Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Myras väg mot skuldfrihet

Förebild nja, jag har kommit en bit på vägen med en buffert (och ett semesterkonto). Jag är fortfarande dålig på att periodisera (är det rätt ord?). Jag har bil så jag vet ju att kostnad för skatt, service , däck och besiktning kommer. Borde ju ha ett bilkonto med månadsinsättningar på. Bufferten borde enbart vara för ej förutsägbara utgifter.
Det finns alltid borden man borde göra men bara att ha sparat ihop till en buffert är kanoners i mina ögon. Det är miott borde och jag försöker varje månad men behöver använda pengarna ändå. Har även ett bilkonto dit det överförs pengar varje månad men samma där, de pengarna går åt. Men förhoppningen är att inom snar framtid kunna spara både till buffert, bilen, julklappar, semester etc. Semestersparandet kommer i form av skatteåterbäring eftersom jag vägrar jämka av rädsla för restskatt.

Idag har jag zoomat ut och räknat hur mkt skulder vi har betalat bort de senaste 11 åren och det blev 941 000 kr och då utan vivus, lumify, credigo, easy credit och massa andra sådana lån.
Glömmer ALDRIG ångesten när pengarna konstant inte räckte till och när nya lån var lösningen för att hålla sig flytande. Det är ett helt annat läge nu, även om jag inte är i mål.

Hade vi istället sparat motsvarande belopp i fonder då hade vi nu antagligen haft en bra bit över en miljon. Men bättre att vara nöjd över det man har än bitter över vad man kunnat ha!!!

Det som har varit avgörande för att lyckas i mitt fall är:

1. Öka inkomsten med hjälp av extrajobb
2. Sluta ta lån!
3. Göra en skudlpärm och ha koll på skulder och betalningar.
4. Pussla pussla pussla med betalningar och icke betalningar när pengarna ändå inte räcker.

Så alla ni som kämpar och har det tufft, det är inte förgäves, det hjälper att zooma ut ibland för att verkligen kunna se hur lång man har kommit.

Idag har jag zoomat ut och räknat hur mkt skulder vi har betalat bort de senaste 11 åren och det blev 941 000 kr och då utan vivus, lumify, credigo, easy credit och massa andra sådana lån.
Glömmer ALDRIG ångesten när pengarna konstant inte räckte till och när nya lån var lösningen för att hålla sig flytande. Det är ett helt annat läge nu, även om jag inte är i mål.

Hade vi istället sparat motsvarande belopp i fonder då hade vi nu antagligen haft en bra bit över en miljon. Men bättre att vara nöjd över det man har än bitter över vad man kunnat ha!!!

Det som har varit avgörande för att lyckas i mitt fall är:

1. Öka inkomsten med hjälp av extrajobb
2. Sluta ta lån!
3. Göra en skudlpärm och ha koll på skulder och betalningar.
4. Pussla pussla pussla med betalningar och icke betalningar när pengarna ändå inte räcker.

Så alla ni som kämpar och har det tufft, det är inte förgäves, det hjälper att zooma ut ibland för att verkligen kunna se hur lång man har kommit.
Måste bara säga (igen) att du är en riktig kämpe o en stöttepelare. Djupt tacksam för alla råd o stöd , du har hjälpt mig mer än du tror. Ibland har det varit mörkt...riktigt mörkt men med din inspiration har jag tagit mig fram. Resan är inte på långa vägar över för mig men jag fokuserar här o nu, har ett extra jobb som jag snart varit på i snart 1 år. Har till o med "lärt" mig att ringa när jag kommit efter med mina lån och även till inkasso.

Nu blev det lite långt, vad jag vill ha sagt-fortsätt vara den du är o kämpa på ❤️

Måste bara säga (igen) att du är en riktig kämpe o en stöttepelare. Djupt tacksam för alla råd o stöd , du har hjälpt mig mer än du tror. Ibland har det varit mörkt...riktigt mörkt men med din inspiration har jag tagit mig fram. Resan är inte på långa vägar över för mig men jag fokuserar här o nu, har ett extra jobb som jag snart varit på i snart 1 år. Har till o med "lärt" mig att ringa när jag kommit efter med mina lån och även till inkasso.

Nu blev det lite långt, vad jag vill ha sagt-fortsätt vara den du är o kämpa på ❤️
Tack snälla för de fina orden, blir så glad att jag kunnat vara till hjälp! Fortsätt kämpa du med och mörka stunder kommer vi inte ifrån men vi tar oss igenom dem <3

Dagens "problem" .... vi har pengar kvar på kontot :oops: Alla månadsutgifter och räkningar är betalda (förutom betalkoll som jag medvetet hoppar över denna månad) och jag kan inte minnas när vi hade pengar kvar sist, över 12-13 år! Dessutom har jag inte tagit ut än det vi sparar via autogiro, typ buffert, bil, semester etc som jag alltid måste använda till räkningar. Förvisso dealade jag med inkassobolagen om att betala mindre denna månad men även om jag hade betalat fullt så hade vi haft pengar över. Min första tanke vad panik, att jag missat några betalningar. Men har gått igenom månadens räkningar och skuldpärmen flera ggr och allt är i ordning.
Jag förstår att min hjärna är sjuk, inte konstigt efter konstant oro och stress under många år. Har kollat saldot flera ggr och även under natten för att se om pengarna är kvar.
Många tycker så klart att det inte är nån stor grej att man har pengar kvar, det ska man ha, men för mig är det det.
Oavsett hur nästa månad blir så vet jag nu hur det känns att ha pengar kvar. Det sporrar mig ännu mer att fortsätta kämpa.
I natt låg jag i sängen och tänkte på ekonomin, såg framför mig hur det var för varje år sen 2010. Lång och hemsk resa! Men då kunde jag se tydligt att det går åt rätt håll och det är jag väldigt tacksam för!

Jag förstår precis. Jag skulle sitta i tre nätter och gå igenom varje rad i kontoutdraget, tre eller sex månader bakåt. Man blir nojig av det här.

Jag förstår precis. Jag skulle sitta i tre nätter och gå igenom varje rad i kontoutdraget, tre eller sex månader bakåt. Man blir nojig av det här.
De flesta skulle inte kunna förstå vad vi pratar om! Vilken "normal" människa kollar sitt snabbsaldo i bankappen titt som tätt och flera ggr under natten... skratta eller gråta. Vi har väl gråtit massor med tårar så det borde snart bli dags att få skratta lite.

Jag skulle vara så envist säker på att det blivit fel någonstans, snarare än att acceptera att ibland händer det bra saker. :)

Jag skulle vara så envist säker på att det blivit fel någonstans, snarare än att acceptera att ibland händer det bra saker. :)
Nu sådde du fröet i mitt huvud som jag precis hade lyckats gräva ur.... ;):facejoy::facejoy:

Dagens "problem" .... vi har pengar kvar på kontot :oops: Alla månadsutgifter och räkningar är betalda (förutom betalkoll som jag medvetet hoppar över denna månad) och jag kan inte minnas när vi hade pengar kvar sist, över 12-13 år! Dessutom har jag inte tagit ut än det vi sparar via autogiro, typ buffert, bil, semester etc som jag alltid måste använda till räkningar. Förvisso dealade jag med inkassobolagen om att betala mindre denna månad men även om jag hade betalat fullt så hade vi haft pengar över. Min första tanke vad panik, att jag missat några betalningar. Men har gått igenom månadens räkningar och skuldpärmen flera ggr och allt är i ordning.
Jag förstår att min hjärna är sjuk, inte konstigt efter konstant oro och stress under många år. Har kollat saldot flera ggr och även under natten för att se om pengarna är kvar.
Många tycker så klart att det inte är nån stor grej att man har pengar kvar, det ska man ha, men för mig är det det.
Oavsett hur nästa månad blir så vet jag nu hur det känns att ha pengar kvar. Det sporrar mig ännu mer att fortsätta kämpa.
I natt låg jag i sängen och tänkte på ekonomin, såg framför mig hur det var för varje år sen 2010. Lång och hemsk resa! Men då kunde jag se tydligt att det går åt rätt håll och det är jag väldigt tacksam för!
En underbar känsla som också är förenat med panik, att man tappat kontrollen och helt plötsligt glömt något.. vet hur det är :facejoy:

Jag gjorde om min skuldbok och har lagt upp allting på datorn nu. Gjorde en excel fil med allting, för då räknar den ut den totala summan och allt för mig automatiskt. Känns bra!
Har ett blad för varje skuld och när det är slutbetalt så tar jag bara bort hela bladet, enkelt! :)

Har också gjort en sammanställning av alla utgifter, inte bara skulder utan även alla fasta utgifter också. Känns bra och få en helhet… men så kom min hjärna på att jag ändå saknade boken, så här om dagen gjorde jag en ny… :facejoy::facejoy::facejoy::facejoy: så nu har jag dubbla! Haha!
Konstigt egentligen hur man fungerar och hur skulderna på ett sätt tar över ens liv.. hårt men sant!

Men nångång, nångång ska vi bli kvitt boken, skulderna och bara kunna leva <3

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp