- Meddelanden
- 1 902
- Mottagna reaktioner
- 913
- Poäng
- 787
Det tar ca 3-4 månader innan en skuld hamnar hos inkasso. Där kan man komma överens om avbetalningsplan för att köpa tid. Betalar man inte till inkasso går skulden vidare till KFM. Sedan blir man delgiven och ska signera och skicka tillbaka. Jag skrev på efter ca 14 dagar för att spara tid innan de drog lönen. När man har skrivit på så får man efter någon vecka skuld att betala och har då 14 dagar på sig att betala. Efter det så får man brev att redovisa sina inkomst och har do 14 dagar på sig att göra det. Sen drar löneutmätning igång. Tar alltså ca 6-8 månader från när man släpper skulder att löneutmätning börjar. För mig har de inte utmät något annat då de bedömde att jag inte hade något som var intressant. Men har du hus/lägenhet, bil, pengar på konto eller värdefulla saker hemma så kan de utmäta det.Om du orkar får du gärna beskriva vad som händer. Dvs hur lång tid det tar innan saker hamnar hos KFM, vad som händer med dina tillgångar när väl KFM blir inblandat, hur mycket dina skulder ökat när de är hos KFM och hur mycket du tror de kommer öka efter att KFM börjat lägga sig i. Utmäter de egendom direkt? eller kan man slippa det och gå till utmätning av lön/avbetalningsplan? Måste man alltid nollas grundligt innan man kan få utmätning av lön?