Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

När betalar Kronofogden ut till borgenär vid skuldsanering?

25e på månaden får borgenärerna betalt om det är en bankdag. Det står vilken månad i beslutet. Men det är 14 månader efter inledande och sen var 12 månad.

Så om man har fått inledande i december 2025 så får borgenärerna pengarna 25 februari 2027, 25 februari 2028 och 25e februari efter varje 10e betalning. Får man inledande i februari så blir utbetalningarna 25 april.
Så har det vart enligt de exempel jag sett iaf
Verkar stämma bra enligt mitt beslut. Inledande april 2025, borgenärerna får sin första utbetalning juni 2026.

Verkar stämma bra enligt mitt beslut. Inledande april 2025, borgenärerna får sin första utbetalning juni 2026.
Yes, verkar vara samma för alla. Man får betalt för 10 betalningar åt gången också när jag räknade. Inte 11 betalningar första gången.

Så för dig blir det första betalning

1. Maj 2025
2. Juli
3. Augusti
4. September
5. Oktober
6. November
7. Januari 2026
8. Februari
9. Mars
10. April

Utbetalning sker 25 Juni då i ditt fall. Men inkluderar inte din inbetalning av Maj 2026. Utbetalningarna görs alltid för 10 betalningar åt gången för att bli jämnt. (Betalplan på 3 år = 30 betalningar & 3 utbetalnignar, 4 år = 40 betalningar & 4 utbetalningar, 5 år = 50 betalningar & 5 utbetalningar). Kollar man betalplan så får dom lika vid alla utbetalningar (om man betala samma hela betalplanen)

Senast ändrad:
Inledande september , betalat oktober & november. Betalplan från januari 2026.
Borgenärarna får betalt i november 2026.

Någon som legat efter med betalningar när betalningen till borgenärerna betalats ut ? Vad händer då om de överklagar ? Avbryts hela saneringen eller förlängs den med några månader ? Jag ligger själv illa till just nu med 1,5 missade betalningar innan de ska betalas ut den här månaden .

Någon med erfarenheter från det här ?

Någon som legat efter med betalningar när betalningen till borgenärerna betalats ut ? Vad händer då om de överklagar ? Avbryts hela saneringen eller förlängs den med några månader ? Jag ligger själv illa till just nu med 1,5 missade betalningar innan de ska betalas ut den här månaden .

Någon med erfarenheter från det här ?
1,5 missade?, du menar 2?
Händer nog ingenting förrän du hamnar efter med minst 3 missade betalningar, men mest känsligt är det de första åren i en sanering och speciellt om dessa månader varit efter varandra,
men vad jag läst så görs ingenting om du inte ligger efter med minst 3 betalningar.
FInns mycket information om just detta i forumet och på KFM sida.
https://www.xn--lnforum-exa.se/thre...lningar-innan-skuldsaneringen-riskeras.28462/

Senast ändrad:
Händer nog ingenting förrän du hamnar efter med minst 3 missade betalningar, men mest känsligt är det de första åren i en sanering och speciellt om dessa månader varit efter varandra,
men vad jag läst så görs ingenting om du inte ligger efter med minst 3 betalningar.
https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/hur-många-missade-betalningar-innan-skuldsaneringen-riskeras.28462/
Man kan ligga efter motsvarande 1.5 betalning om man har gjort en halv betalning en månad. Säg att man ska betala 10.000 enligt betalplan och betalar 5000 en månad.

Har nyligen sett en omprövning med egna ögon där man legat efter och det står inte hur många betalningar man är efter i omprövning. Det står belopp.

är en betalning 10.000 kr och man är back 1,552 betalningar så står det inte 1 betalning back, 1,552 betalningar back eller 2 betalningar back.

Det står att beloppet som saknas är 15 520kr och man kan få frågan hur man har tänkt betala ikapp det som saknas. Ex att det läggs på nästa betalning om det är pengar man förväntas ha kvar.

Att man ligger motsvarande ca 4 betalningar - 40.000 kr (i detta exempel) efter kan dock motivera omprövning från borgenär av uppsägning av skuldsanering eftersom det är ungefär gränsen för vad som längre inte anses som ringa försummelse om inte speciellt skäl finns. https://www.kronofogden.se/download...skusan_omprovning_av_skuldsaneringsbeslut.pdf

Senast ändrad:
Man kan ligga efter motsvarande 1.5 betalning om man har gjort en halv betalning en månad. Säg att man ska betala 10.000 enligt betalplan och betalar 5000 en månad.

Har nyligen sett en omprövning med egna ögon där man legat efter och det står inte hur många betalningar man är efter i omprövning. Det står belopp.

är en betalning 10.000 kr och man är back 1,552 betalningar så står det inte 1 betalning back, 1,552 betalningar back eller 2 betalningar back.

Det står att beloppet som saknas är 15 520kr och man kan få frågan hur man har tänkt betala ikapp det som saknas. Ex att det läggs på nästa betalning om det är pengar man förväntas ha kvar.

Att man ligger motsvarande ca 4 betalningar - 40.000 kr (i detta exempel) efter kan dock motivera omprövning från borgenär av uppsägning av skuldsanering eftersom det är ungefär gränsen för vad som längre inte anses som ringa försummelse om inte speciellt skäl finns. https://www.kronofogden.se/download...skusan_omprovning_av_skuldsaneringsbeslut.pdf
Man lägger inte på något belopp som engångsbelopp om man t ex ligger efter med 15000 kr när bborgenärerna ska ha betalt så klmmer du säkert få frågan hur du tänkte komma ikapp. Men ett stort engängsbelopp att betala in kan det bli om man får utbetalat sem ersättning bonus o annat. Har själv kollat detta med kfm. För att få det mest korrekta svaret kontrakta kfm.

https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/hur-många-missade-betalningar-innan-skuldsaneringen-riskeras.

Precis jag har betalat in ett halv månadsbelopp därav är det 1,5 månader efter och inte 2. Har läst flertalet länkar om att man ligger 4 månader efter med betalningar är det risk för omprövning. Lite orolig nu inför att årsbeloppet ska betalas ut och de saknas pengar att de ska ompröva . Jag ligger inte 4 månader efter men oroar mig för att det kan bli omprövning och att saneringen kan avslutas ändå .

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp