Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Någon med erfarenhet av Forex och lösenkrav?

Har sökt väldigt mycket på forumet och som jag sett så har även Remember ibland krav på kontoutdrag. Tror dock att kompletteringar beror på ens förutsättningar, samt hur det ser ut på UCn och om lönen diffar mot deklarerad inkomst. Sedan är nog arbetsgivarintyg endast en bekräftelse för banken så de får sin säkerhet.

Kan inte se erbjudandena längre men jag ansökte om 350k och samla 75k, alla kreditkort och krediter utanför UC såsom klarna. Tänkte att mitt blanco på 125k hos SEB med medlemsränta kan få ticka på för räntan var förmånlig men att amortera lite fortare där bara.
Jag kommer kunna se erbjudandena igen när Forex avslutat sin handläggning enligt Advisa.
Det jag kommer ihåg dock var att Ica och Ikano hade lösenkrav, gör inte så mycket för min del då jag ändå tänkt att lösa krediterna med högre ränta. Får ändå 275k över att köpa bil och ha som buffert/investera över. :)

Det jag stör mig på är de som begär kontoutdrag! Det känns väldigt privat men jag kan förstå banken å ena sidan. Men med dessa förutsättningar och en medsökande som har en helt ren UC känns det som de spottar mig i ansiktet. Kan dock tänka mig att fler banker kommer behöva göra detta i framtiden då mycket fokus ligger på penningtvätt senaste tiden... Hur som så vill jag nu välja en bank som inte kommer begära kontoutdrag av mig och min medsökande, någon som har input på detta? Kanske ska skapa en egen tråd, haha.

Det står som sagt mellan ICA banken, Collector, Ikano och Santander som erbjuder förmånlig ränta. Vet att Santander betalar ut snabbt, någon som fått krav på kontoutdrag av dem?

@Terry_ Mjo... Det känns sådär, men en effektiv ränta på 3,62% och rak amortering känns dock väldigt attraktivt. De kanske bara vill se att man faktiskt har en inkomst?
Menade också att vissa gånger vill dem ha kompletteringar och det beror ju på förutsättningar också. Om nuvarande lön är mycket högre än taxerad brukar dem vilja ha lönespecifikation för att se att det stämmer.

Menade också att vissa gånger vill dem ha kompletteringar och det beror ju på förutsättningar också. Om nuvarande lön är mycket högre än taxerad brukar dem vilja ha lönespecifikation för att se att det stämmer.

Precis, har dock inga problem med att de kräver lönespec eller arbetsgivarintyg då jag redan har detta tillgängligt och stämmer överens med vad jag angivit i ansökan.

Det är som sagt kontoutdrag jag inte vill att de ska begära. Sållat bort Ikano nu p.g.a. deras sega handläggningstid samt pappersignering.

Santander, Ica eller Collector? Hört bäst om Santander, men Ica ger mig bäst ränta... Någon med erfarenhet utav Ica?

Edit: Reggade mig, är tidigare gäst "Etttvåtre" :)

Senast ändrad:
Räntan är ju kanon på det förslaget . Men den bästa bank jag har är Santander . Dock hade dom ju högst ränta i detta fallet .
Ikano är också en kanonbank när jag tog det lånet för ca 2 år sen det är på senare tid jag har förstått att dom har börjat strula . Dock fick jag sänkt månadskostnad i 6 månader på ikano när jag hade det som tuffast .

Räntan är ju kanon på det förslaget . Men den bästa bank jag har är Santander . Dock hade dom ju högst ränta i detta fallet .
Ikano är också en kanonbank när jag tog det lånet för ca 2 år sen det är på senare tid jag har förstått att dom har börjat strula . Dock fick jag sänkt månadskostnad i 6 månader på ikano när jag hade det som tuffast .

Lutar mot Collector eller Santander för min del. Väntar dock fortfarande att Forex ska bekräfta till Advisa att ansökan är avbruten så att jag kan få tillbaka förslagen från Advisa... Varför är Forex så dryga på alla fronter? Kommer nog aldrig att vilja ha något med dem att göra i fortsättningen om det ska vara såhär. Har ringt Advisa 4-5 ggr och Forex 4ggr, väldigt dryga svar och dålig information om vad som händer med ärendet just nu.

Någon som har erfarenhet om att avbryta en ansökan hos Forex? Hur länge ska jag behöva vänta för att kunna gå vidare med annan bank...

Ber om ursäkt för sen återkoppling här, jobbat kväll/natt och fullsmetat av jobb så har inte funnits någon tid att kika in tyvärr. Hoppas på ett lugnare arbetspass inatt.
Har fått tillbaka ytterst lite röst så ringde upp dem igår efter att fått ett sms om att jag skulle kontakta dem igen. Jag hade sökt 400,000 och skickat in lån på 380,000, så det dem ville ha var ytterligare ett lån att lösa alt att lånet sänktes till 380,000 och eftersom att jag har några till blancolån så löser dem 20,000 på ett av dem. Har fått mycket bra bemötande båda gångerna jag kontaktat dem.

@Etttvåtre Alltså det är ju helt galet att ni måste åka till en Forexbank, så jäkla frustrerande! Hoppas verkligen att det löser sig för dig!
Har 3 lån på Santander och dem har inte krävt varken lösenkrav eller kompletteringar och har fått allt utbetalt inom loppet på 3 dagar efter signering.
Jag hade nog bytt erbjudande om dem håller på och krånglar så där, men samtidigt som du säger grym ränta och rak amortering. Gaaah vilket svårt beslut att ta.

@Simon
Detta var mina förutsättningar:
Fast anställning sen januari 2008
Inkomst ca 430' (434' för 2018)
Underskott 57'
UC-score 711
UC riskprognos 0,2
FF 1

Bolån på 1,4 milj
6st Blancolån på 798,000
5st kortkrediter på 115,000, dock är alla utom 1 nollade sen länge. Bortsett från bensinkortet (Cirkle K/SEB) som ligger runt 1500-3000 varje månad.

Efter ansökan så ligger UC-score kvar på 711, riskprognosen på 0,2 och FF 2st, så förhoppningsvis så kan jag söka samlingslån för de andra lånen om några månader.

Ber om ursäkt för sen återkoppling här, jobbat kväll/natt och fullsmetat av jobb så har inte funnits någon tid att kika in tyvärr. Hoppas på ett lugnare arbetspass inatt.
Har fått tillbaka ytterst lite röst så ringde upp dem igår efter att fått ett sms om att jag skulle kontakta dem igen. Jag hade sökt 400,000 och skickat in lån på 380,000, så det dem ville ha var ytterligare ett lån att lösa alt att lånet sänktes till 380,000 och eftersom att jag har några till blancolån så löser dem 20,000 på ett av dem. Har fått mycket bra bemötande båda gångerna jag kontaktat dem.

@Etttvåtre Alltså det är ju helt galet att ni måste åka till en Forexbank, så jäkla frustrerande! Hoppas verkligen att det löser sig för dig!
Har 3 lån på Santander och dem har inte krävt varken lösenkrav eller kompletteringar och har fått allt utbetalt inom loppet på 3 dagar efter signering.
Jag hade nog bytt erbjudande om dem håller på och krånglar så där, men samtidigt som du säger grym ränta och rak amortering. Gaaah vilket svårt beslut att ta.

@Simon
Detta var mina förutsättningar:
Fast anställning sen januari 2008
Inkomst ca 430' (434' för 2018)
Underskott 57'
UC-score 711
UC riskprognos 0,2
FF 1

Bolån på 1,4 milj
6st Blancolån på 798,000
5st kortkrediter på 115,000, dock är alla utom 1 nollade sen länge. Bortsett från bensinkortet (Cirkle K/SEB) som ligger runt 1500-3000 varje månad.

Efter ansökan så ligger UC-score kvar på 711, riskprognosen på 0,2 och FF 2st, så förhoppningsvis så kan jag söka samlingslån för de andra lånen om några månader.

Sjukt bra UC, men väldigt mycket belånad. Antar att det är lite restriktivt med summorna om man har så mycket i blanco kontra inkomst. Gött att det har gått såpass smidigt för dig!

De gav mig ett bra bemötande också, men det händer ingenting, står helt stilla och Advisa säger att jag ska vänta några dagar (?). Tålamodet börjar rinna ut, ca 36 timmar sedan jag begärde att Forex skulle avbryta min ansökan. Ringde dem nu igen och hon som svarade mig i telefonen sa att hon skulle "Lägga in en notis"... ? Kan jag inte få ett direkt besked om när de kan makulera min ansökan istället för att kunna gå vidare med annan bank hos Advisa...
Lutar mot Collector som hade bättre ränteförslag än Santander. Har egentligen inte bråttom ekonomiskt men min leasing går ut nästa fredag så behöver köpa ut bilen då för att kunna ta mig till jobbet, bor i bushen så buss är inget alternativ. Kommer antagligen bli några tusenlappar att betala för övermilen och eventuellt slitage, som lånet också ska gå till.

PS: Reggade mig, det var jag som nickade Etttvåtre som gäst. :)

Edit: Kom på att Collector vinstvarnade igår och de ska göra en nyemission på 1 miljard kronor, orsaken var kreditförluster. Alltså antagligen privatpersoner och företag som ej kunnat betala sina skulder. Tror ni detta påverkar en ansökan hos dem?

Edit2: Nu så fick jag sms från Advisa att jag kan välja ett av de andra alternativen. Tog alltså ca 38 timmar att få Forex att makulera ärendet och meddela Advisa. Relevant information för något att söka upp på forumet kanske.

Senast ändrad:
Uppdatering om någon är nyfiken:

Skrev på Santanderlånet igårkväll klockan 20, beviljades direkt och fick pengarna på kontot idag klockan 13. Inga kompletteringar eller frågor alls.

Detta efter att ha väntat 3 dagar på att Forex handläggning och makulering av avtal blev hanterat.

Senast ändrad:
@Investor Santander är galet snabba, härligt att höra att det ordnade sig för dig till slut - Grattis :) men det är ju helt sjukt vilken tid det tog innan dem avslutade ansökan hos Forex, det borde dem kunnat gjort direkt tycker jag :mad:

Bor själv ute i bushen, det kan bli ena hiskliga kostnader med både det ena och det andra, så jag förstår att du vill kunna lösa ut bilen så snart som möjligt :D

Allt är klappat och klart här också, Både Nordax och Santander är betalda. Känns fantastiskt skönt! Tror som dig också att dem var restriktiva pga hög belåningsgrad.

Precis, har dock inga problem med att de kräver lönespec eller arbetsgivarintyg då jag redan har detta tillgängligt och stämmer överens med vad jag angivit i ansökan.

Det är som sagt kontoutdrag jag inte vill att de ska begära. Sållat bort Ikano nu p.g.a. deras sega handläggningstid samt pappersignering.

Santander, Ica eller Collector? Hört bäst om Santander, men Ica ger mig bäst ränta... Någon med erfarenhet utav Ica?

Edit: Reggade mig, är tidigare gäst "Etttvåtre" :)
Fast skrevs samma summa i ansökan som var enligt taxeringen? Om så är fallet är det aningen schizofrent att be om lönespec.

Fast skrevs samma summa i ansökan som var enligt taxeringen? Om så är fallet är det aningen schizofrent att be om lönespec.

Nej, taxerad för 2018 var 257k p.g.a. pappaledighet, 2019 kommer ligga runt 300k som är samma lön jag har just nu.

Forex ville se ALLA transaktioner på kontoutdraget, inte bara matcha lönen mot kontot. Därför blev jag skeptisk för att jag haft sjukt mycket avgifter i Oktober som då skulle synas. Även att jag satt in väldigt mycket på Avanza och tagit ut vinst därifrån så är det säkert en omsättning på 40-50k i månaden i kontot. Tror inte de skulle klassa det som stabilt då saldot oftast rört sig ned mot 0 vid månadernas slut. Dock så ligger min buffert investerad på börsen, men den vill man ju inte ta ut direkt. Hade en avkastning på 250% förra året så det slår ju räntan jag skulle få betala iaf.

Efter att ha sökt igenom forumet här väldigt grundligt så fick jag en insyn i hur dum jag varit med mina transaktioner, har därför skapat ett separat lönekonto nu där jag kommer betala räkningar med lönen istället, för att aldrig behöva vara orolig över hur mitt kontoutdrag ser ut.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp