Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

När skuldsanering är över, tips på sparande?

..och man ska börja göra rätt!

Om 8 månader så är min skuldsanering över och vill ju såklart börja bygga upp en stabil ekonomi för mig och min familj.
Jag inser att jag inte har koll på hur jag ska lägga en budget med sparande på bästa sätt och vill kolla hur ni andra gör.

Hur hade ni gjort med följande information.
Dela gärna med er hur ni själva gjort i er familj.

Önskemål att hitta utrymme för:
Sparande för vår son
Sparande till resor&konsumtion
Sparande tlll en buffert
Önskar också köpa en bättre bil. Vi klarar oss inte utan pga av situation med skola långt bort

Vår familj består av mig, min sambo (utmätning), vår gemensamma son 4 månader, min sambos son varannan vecka 5 år samt 2 hundar.
Vi delar på alla fasta kostnader och har den resterande pengar på våra egna konton och delar så mycket vi kan på mat osv. Vi hjälper varandra. Så nästan som vi har gemensam ekonomi och jag kommer ta mer kostnader när skuldsaneringen är över är tanken.

Min inkomst netto 32000
Min sambos inkomst netto (löneutmätning) 16200
Barnbidrag totalt för alla barn ca 1900

Årlig bonus för mig på mellan 20-30 tusen kronor (räknar inte med det här utan tänker att det ska gå till något av vårt sparande)
Totala inkomster: 50300

Utgifter:
Hyra 13572
Parkering 1000
Försäkringar: 2800 (inklusive hundförsäkring som
är dyr)
Telefon för båda: 800
Internet: 500
El: 500
Tränselslatt: ca 500
Förskola: 750
CSN: 800
Sl kort: 1100

totala fasta utgifter: 22322 kr

utrymme kvar: 27978 kr.
hur fördelar ni detta utrymme med sparande bil och att leva för vår familj? Lever jag i en drömvärld? Har mycket att lära märker jag.

Senast ändrad:
För er som enhet så vore det bästa att din hantera din sambos löneutmätning. Att ha två hela inkomster är som att spela i power play.

Men det kräver självklart att ni ser er ekonomi som helt gemensam.

Spara med automatisk överföring (exempelvis 27:e varje månad om ni får lön 26:e) på olika konton som du öppnar i din bank. Vi har Swedbank och har öppnat fyra extra konton förutom de två privata kontona vi har (ett gemensamt och sen ett eget). Våra konton heter
1. Bil
2. Buffert
3. Jul
4. Semester
Det överförs pengar varje månad. Tyvärr har vi inte lyckats än att behålla dem men de kommer tänker jag!

Till sonen rekommenderar jag sparande i fondrobot, Lysa eller Opti. Välj autogiro så slipper ni tänka på det. Det blir en hel del pengar om 18 år!
Även till er vuxna ett sparande i en fondrobot, våra konton i Opti heter Guldkant, Buffert, Extra (där går in pengar fr mina extrajobb), och Barnbarn

Spara/investera är det absolut bästa man kan göra för sig själv och sin familj. Sinnessjukt hur många miljoner har gått åt att betala skulder och räntor! Istället för att spara pengarna OCH ha råd med det man vill ha råd med! Kräks på lån

Börjar med att spara ihop till en buffert, minst tre månadslöner.
Lysa är bra om man inte är insatt i fonder/aktier.
Köp en bättre begagnad bil när ni är klara med bufferten.
Avsätt tjugoprocent av lönen direkt till sparande.

Framtiden ser ljust ut!
Lycka till

Om din sambo fortfarande har löneutmätning när din sanering är klar, är det väl risk att de vill dra mer av henne.

Om din sambo fortfarande har löneutmätning när din sanering är klar, är det väl risk att de vill dra mer av henne.
Varför då? Man tar ju inte hänsyn till att make/maka har skuldsanering/löneutmätning vid uträkning av förbehåll.

Jag har autodragning varje månad till olika sparanden.

Tex har jag 200 i månaden till yngsta sonen. Dras den 20e.
200 x 12 x 18 = 43 200.
Men så sparar jag inne på avanza åt honom, så förhoppningsvis ger de lite avkastning.
Spar främst i fonder, men även aktier.

Sedan har jag Buffert spar
Samt handpenningsspar (till ett hus)

De fungerar ungefär lika.
En fast summa varje månad..
Har jag mer pengar över sparar jag mer.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp