Underskottet kanske? Ingen aning.Å då är frågan hur mkt ser en borgenär när inkomstuppgifterna för året är färdiga...Det är väl bara den deklarerade inkomsten de ser.
Underskottet kanske? Ingen aning.Å då är frågan hur mkt ser en borgenär när inkomstuppgifterna för året är färdiga...Det är väl bara den deklarerade inkomsten de ser.
Den frågan ställde jag med förra veckan , känns lite knepig den frågan !Hur ska man förhålla sig till inkomstökningar och omprövningar efter att betalplanen löpt ut men man fortfarande har 2 år kvar av skuldsaneringen?
Jag har fått två olika svar från KFMs kundtjänst:Den frågan ställde jag med förra veckan , känns lite knepig den frågan !
Väldigt olika från handläggare till handläggare då alltsåJag har fått två olika svar från KFMs kundtjänst:
1. Det blir avslag direkt
2. Man måste skicka in en omprövning
kan tänka mig att det skiljer väldigt mycket hur dom tänker ! På 5 år har ju inkomsten ökar rätt så rejält för dom flesta ! Men som @anlo här på forumet så är det 4-5k netto det ska ha ökat ! Så man ska ju upp i 70-80k mer på ett årDe räknar med att årliga löneförhöjningar kvittas mot ex hyreshöjningar, inflation etc. så den biten är medräknad i skuldsaneringen.Väldigt olika från handläggare till handläggare då alltsåkan tänka mig att det skiljer väldigt mycket hur dom tänker ! På 5 år har ju inkomsten ökar rätt så rejält för dom flesta ! Men som @anlo här på forumet så är det 4-5k netto det ska ha ökat ! Så man ska ju upp i 70-80k mer på ett år
Jo absolut ! Sen är ju frågan om man behöver ompröva dom sista två åren ! Jag själv fick en 3 årig plan ! Men jag tror faktiskt man ska ompröva ! Men skulle man tjäna 60k mer så ska man nog ompröva !De räknar med att årliga löneförhöjningar kvittas mot ex hyreshöjningar, inflation etc. så den biten är medräknad i skuldsaneringen.
Vi fick en hyfsad hyreshöjning, ca 10% om man räknar in förra höstens avgifgtshöjningar (sopor + vatten/avlopp).De räknar med att årliga löneförhöjningar kvittas mot ex hyreshöjningar, inflation etc. så den biten är medräknad i skuldsaneringen.
Fast du har ändå ett belopp att förhålla dig till . Tror ju inte tex på 5 året att säg man fått 1000 kr höjning varje år att det då blir 5000 kr plus 6000 kr som ska ses som en höjning för att ompröva ! Skulle bli ca 120k mer det året dåDe räknar med att årliga löneförhöjningar kvittas mot ex hyreshöjningar, inflation etc. så den biten är medräknad i skuldsaneringen.
känns för mycket !Det ska vara oförutsedda ändringar som ligger till grund för omprövning. Löneförhöjningar/hyreshöjningar etc är förutsedda att öka. Således ska det inte ligga till grund för någon omprövning.Fast du har ändå ett belopp att förhålla dig till . Tror ju inte tex på 5 året att säg man fått 1000 kr höjning varje år att det då blir 5000 kr plus 6000 kr som ska ses som en höjning för att ompröva ! Skulle bli ca 120k mer det året dåkänns för mycket !