ett miljonlån från dem eller åtminstone vilka förutsättningar som krävs för att få det. Under tiden är det bara att kämpa på, varje år kommer ju förhoppningsvis bli lättare med just minskad skuld och lönerevision som du säger.

Vilken bra tråd, här sitter vi med blancolån på 1,4 miljoner, vår förhoppning är att inom 5 år är dessa borta. Då har vi bara bolånet kvar..
Vi har bra löner och eget företag så vi kommer kunna göra utdelningar, men det känns ändå tungt. Varje månad är plus minus noll när det kommer ny lön. Den dagen blancolånen är borta så kommer jag fira, och jag kommer aldrig någonsin ta ett blancolån igen!
vilket helvete det är att sitta på höga lån, och speciellt under året när räntorna sköt i höjden, då var det inte roligt längre, och där känns de som man är kvar än, räntorna är inte så låga direkt mot för 5 år sedan.

Kudos till er som försöker fixa ekonomin utan hjälp av sanering, men, frågan jag ställer mig är,varför man väljer det alternativet, att plåga sig själv och ev familj,
pussla och gorma varje månad för att få det att gå ihop, och sedan orka med det psykiskt och fysiskt i betydligt längre tid än vad en sanering innebär.

Kudos till er som försöker fixa ekonomin utan hjälp av sanering, men, frågan jag ställer mig är,varför man väljer det alternativet, att plåga sig själv och ev familj,
pussla och gorma varje månad för att få det att gå ihop, och sedan orka med det psykiskt och fysiskt i betydligt längre tid än vad en sanering innebär.
Men jag tror att sanering är inte en självklarhet att man får det beviljat.Jag tycker att om man har möjlighet att betala då gör man det och samtidigt söker sanering utan att släppa allt. I mitt fall där jag har 500k ,om man räknar med räntor då är det 800k jag är skyldig. Blev arbetslös och hade ingen annan val än att släppa allt efter 4-5 år som jag hållit på att betala skulder.

Hej alla,

Liten update: Sen trådstart har jag fortsatt att kämpa med mitt skuldberg. Från 1,5 miljoner är jag nu nere på 1,2. Det går sakta men säkert nedåt. Just nu har jag 6 st lån, alla på en ränta under 10%.

Enligt Kreddy har jag ett betyg på 1 (bra). Inte tagit en UC på 1 år och det är också den enda de senaste 3 åren. Jag tycker det borde vara lägre då jag aldrig heller missat en betalning men jag har ett lån som visas som kredit (Morrow Bank) på 125k i Kreddy, antingen ställer den till det för mig eller så är jag helt enkelt överbelånad. Jag har en årsinkomst på 560k ska sägas.

Nu har jag bokat ett möte med min bank Nordea i slutet av januari. Är det någon som har tips om hur jag ska gå tillväga? Min förhoppning är att få ett större lån där som antingen täcker alla mina skulder eller så att jag åtminstone kan banta ner antalet från 6 st till säg 3 st.

Jag vill verkligen ha en bank som tror på mig att jag kan fixa det här utan skuldsanering osv utan enbart genom gediget arbete och målmedvetenhet. Både jag och banken borde ju tjäna på det, eller?

Hej alla,

Liten update: Sen trådstart har jag fortsatt att kämpa med mitt skuldberg. Från 1,5 miljoner är jag nu nere på 1,2. Det går sakta men säkert nedåt. Just nu har jag 6 st lån, alla på en ränta under 10%.

Enligt Kreddy har jag ett betyg på 1 (bra). Inte tagit en UC på 1 år och det är också den enda de senaste 3 åren. Jag tycker det borde vara lägre då jag aldrig heller missat en betalning men jag har ett lån som visas som kredit (Morrow Bank) på 125k i Kreddy, antingen ställer den till det för mig eller så är jag helt enkelt överbelånad. Jag har en årsinkomst på 560k ska sägas.

Nu har jag bokat ett möte med min bank Nordea i slutet av januari. Är det någon som har tips om hur jag ska gå tillväga? Min förhoppning är att få ett större lån där som antingen täcker alla mina skulder eller så att jag åtminstone kan banta ner antalet från 6 st till säg 3 st.

Jag vill verkligen ha en bank som tror på mig att jag kan fixa det här utan skuldsanering osv utan enbart genom gediget arbete och målmedvetenhet. Både jag och banken borde ju tjäna på det, eller?
Hej, jag har gjort lite som dig. Jobbat extra, amorterat så mycket det går. Väntat ut betalningarna, misskötta krediter och minskat UC ff. Bokade tid hos Swedbank i september, och kunde samla 500 000 i nytt lån hos dom. Har endast ett lån utöver Swedbank nu. Visst, jag är fortfarande högt skuldsatt, men nu minskar skulden på riktigt tack vara drägliga räntor. Lycka till hos Nordea🤞

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp