Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

När startar en löneutmätning?

En fråga… Hir funkar utmätning från konto? Låt säga att jag får en fastställd skuld som jag inte betalar. På kontot har jag tex 14.000kr, jag ska betala hyra på 9.000kr och sen handla mat till mig och två barn. Kan dem bara pang tjoff ta alla 14 tusenlappar till skulden och jag har NOLL pengar kvar?

Siffrorna är bara ”påhittade” men ni fattar vad jag menar?!
Man lämnas inte med noll kronor på kontot, hyra tas hänsyn till under senare delen av månaden, normalbelopp lämnas för de medlemmar som finns i hushållet.

Är det någon som vet hur man ska göra med gemensamma utgifter, om sambon skickar sin del till mig och det ser ut som att jag fått Swish, kan de utmäta dessa pengar? Normalt sätt så betalar jag hyran direkt den 25:e men finns det en chans att kf tar dom?

Är det någon som vet hur man ska göra med gemensamma utgifter, om sambon skickar sin del till mig och det ser ut som att jag fått Swish, kan de utmäta dessa pengar? Normalt sätt så betalar jag hyran direkt den 25:e men finns det en chans att kf tar dom?
Pengar på konto kan utmätas.

Jaha va ska man göra da? Skickar man till henne så finns det risk att man ”gömmer” pengar, skickar hon till mig så kan dom utmätas.
Du får behålla för schablonhyra vid eventuell utmätning.

Hej!
Jag har haft löneutmätning i 4 år, blev fri för två veckor sedan. Jag har sambo och en son, såhär var det för mig:

Skulder på runt 900 000 kr vid inledande löneutmätning.
Jag har högst lön i familjen vilket de tar hänsyn till och låter mig behålla en högre del av min lön då jag ses som den som bidrar mer.
Min sambo och jag delade på alla fasta kostnader och det swishades fram och tillbaka, inget togs. Det enda som togs av mig var det beslutande beloppet från min lön + skatteåterbäringen.
Ev. bonus från mitt arbete, semesterersättning, vab-ersättning etc. togs inte. Vid vabb så blir avdraget på skulden och inte lönen, dvs. jag får behålla samma belopp på lönen + får ersättning från f-kassan och det som då drabbas är löneutmätningsbeloppet. Samma sak vid sjukdom.

De har aldrig gjort en utmätning på kontot och om jag fått pengar i present eller gåva har jag fått behålla det, det är inget de någonsin gått in och kollat.
Varje år har jag fått fylla i nya inkomst/utgifter - formulär för att de ska se över att jag behåller rätt belopp hela tiden.

Sökte skuldsanering 3 ggr och fick avslag alla tre ggr pga hög lön och ung ålder.

Är de så här de går till?
När skulden har fastställts så får du brev att du har en skuld att betala. När datumet i det brevet är passerat kan en tillgångsutredning starta. För min del skedde det dagen efter. För min mans del tog det ett par veckor.
Räkna rent krasst med att det kan göras dagen efter.
Jaha va ska man göra da? Skickar man till henne så finns det risk att man ”gömmer” pengar, skickar hon till mig så kan dom utmätas.
Om du får utmätning av pengar på kontot så är det i så fall beloppet som finns kvar efter att ditt normalbelopp räknats bort. Är det mellan den 18-31 i månaden får du även behålla för boendekostnad.

Jag vet inte hur vanligt det är att kfm kollar transaktioner på kontot. Men om du skickar hälften av hyran till din sambo så bör det väl gå att bevisa varför du skickat pengar till henne.

När skulden har fastställts så får du brev att du har en skuld att betala. När datumet i det brevet är passerat kan en tillgångsutredning starta. För min del skedde det dagen efter. För min mans del tog det ett par veckor.

Om du får utmätning av pengar på kontot så är det i så fall beloppet som finns kvar efter att ditt normalbelopp räknats bort. Är det mellan den 18-31 i månaden får du även behålla för boendekostnad.

Jag vet inte hur vanligt det är att kfm kollar transaktioner på kontot. Men om du skickar hälften av hyran till din sambo så bör det väl gå att bevisa varför du skickat pengar till henne.
Jag tänker att de

Jag tänkte från allra första början. För det tar ju ett tag innan skulden fastställs eftersom en begäran om verkställan måste in först.

Jag tänker att de

Jag tänkte från allra första början. För det tar ju ett tag innan skulden fastställs eftersom en begäran om verkställan måste in först.
Vet inte om vi pratar om samma sak men använder olika begrepp?

Utslaget betyder att beslut har fattats att du är skyldig att betala skulden. Det menar jag är att det är fastställt/beslutat att du är skyldig att betala skulden.

När/om sen borgenären ber kfm om hjälp att få in pengarna (verkställa) är väldigt varierande. Jag har varit med om att det sker samma dag men även att det har dröjt flera månader och någon har fortfarande inte gjort det.

När de gjort det får du brevet "underrättelse att du har en skuld att betala". När förfallodatumet i det brevet har passerats startas en tillgångsutredning är min erfarenhet. Har dock läst exempel på att den kan påbörjas redan innan.

Så om jag förstått rätt så gör det inget om man har mer än normalbeloppet mellan 18:e-31:a spc om det är från sambo?? sedan om man har sitt nirmalbelopp eller pengar under det så utmäter dom inget? Så 4-5 tusen efter alla utgifter man har gör inget?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp