Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

När ska jag söka igen?

Hej! Har skrivit i forumet förr och några känner igen min bakgrund redan, andra inte. Men oavsett, till frågan! Sökte ett samlingslån i första dagarna av september där jag tillslut blev beviljad endast 160k från svea. Ränta inte bästa,22%. Mina förutsättningar innan inte bästa,hade 7ff och risk låg på 9-12% tror jag(svårt o minnas har skrivit nånstans i forutom, ska titta tillbaka). Tog lånet då jag behövde betala av lite akut skulder ändå o passade på samla några krediter.

Min tanke va o vänta ett tag för o få nee ff o få en ännu bättre samlingslån sen.

Mina ff ligger nu på 3st, risk 5,6 lägsta jag haft på sjukt länge. Även i uc skalan/kurvan ligger den bättre än nånsing förr(strax under gränsen till bra, men på mindre bra än).
Ska jag satsa på söka igen via lendo nu? Är altså mer än 3mån sen lånet söktes. Mina förutsättningar verkar väl bättre än innan t.om, men borde jag söka nu?? Nästa ff försvinner i juni och vet ej om jag kan vänta så länge.

En annan sak jag tänker på som jag ej tänkte innan är inkomst och därav min fråga eftersom vi har 2dagar kvar av året- har vart mammaledig under halva 2024,dv.s. kommer synas mindre deklarerad inkomst i 2025 ju? Är det då bråttom att söka lånet nu för o ha med deklarerad inkomst för 2023 istället??

..tips tack!!

Din inkomst för 2024 kommer inte synas förrän efter deklarationen, den brukar uppdatera någonstans april-juni.

Tror faktiskt inte du kommer komma ner så jättemycket i ränta för ett nytt samlingslån med UC:n du har nu - när du kommer ner under 2-3 kanske det kan vara värt.

Får jag fråga hur du menar med att du inte tror att du kan vänta så länge som till juni? Om det nu är ett lån för att lösa ett annat för att få ner räntan, så kommer det ju inte göra någon skillnad på månadskostnaden på lånet. Så varför kan inte det vänta?

Att lösa ett lån med ett annat efter tre månader för att vinna någon/några få procent gör knappt varken till eller ifrån -det enda du gör är att slänga bort de månader du redan betalt på det första lånet eftersom de nya ”börjar om”. Så om det inte kommer ner under 15% eller betydligt i månadskostnad ser jag inget syfte att lösa detta nu- du borde vänta tills du har bättre uc.

Din inkomst för 2024 kommer inte synas förrän efter deklarationen, den brukar uppdatera någonstans april-juni.

Tror faktiskt inte du kommer komma ner så jättemycket i ränta för ett nytt samlingslån med UC:n du har nu - när du kommer ner under 2-3 kanske det kan vara värt.

Får jag fråga hur du menar med att du inte tror att du kan vänta så länge som till juni? Om det nu är ett lån för att lösa ett annat för att få ner räntan, så kommer det ju inte göra någon skillnad på månadskostnaden på lånet. Så varför kan inte det vänta?

Att lösa ett lån med ett annat efter tre månader för att vinna någon/några få procent gör knappt varken till eller ifrån -det enda du gör är att slänga bort de månader du redan betalt på det första lånet eftersom de nya ”börjar om”. Så om det inte kommer ner under 15% eller betydligt i månadskostnad ser jag inget syfte att lösa detta nu- du borde vänta tills du har bättre uc.
Hej! Tack för svar. Lång historia o mkt detaljer, men tidigare spelmissbruk gjorde att man hamna här. Spelfri sedan länge nu,1 och halvår ca?..

Har som dig då jag läste lite din tråd, ändå lyckats få ekonomin gå runt på nåt sätt genom betalningsfria mån etc..men lever tight. Har ej så stor skuld som så många andra kanske har jag märkt, men ca 400k+.

Lånet jag tog betalade bara av,men ändå akuta, skulder ,samt samla ca 3st krediter. Gjorde nåågon små skillnad i månadskostnad. Sparat en del för o klara av mig varje mån ihop med FP tills Föräldraledigheten är slut. Vill därför ha ett annat större lån o verkligen samla allt och måste vara annat lån än svea då det är rak amortering på den även(annars är det väl rörlig? Där månadskostnaden blir mindre med tiden. Sån föredrar jag.)
Mitt problem är dem skitkrediter o smålån jag har som jag betalar såå mycket ränta för..skulle jag kunna samla allt i ett lån med ok ränta så sparar jag nog flera tusen med rätt lån.

Hej! Tack för svar. Lång historia o mkt detaljer, men tidigare spelmissbruk gjorde att man hamna här. Spelfri sedan länge nu,1 och halvår ca?..

Har som dig då jag läste lite din tråd, ändå lyckats få ekonomin gå runt på nåt sätt genom betalningsfria mån etc..men lever tight. Har ej så stor skuld som så många andra kanske har jag märkt, men ca 400k+.

Lånet jag tog betalade bara av,men ändå akuta, skulder ,samt samla ca 3st krediter. Gjorde nåågon små skillnad i månadskostnad. Sparat en del för o klara av mig varje mån ihop med FP tills Föräldraledigheten är slut. Vill därför ha ett annat större lån o verkligen samla allt och måste vara annat lån än svea då det är rak amortering på den även(annars är det väl rörlig? Där månadskostnaden blir mindre med tiden. Sån föredrar jag.)
Mitt problem är dem skitkrediter o smålån jag har som jag betalar såå mycket ränta för..skulle jag kunna samla allt i ett lån med ok ränta så sparar jag nog flera tusen med rätt lån.
Okej, är svårt att gissa om du skulle kunna få en högre lönesumma eftersom du inte skrivit vad din inkomst etc. är -men om detta var enda lånet som du blev erbjuden för tre månader sedan så är det inte så jättemycket större chans nu skulle jag tro.

Jag vet inte om jag missförstår dig, men rak amortering är mycket bättre än annuitetslån, särskilt om du ska hålla på och samla om lånen för att få bättre villkor.

Oavsett skulle jag råda dig att vänta så länge som möjligt att söka, just nu är risken att du inte skulle få några erbjudanden som är bättre.

Okej, är svårt att gissa om du skulle kunna få en högre lönesumma eftersom du inte skrivit vad din inkomst etc. är -men om detta var enda lånet som du blev erbjuden för tre månader sedan så är det inte så jättemycket större chans nu skulle jag tro.

Jag vet inte om jag missförstår dig, men rak amortering är mycket bättre än annuitetslån, särskilt om du ska hålla på och samla om lånen för att få bättre villkor.

Oavsett skulle jag råda dig att vänta så länge som möjligt att söka, just nu är risken att du inte skulle få några erbjudanden som är bättre.
Tack, ja har du kanske rätt i om rak amortering.

Huvudsaken är att jag får ett större samlingslån iaf o samla nästan eller precis allt..har ju hopp med tanke på så dåliga förutsättningar från innan svea lånet till nu dehär lånet då allt i precis blev så mkt bättre,mindre ff, betydligt mindre i risk m.fl... Varför jag har svårt o vänta ända tills juni är för att ekonomin kanske inte alls kommer gå runt ändå tills aug. som då är tanken blir ganska exakt. Orkar inte gå runt o oroa mig. Och i juni försvinner nästa ff. Och väntan tills dess för o knappt få nån skillnad ser jag ingen mening med då isåfall..men vem vet, kan göra stor skillnad 1 ff. Vet ej om jag kan vänta tills dess bara.

Tack, ja har du kanske rätt i om rak amortering.

Huvudsaken är att jag får ett större samlingslån iaf o samla nästan eller precis allt..har ju hopp med tanke på så dåliga förutsättningar från innan svea lånet till nu dehär lånet då allt i precis blev så mkt bättre,mindre ff, betydligt mindre i risk m.fl... Varför jag har svårt o vänta ända tills juni är för att ekonomin kanske inte alls kommer gå runt ändå tills aug. som då är tanken blir ganska exakt. Orkar inte gå runt o oroa mig. Och i juni försvinner nästa ff. Och väntan tills dess för o knappt få nån skillnad ser jag ingen mening med då isåfall..men vem vet, kan göra stor skillnad 1 ff. Vet ej om jag kan vänta tills dess bara.
.. frågan va även ang när man kan söka igen! Tror jag fått svaret ändå efter att kollat runt i forumet lite mer. Verkar va god resultat efter minst 3mån

.. frågan va även ang när man kan söka igen! Tror jag fått svaret ändå efter att kollat runt i forumet lite mer. Verkar va god resultat efter minst 3mån
Om du laddar ner appen Kreddy så kan du se vad du kan förvänta dig i ränta på lån med just din kreditvärdighet och de skulder som är registrerat. Väldigt bra att titta där :)

Skulle vänts tills senaste blev ett halvår iallafall.
Så slutet på mars

Rak amortering är inte per automatik mycket bättre än ett som ligger som annuitetslån.

Ska du göra en rättvis jämförelse så kan du inte jämföra med en fantasivärld. För då säger jag att det är mycket bättre att betala av hela lånet nästa månad. För du kan nog spara 100 000 kronor som annars du behöver betala i ränta. Mitt exempel är bara att jag skruvar lite till på din ratt där ett annuitetslån ska betalas med rak amortering. Så det betyder att om du ska betala mindre i ränta behöver du alltså ha en högre månadskostnad än du skulle ha på ditt annuitetslån eller att du har det med rak amortering på längre tid.

Så i praktiken blir det ingen skillnad och fördelen då med ett annuitetslån är du kan betala in extra när möjligheten finns för att total räntekostnad ska minska men att du har en lägsta månadskostnad som du vet om att du behöver betala.

Så annuitetslån är som betalningsfria månader med rak amortering. Det betalningsfria blir alltså skillnaden mellan vad du betalar totalt en månad på annuitetslån och det du totalt betalar på rak amortering.

Tänk annars så här på ett lån på 240 000 kronor. Ränta på 10 procent typ. Rak amortering på det och fyra år är då 5 000 kronor i månaden. Första månaden tillkommer 2 000 kr i ränta så du behöver betala 7 000 kronor och det behöver ekonomin klara och då kan du ta det som ett annuitetslån och med en månadskostnad på 7 000 kronor istället. Vad händer då tror du? Längden du betalar med rak amortering blir fyra år med minskad kostnad från 7 000 kronor första månaden till 6 958 kronor nästa månad varefter det sjunker till runt 6 916 kronor den tredje månaden. Det 48 månaden är kostnaden 5 042 kronor.

Annuitetslånet dunkar på med 7 000 kronor i månaden för det är ju vad ekonomin klarar. Första månaden ligger nu helt lika medan månad två betalar annuitetslån ned lånedelen med 42 kr mer än den raka och den tredje månaden månaden betalar personen in 42 kronor plus 42 kronor.

Skillnaden om vi tittar på samma belopp och räntesats men med tio år istället för fyra år på rak amortering så kommer annuitetslånet ha betalt av sitt på sju år och första månadskostnaden är det 3 984 kronor för annuitetslånet. Mot 48 månader betalar annuitetslånet endast 34 månader.

Sen kan du ju tänka att istället för annuitet och ja, betala allt i morgon så betar man på 240 000 kr i ränta runt 70 kronor bara. Sjukt rak är den med 240 000 kr om dagen men du är av med det på en dag och för 70 kr istället för den på fyra år som kostade 49 000 kr.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp