Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

När ska jag söka igen?

Rak amortering är inte per automatik mycket bättre än ett som ligger som annuitetslån.

Ska du göra en rättvis jämförelse så kan du inte jämföra med en fantasivärld. För då säger jag att det är mycket bättre att betala av hela lånet nästa månad. För du kan nog spara 100 000 kronor som annars du behöver betala i ränta. Mitt exempel är bara att jag skruvar lite till på din ratt där ett annuitetslån ska betalas med rak amortering. Så det betyder att om du ska betala mindre i ränta behöver du alltså ha en högre månadskostnad än du skulle ha på ditt annuitetslån eller att du har det med rak amortering på längre tid.

Så i praktiken blir det ingen skillnad och fördelen då med ett annuitetslån är du kan betala in extra när möjligheten finns för att total räntekostnad ska minska men att du har en lägsta månadskostnad som du vet om att du behöver betala.

Så annuitetslån är som betalningsfria månader med rak amortering. Det betalningsfria blir alltså skillnaden mellan vad du betalar totalt en månad på annuitetslån och det du totalt betalar på rak amortering.

Tänk annars så här på ett lån på 240 000 kronor. Ränta på 10 procent typ. Rak amortering på det och fyra år är då 5 000 kronor i månaden. Första månaden tillkommer 2 000 kr i ränta så du behöver betala 7 000 kronor och det behöver ekonomin klara och då kan du ta det som ett annuitetslån och med en månadskostnad på 7 000 kronor istället. Vad händer då tror du? Längden du betalar med rak amortering blir fyra år med minskad kostnad från 7 000 kronor första månaden till 6 958 kronor nästa månad varefter det sjunker till runt 6 916 kronor den tredje månaden. Det 48 månaden är kostnaden 5 042 kronor.

Annuitetslånet dunkar på med 7 000 kronor i månaden för det är ju vad ekonomin klarar. Första månaden ligger nu helt lika medan månad två betalar annuitetslån ned lånedelen med 42 kr mer än den raka och den tredje månaden månaden betalar personen in 42 kronor plus 42 kronor.

Skillnaden om vi tittar på samma belopp och räntesats men med tio år istället för fyra år på rak amortering så kommer annuitetslånet ha betalt av sitt på sju år och första månadskostnaden är det 3 984 kronor för annuitetslånet. Mot 48 månader betalar annuitetslånet endast 34 månader.

Sen kan du ju tänka att istället för annuitet och ja, betala allt i morgon så betar man på 240 000 kr i ränta runt 70 kronor bara. Sjukt rak är den med 240 000 kr om dagen men du är av med det på en dag och för 70 kr istället för den på fyra år som kostade 49 000 kr.
Alltså va?
Ditt sista stycke - Vad sjutton menar du?

Det måste ju vara tal om trollande här men jag förstår inte hur man pallar på nyårsdagen lägga ner den här tiden till att skriva massa svammel.

Om du laddar ner appen Kreddy så kan du se vad du kan förvänta dig i ränta på lån med just din kreditvärdighet och de skulder som är registrerat. Väldigt bra att titta där :)
Tack! Tror jag har den men tänkte inte riktigt jag kunde lita på den till 100, har kreddy med uc i beräkning? Tänkte om det vara var dem andra kreditupplysning förutom uc, när jag sett min kreddy är det massa som inte är med känns det som.. gav den däeför inte mycket intresse men ska titta igen! Har ju även minUC också

Det måste ju vara tal om trollande här men jag förstår inte hur man pallar på nyårsdagen lägga ner den här tiden till att skriva massa svammel.
Haha! Jag fick inte tips/svar i det min tråd handla om ens där.. inte det jag ville diskutera

Alltså va?
Ditt sista stycke - Vad sjutton menar du?
När folk vurmar för att rak amortering är bättre än annuitetslån så verkar de tro att det blir en lägre räntekostnad men det blir det inte om övriga parametrar är desamma. För om du tar ett annuitetslån på åtta år och ska betala säg 1 500 kronor i månaden så är det ofta nästan enbart ränta i början, men det är ju för att man lagt sitt lån på lång tid och låg kostnad. Med rak amortering kan du ju inte då betala 1 500 kronor i månaden för du får då säg 1 300 kronor till i månad ett. Så då har du ju möjlighet att betala 2 800 i månaden. Lägg då annuitetslånet på den summan. Då är det nämligen mer fördelaktigt med annuitetslån, ja för att medan du ändrar parametern att annuitetslånet nu är på tre år och inte åtta år.

Fortsätt sen kapa tid så kan du betala hela i morgon med samma logik i att rak amortering är bättre. Att du flyttar ett annuitetslån innebär inte att du börjar om med att betala nästan enbart ränta i början. Endast om du ökar länets storlek eller förlänger återbetalningen. Ändra inte den. Där problematiken ligger.

När folk vurmar för att rak amortering är bättre än annuitetslån så verkar de tro att det blir en lägre räntekostnad men det blir det inte om övriga parametrar är desamma. För om du tar ett annuitetslån på åtta år och ska betala säg 1 500 kronor i månaden så är det ofta nästan enbart ränta i början, men det är ju för att man lagt sitt lån på lång tid och låg kostnad. Med rak amortering kan du ju inte då betala 1 500 kronor i månaden för du får då säg 1 300 kronor till i månad ett. Så då har du ju möjlighet att betala 2 800 i månaden. Lägg då annuitetslånet på den summan. Då är det nämligen mer fördelaktigt med annuitetslån, ja för att medan du ändrar parametern att annuitetslånet nu är på tre år och inte åtta år.

Fortsätt sen kapa tid så kan du betala hela i morgon med samma logik i att rak amortering är bättre. Att du flyttar ett annuitetslån innebär inte att du börjar om med att betala nästan enbart ränta i början. Endast om du ökar länets storlek eller förlänger återbetalningen. Ändra inte den. Där problematiken ligger.
Problemet blir ju när man folk söker samlingslån på flera av dessa annuitetslån. Inte en helt ovanlig företeelse på detta forum.
Då har man ju som du säger betalat en massa räntor och knappt rört själva lånet.

Problemet blir ju när man folk söker samlingslån på flera av dessa annuitetslån. Inte en helt ovanlig företeelse på detta forum.
Då har man ju som du säger betalat en massa räntor och knappt rört själva lånet.
Det påverkar inget utan det blir mer en psykologisk effekt alternativt att det är okunskap. Men är en smärtgräns på runt 1500 kronor i månaden att betala på ett lån (eller summera ihop flera mindre där totala gränsen är 7 000 kronor) så gäller den gränsen på rak amortering också. Så första månaden betalar båda dessa exakt lika mycket i ränta och säg 1 300 kronor av 1 500 kronor.

Rak amortering kan då max vara 200 kronor i månaden för ska du betala mer så är varenda krona av det överstigande 1 500 kronor. Om du kan betala 2 500 totalt på rak amortering med ränta så är det 1 200 kronor som amorterades. Så den som väljer annuitet på 1 500 kr i månaden väljer väl inte högre på rak amortering?

Det påverkar inget utan det blir mer en psykologisk effekt alternativt att det är okunskap. Men är en smärtgräns på runt 1500 kronor i månaden att betala på ett lån (eller summera ihop flera mindre där totala gränsen är 7 000 kronor) så gäller den gränsen på rak amortering också. Så första månaden betalar båda dessa exakt lika mycket i ränta och säg 1 300 kronor av 1 500 kronor.

Rak amortering kan då max vara 200 kronor i månaden för ska du betala mer så är varenda krona av det överstigande 1 500 kronor. Om du kan betala 2 500 totalt på rak amortering med ränta så är det 1 200 kronor som amorterades. Så den som väljer annuitet på 1 500 kr i månaden väljer väl inte högre på rak amortering?
Har du säg tre annuitetslån på 100K kr och har betalat i 1 år på dessa kontra tre lån med rak amortering så har ju de facto summan på lånet minskat mer på de med rak amortering. Och väljer du då att samla dessa lån så kommer du behöva låna mindre pengar för att täcka de tre lånen med rak amortering än de tre annuitetslånen.

Har du säg tre annuitetslån på 100K kr och har betalat i 1 år på dessa kontra tre lån med rak amortering så har ju de facto summan på lånet minskat mer på de med rak amortering. Och väljer du då att samla dessa lån så kommer du behöva låna mindre pengar för att täcka de tre lånen med rak amortering än de tre annuitetslånen.
Hur kan den ha gjort det tänker du? Var trollar du fram pengar att betala mer i månaden än du kan på ett annuitetslån.

Det är omöjligt nämligen. Du bara tillför låtsaspengar som betalar den höga amorteringen i början tänker du?

300 000 kr annuitetslån med 25 procent ränta

300 000 kronor rak amortering med 25 procents ränta.

Första månaden är räntan som ska betalas 75 000 kronor som delas i tolv delar. Det blir 6 250 kr i ränta månad ett oavsett längd på lånet.

Annuitetslånet betalar 6 600 kronor säger vi så skulden minskar med 350 kronor

Du har rak amortering och då frågar jag dig vilken amortering tänker du betala i månaden? Välj helt fritt. Om du tänker dig 4 000 kronor kanske så glöm inte att även detta lånet har 6 250 kronor i ränta. Eller har du räntefritt lån tänker du?
Om du tänker betala 10 250 kronor så undrar jag varför gör inte annuitetslånet det? Varför har den inte råd att betala 10 250 kronor? Skulle den göra det så kommer den betala av lånet på 70 procent av tiden mot rak amortering.

Varför lurar ni er själva då matematiken är likadan.

"så har ju de facto summan på lånet minskat mer på de med rak amortering"
Detta är just anledningen varför jag sa att betala hela lånet i morgon istället för de facto slipper du end ett samlingslån då eftersom de facto har rak amortering betalar mer på en lag som går utanför alla världens lagar om matematik. De facto är du skuldfri om du betalar hela lånet i morgon och det är ingen ränta alls efter det! Varför gör inte alla så istället eftersom det är sjukt snart ju. Smartare än rak amortering till och med.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp