Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Mitt spelmissbruk.

Kan det vara att min arbetsgivare täcker upp resten?

Vet nämligen att många av mina kollegor som Vabbat får ut liknande summa som jag.

Vet nämligen att många av mina kollegor som Vabbat får ut liknande summa som jag.

nja, betalningen bör väl då ske ifrån företaget och inte försäkringskassan ifall dom skulle erbjuda den förmånen, vilket det i detta fall skulle handla om.

Kanske möjligen beroende på kollektiv avtal om ni är anslutet till ett större, vet inte riktigt hur dom ser ut.

kan dock tycka gränsen för vab är på väldigt låg nivå, under snitt för medel inkomsten i Sverige, bör rimligen följa den nivån utan att tänka för mycket på det.

Senast ändrad:

Nja det är som onetwo säger.
Om företaget betalar dig för VAB så ska det ju komma direkt från dom med vanliga löneutbetalning och stå på ditt lönebesked.

Ska ringa imorgon fråga.

Det vore ju synnerligen märkligt om bara folk på mitt företag felaktigt får för höga belopp utbetalda eftersom det är olika handläggare man har på Försäkringskassan.

Det kan inte heller vara att det har & göra med att jag får provision?

Tror oxå det är nåt fel, tyvärr. Taket är fast. Det som man får extra för att nå 80% av den verkliga lönen kommer via försäkringen/arbetsgivaren och beräknas separat. Vore annars väldigt bra för alla som har bra lön...
lycka till!

Känns som om det är ett fel så är det ytterst märkligt om de inte har system som stryper vid maxtaket.

Men men de vet ju att om de kommer på att de gjort fel kräver de tillbaka pengarna men gör vi fel får vi inte alltid det.

Det kan inte vara så att du max kan få ut dessa 30 tkr per månad? Så i ditt fall 10 dagar? Sedan ger ingen ersättning efter dessa 10 dagar?

Ingen koll, men bara en gissning.

Kanske för att jag deklarerar 1 mille? Jag vet inte.
En av mina systrar har ungefär samma inkomst som du. Hon säger att både VAB, pensionen och andra olika ”samhällsinstanser” etc. har ett tak. När man går i pension ska visst taket vara 30 k i månaden tex. Det betyder att man som höginkomsttagare betalar mer men aldrig får mer, det är ett sånt system vi har. Undantag för tjänstepensionen som blir procentuellt högre vid hög inkomst, dock blir den sammanlagda pensionen aldrig i närheten av den verkliga intjänade lönen. Gäller däremot inte mig som inte är i närheten av de summorna med mina knappa 500 k per år:)

Gällande pension så kan det säkert stämma med den allmänna pensionen men ofta har dessa yrken också en ganska generös "tjänstepension" som gör att du kommer upp i högre summor. @Lize är expert på detta.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp