Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

När startar en löneutmätning?

Så om jag förstått rätt så gör det inget om man har mer än normalbeloppet mellan 18:e-31:a spc om det är från sambo?? sedan om man har sitt nirmalbelopp eller pengar under det så utmäter dom inget? Så 4-5 tusen efter alla utgifter man har gör inget?

Citat kommer från handbok Utmätning:

"Vid utmätning ska Kronofogden låta gäldenären få behålla ett belopp som motsvarar gäldenärens faktiska levnads kostnader fram till nästa inkomst, vilket i praktiken oftast är inom en månad."

"Sker utmätning dag 18 till och med den sista dagen i månaden ska gäldenären som huvudregel även förbehållas verklig eller schablonmässigt uppskattad boendekostnad. Under annan tid i månaden antas boendekostnaden som huvudregel redan vara betald. Kronofogden ska alltid göra en bedömning i det enskilda fallet utifrån när ersättningen utbetalas."

Tror ingen fått utmätning 3-4 månader efter man skrivit på delgivningen iaf inte sista halvåret,kfm har brutalt mkt att göra nu "tyvärr". Sökte sanering juni 24, släppte allt förutom 2-3 mindre lån i samma veva. Delgivninhqrna började trilla in nov dec, i feb fick jag inledande.

Har väntat på löneutmätning sedan januari. Vet folk på forumet som väntat ännu längre. Så oklart hur lång tid innan löneutmätning drar igång. Förra gången gick det betydligt snabbare...

Hej!
Jag har haft löneutmätning i 4 år, blev fri för två veckor sedan. Jag har sambo och en son, såhär var det för mig:

Skulder på runt 900 000 kr vid inledande löneutmätning.
Jag har högst lön i familjen vilket de tar hänsyn till och låter mig behålla en högre del av min lön då jag ses som den som bidrar mer.
Min sambo och jag delade på alla fasta kostnader och det swishades fram och tillbaka, inget togs. Det enda som togs av mig var det beslutande beloppet från min lön + skatteåterbäringen.
Ev. bonus från mitt arbete, semesterersättning, vab-ersättning etc. togs inte. Vid vabb så blir avdraget på skulden och inte lönen, dvs. jag får behålla samma belopp på lönen + får ersättning från f-kassan och det som då drabbas är löneutmätningsbeloppet. Samma sak vid sjukdom.

De har aldrig gjort en utmätning på kontot och om jag fått pengar i present eller gåva har jag fått behålla det, det är inget de någonsin gått in och kollat.
Varje år har jag fått fylla i nya inkomst/utgifter - formulär för att de ska se över att jag behåller rätt belopp hela tiden.

Sökte skuldsanering 3 ggr och fick avslag alla tre ggr pga hög lön och ung ålder.
Du verkar ju ha blivit skuldfri på 4 år, så då har man ju med all rätt nekat din sanering :) Bra jobbat med att bli skuldfri!

Har väntat på löneutmätning sedan januari. Vet folk på forumet som väntat ännu längre. Så oklart hur lång tid innan löneutmätning drar igång. Förra gången gick det betydligt snabbare...
Kan vara så i de fallen det inte finns något att utmäta ifrån lönen, men vet verkligen inte hur det är i ditt fall.

Blev du delgiven i januari?

Har en släkting som släppte allt förra sommaren. Alla delgivningar skrevs på in november, december, januari. Fortfarande ingen löneutmätning.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp