Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

När söka skuldsanering igen efter avslag

Vet att frågan vart uppe innan, men det är ett virrvarv av svar.

Skickade in en ansökan om skuldsanering 1 september, fick avslag för någon vecka sedan. I beslutet står nyligen tagna lån, samt spel om pengar som motiveringen till avslaget. Det var förstås väntat. Jag är inte ute efter att ha en rullande ansökan, utan vill verkligen ändra mitt beteende, få en ny chans och göra något bra. Men då är frågan vad man kan göra för att förbättra sina chanser, samt hur lång tid som är rimligt att det ska gå för att skicka ny ansökan, samt vad KFM räknar som skälig tid som ska ha gått mellan lån och spel.

*En kredit är tagen i juni -23, denna på 20 000 kr, alla andra lån/krediter är betydligt äldre, men ett par krediter har jag höjt saldot på, även detta innan juni-23

* Har en del kreditupplysningar på mig, den senaste 28 augusti, men de försvinner väl efter 12 månader och det bör väl vara en fördel om de är nollade iallafall?

*Är satt på spelpaus sen 31 augusti, ej spelat något sen dess. Har besökt kommunens enhet för spelmissbruk. De ansåg inte jag hade spelproblem, då mitt spelande varat i så kort tid, samt att det mest handlat om dumma beslut att lösa ekonomin på, ihop med att jag varken har sug att spela, vill spela och utan problem håller mig ifrån det.

* Har vart på kommunens skuld och rådgivning, inte heller de tyckte de hade något att komma med när jag var så påläst som jag var ( tack vare er här inne på forumet). De sa att jag gärna fick återkomma om jag ville.

* Släppte alla min lån krediter etc i samband med ansökan, alltså 1 september, kommer få löneutmätning med stor sannolikhet i mars ( har fått skuld att betala, men ej inkomstredovisning än). Har betalt alla privatskulder, samt en mindre kredit för pengarna som blivit "över" när jag inte betalt på lånen. Har även en liten buffert i kontanter för att klara mig för oförutsedda utgifter när löneutmätning börjar.

* Har gått upp från 90 % till 100% på min anställning.

* Har sålt min gamla bil, inte värd många kronor, och börjat åka kommunalt.

* Har inget av värde att sälja av, bor i hyreslägenhet, äger inga tillgångar, är 45 +, ensamstående utan barn.

Så vad mer kan man göra för att förbättra sin chans att kunna få sanering i framtiden? Bara låta tiden gå med löneutmätning, och låta spelpaus och lån blir äldre med tiden? Vad tycker KFM är skälig tid för att bevisa att man upphört med sitt beteende( denna information saknar jag verkligen på KFM hemsida)? När vore det alltså rimligt att söka skuldsanering igen? Förstår att alla ansökningar är enskilda fall ,men någon slags mall borde de väl ha att gå efter? Någon som kan ge lite svar eller har erfarenheter av detta, så tackar jag på förhand.

En annan fråga som dök är om eller när man gör en ny ansökan. Finns den gamla kvar hos KFM och ligger där som något underlag och tittas på, eller är allt nytt igen?

HUr många kreditupplysningar du har spelar ingen roll då det inte är nått som KFM kollar på.
Annars låt det gå ett tag så att iaf färskaste lånet är runt 1 år innan du skickar in en ny ansökan. Och absolut inga nya lån el att ta ut på krediter. Försök göra vad du kan för att betala av på dina skulder. Maila dem du är skyldig pengar och försök förhandla bättre villkor. Spara all sån kontakt så du kan påvisa att du försökt.
Jag tror att din gamla ansökan finns kvar hos KFM.

HUr många kreditupplysningar du har spelar ingen roll då det inte är nått som KFM kollar på.
Annars låt det gå ett tag så att iaf färskaste lånet är runt 1 år innan du skickar in en ny ansökan. Och absolut inga nya lån el att ta ut på krediter. Försök göra vad du kan för att betala av på dina skulder. Maila dem du är skyldig pengar och försök förhandla bättre villkor. Spara all sån kontakt så du kan påvisa att du försökt.
Jag tror att din gamla ansökan finns kvar hos KFM.
Tack för svar. Nu vet jag ju inte riktigt än om jag kommer få maxbeslut på löneutmätningen, men får jag det, finns inte en chans att kunna betala mer på skulderna tyvärr, så att förhandla känns ju lite meningslöst.

Tack för svar. Nu vet jag ju inte riktigt än om jag kommer få maxbeslut på löneutmätningen, men får jag det, finns inte en chans att kunna betala mer på skulderna tyvärr, så att förhandla känns ju lite meningslöst.
Är ju inte så vanligt med maxbeslut dock. Jag menar eg bara att det kan vara bra att visa att man försökt. Har man många borgenärer så kan det ju hur som helst vara svårt få till nåt hos alla. Jag har varit där själv så jag vet ju hur det är.
När du väl får löneutmätning så får du hänvisa till det, att det inte var möjligt att göra nått då inte det finns pengar.
Framförallt nu så låt det gå en tid och utan ny skuldsättning o utan spel, det är viktigast.
Lycka till!

8 borgenärer, varav 3 lån och 5 krediter, "bara" 1 lån och 1 kredit som kommit in till kronofogden i dagsläget. Vet du vad det är som avgör om man får maxbeslut eller inte på förbehållsbeloppet vid löneutmätning? Jag läste att det troligtvis blir maxbeslut om man har oregelbunden lön, vilket jag har. Jag jobbar natt och även helger och storhelger, vilket gör att lönen kan variera en del med ob-tillägget, annars har jag samma grundlön i botten, men det kan ändå skilja några tusen beroende på hur helger och storhelger ligger just den månaden. Tusen tack för uppmuntran, här är nolltolerans mot både spel, lån och krediter, inget man har någon som helst glädje av i livet.

8 borgenärer, varav 3 lån och 5 krediter, "bara" 1 lån och 1 kredit som kommit in till kronofogden i dagsläget. Vet du vad det är som avgör om man får maxbeslut eller inte på förbehållsbeloppet vid löneutmätning? Jag läste att det troligtvis blir maxbeslut om man har oregelbunden lön, vilket jag har. Jag jobbar natt och även helger och storhelger, vilket gör att lönen kan variera en del med ob-tillägget, annars har jag samma grundlön i botten, men det kan ändå skilja några tusen beroende på hur helger och storhelger ligger just den månaden. Tusen tack för uppmuntran, här är nolltolerans mot både spel, lån och krediter, inget man har någon som helst glädje av i livet.
Det ska nog till mer oregelbunden lön än så, typ att man har provisionslön. Jag jobbar själv natt och hade inte maxbeslut då jag hade löneutmätning. Nu är ju det några år sen iofs.

Jag som dig har stora skulder (1.2 mkr) pga spel. Dock är jag grovt spelsjuk och fick också avslag vid min ansökan. Jag kommer låta löneutmätningen kicka igång och efter det vänta iaf 8-12 månader innan jag ansöker igen. Enligt handläggaren jag hade så sa han att löneutmätning också är ett sätt att visa att man gjort vad man kan. Kändes dock mer som att han ville säga "vi vill att du ska straffas med löneutmätning innan vi kollar på skuldsanering"
Hade jag varit du hade jag väntat till iaf efter sommaren MEN samtidigt har jag läst av vissa här att dem sökt direkt efter avslag och fått beviljat... Men handläggaren jag hade sa att för många avslag kan ha negativ effekt på framtida godkännande!
Hur lång tid från utslag till skuld att betala tog det för dig?

Jag som dig har stora skulder (1.2 mkr) pga spel. Dock är jag grovt spelsjuk och fick också avslag vid min ansökan. Jag kommer låta löneutmätningen kicka igång och efter det vänta iaf 8-12 månader innan jag ansöker igen. Enligt handläggaren jag hade så sa han att löneutmätning också är ett sätt att visa att man gjort vad man kan. Kändes dock mer som att han ville säga "vi vill att du ska straffas med löneutmätning innan vi kollar på skuldsanering"
Hade jag varit du hade jag väntat till iaf efter sommaren MEN samtidigt har jag läst av vissa här att dem sökt direkt efter avslag och fått beviljat... Men handläggaren jag hade sa att för många avslag kan ha negativ effekt på framtida godkännande!

Jag hade också dragit på mig skulder pga. spel. Jag inväntade löneutmätning och lät det gå ett år bara för att visa att dom fick in pengar och att jag inte skuldsatte mig på nytt. Efter ett år med utmätning sökte jag sanering (och det gick ju x antal månader från ansökan till beslut) min ansökan blev beviljad och nu är jag klar med min sanering.

Det är nog absolut värt att ha löneutmätning en period för att visa att man samarbetar och betalar för sig innan man söker sanering.

Tack för svar. Jag känner väl inte att de vill straffa mig med ett avslag, jag har ju själv satt mig i skiten, men vore så fantastiskt att få en ny chans till ett normalt liv igen. Det jag istället känner, är att man blir knäpp av ovissheten, att man inte vet när eller ens om man kommer ur det hela, att man inte ser ett ljus i tunneln, inte har något framtidshopp.

Min tanke är kanske att söka igen när det gått 1 år (alltså till 1 september igen), men jag vet inte om det är för tidigt för att bevisa något, och därför känns det skönt att fråga runt lite om vad andra har för erfarenheter.

Jag fick mitt första utslag den 8 januari ( har fått en till efter det) och sen skuld att betala den 26 januari. Skuld att betala går ut imorgon, och då förstår jag det som att brev om inkomst och utgifter kan skickas direkt om de vill och är snabba, och att man har 14 dagar på sig att fylla i dem. Löneutmätningen börjar sen mer eller mindre direkt, så för mig blir det nog att jag troligtvis klarar att få ut februarilönen, då jag kommer hamna precis i skarven där. Lycka till

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp