Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

När försvinner betalningsanmärkningar / Näringsförbud?

Hej! Som frågan lyder. Jag trodde att det var på dagen 3 år som anmärkningar försvinner. I går var det 3 år för en vän, men idag står ff anmärkningen med på UC och Bisnode. Måste det även väntas in någon uppdatering? De försvinner inte per automatik den dag anmärkningen blir 3 år? Hur länge efter tar det innan UC score blir bättre?

Uc score går inte gissa när den blir bättre, den blir sämre för vissa när anmärkning försvinner

Det jag trodde men visade sig nu när jag frågade vännen att det är näringsförbud som upphörde igår. Denna ligger tydligen kvar som anmärkning ytterligare 3 år. Det är tufft.

Ja, näringsförbud är ju något annat. Oavsett anmärkning är det tufft, det är som ett förlängt straff, även om tiden också kan ses som ett skyddsnät mot att ta/få lån.

Det jag trodde men visade sig nu när jag frågade vännen att det är näringsförbud som upphörde igår. Denna ligger tydligen kvar som anmärkning ytterligare 3 år. Det är tufft.
Näringsförbud, det är inte ofta man ser, de som får det brukar vara välförtjänt av det. Vad hade vännen gjort för att få det?

Näringsförbud, det är inte ofta man ser, de som får det brukar vara välförtjänt av det. Vad hade vännen gjort för att få det?
Rädd att jag outar vännen för mycket om jag berättar. Fanns ett AB en gång i tiden iaf som gick i konkurs.

Näringsförbud, det är inte ofta man ser, de som får det brukar vara välförtjänt av det.
Näringsförbud får man ju per automatik om ens företag går i konkurs. Jag skulle inte likställa personer som drabbas av lågkonjunkturen med t ex de som begår ekonomisk brottslighet, men andra har ju en mer svarvit syn på saker och ting.

Näringsförbud får man ju per automatik om ens företag går i konkurs. Jag skulle inte likställa personer som drabbas av lågkonjunkturen med t ex de som begår ekonomisk brottslighet, men andra har ju en mer svarvit syn på saker och ting.

Det är en domstol som beslutar om det.

Vem kan få näringsförbud?​

Det vanligaste är att domstolen beslutar om ett näringsförbud när en person döms för grova ekonomiska brott. Domstolen kan också besluta om näringsförbud när någon grovt åsidosatt sina skyldigheter i sin näringsverksamhet genom att i avsevärd omfattning inte betala skatt eller avgifter, eller genom att driva ett företag som försatts i konkurs. Om näringsförbudet beror på att en person inte betalar skatt ska det röra stora belopp eller att hen inte har betalat skatt under lång tid.

Det är en domstol som beslutar om det.

Vem kan få näringsförbud?​

Det vanligaste är att domstolen beslutar om ett näringsförbud när en person döms för grova ekonomiska brott. Domstolen kan också besluta om näringsförbud när någon grovt åsidosatt sina skyldigheter i sin näringsverksamhet genom att i avsevärd omfattning inte betala skatt eller avgifter, eller genom att driva ett företag som försatts i konkurs. Om näringsförbudet beror på att en person inte betalar skatt ska det röra stora belopp eller att hen inte har betalat skatt under lång tid.
Om en enskild firma går i konkurs är det du som ansvarig för den enskilda firman som är ansvarig för firmans skulder. Det innebär att de skulder som firman har vid konkursen blir dina personliga som du är ansvarig att betala.

Om du går i personlig konkurs får du näringsförbud och det innebär att du inte får starta någon ny näringsverksamhet. Ett näringsförbud är oftast på 3-10 år

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp