- Meddelanden
- 103
- Mottagna reaktioner
- 57
- Poäng
- 177
Eller så lånar man inte pengar över huvud taget. Är ju ett alternativ det också.Hur kan den ha gjort det tänker du? Var trollar du fram pengar att betala mer i månaden än du kan på ett annuitetslån.
Det är omöjligt nämligen. Du bara tillför låtsaspengar som betalar den höga amorteringen i början tänker du?
300 000 kr annuitetslån med 25 procent ränta
300 000 kronor rak amortering med 25 procents ränta.
Första månaden är räntan som ska betalas 75 000 kronor som delas i tolv delar. Det blir 6 250 kr i ränta månad ett oavsett längd på lånet.
Annuitetslånet betalar 6 600 kronor säger vi så skulden minskar med 350 kronor
Du har rak amortering och då frågar jag dig vilken amortering tänker du betala i månaden? Välj helt fritt. Om du tänker dig 4 000 kronor kanske så glöm inte att även detta lånet har 6 250 kronor i ränta. Eller har du räntefritt lån tänker du?
Om du tänker betala 10 250 kronor så undrar jag varför gör inte annuitetslånet det? Varför har den inte råd att betala 10 250 kronor? Skulle den göra det så kommer den betala av lånet på 70 procent av tiden mot rak amortering.
Varför lurar ni er själva då matematiken är likadan.
"så har ju de facto summan på lånet minskat mer på de med rak amortering"
Detta är just anledningen varför jag sa att betala hela lånet i morgon istället för de facto slipper du end ett samlingslån då eftersom de facto har rak amortering betalar mer på en lag som går utanför alla världens lagar om matematik. De facto är du skuldfri om du betalar hela lånet i morgon och det är ingen ränta alls efter det! Varför gör inte alla så istället eftersom det är sjukt snart ju. Smartare än rak amortering till och med.