Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Missbruk utan missbruk?

Ett stort mått av självbedrägeri i mitt fall, jag låg så på gränsen att korthuset föll genom några veckors sjukskrivning, fanns inga marginaler alls. Ju mer man tjänar desto mer förlorar man på sjukskrivning, innan försäkring går in efter 3 månader. Jag förlorade ca 60 tkr på den sjukskrivningen före skatt... men ekvationen hade inte gått ihop ändå, det fungerar som en enda stor förskingring att låna för att betala lån, räntan blir bara dyrare och dyrare eftersom det blir svårare att få lån med tiden, jag som har en motsvarande masterexamen i matematik och utbildad strateg borde fattat det för länge sedan, inte klokt när man tänker efter.
Så ofta jag funderat på varför men inte kommit på något annat än att jag inte hade koll. Eftersom jag lärt mig leva på minimum sedan utmätningen och därefter skuldsaneringen startade och tycker att det funkar bra kan jag ibland förbanna det faktum hur mycket jag skulle kunnat ha sparat under årens lopp. Jag gråter inte över spilld mjölk men ser saker i ett nytt ljus.

Så ofta jag funderat på varför men inte kommit på något annat än att jag inte hade koll. Eftersom jag lärt mig leva på minimum sedan utmätningen och därefter skuldsaneringen startade och tycker att det funkar bra kan jag ibland förbanna det faktum hur mycket jag skulle kunnat ha sparat under årens lopp. Jag gråter inte över spilld mjölk men ser saker i ett nytt ljus.
Jag väljer också att se framåt! Har aldrig haft så mycket pengar som nu när jag har löneutmätning att röra mej med. Det som är positivt är att jag under dessa snart 30 år lärt mej att leva oerhört snålt, men på ett kvalitativt sätt. Min sambo, som flyttade in hos mej några år sedan, är helt chockad över vilka låga matvaruinköp vi har, fastän vi äter allt ekologiskt och bra mat varje dag. Jag lagar allt från grunden, har aldrig köpt godis, läsk eller färdigmat. Jag köper svindyra kläder som håller, men det kan gå ett par år mellan inköpen, så det blir billigt i längden ändå. Jag glädjer mej åt att den dagen som jag blir skuldfri, så kan jag köpa/resa eller vad jag nu vill med mina "egna" pengar :)

Jag väljer också att se framåt! Har aldrig haft så mycket pengar som nu när jag har löneutmätning att röra mej med. Det som är positivt är att jag under dessa snart 30 år lärt mej att leva oerhört snålt, men på ett kvalitativt sätt. Min sambo, som flyttade in hos mej några år sedan, är helt chockad över vilka låga matvaruinköp vi har, fastän vi äter allt ekologiskt och bra mat varje dag. Jag lagar allt från grunden, har aldrig köpt godis, läsk eller färdigmat. Jag köper svindyra kläder som håller, men det kan gå ett par år mellan inköpen, så det blir billigt i längden ändå. Jag glädjer mej åt att den dagen som jag blir skuldfri, så kan jag köpa/resa eller vad jag nu vill med mina "egna" pengar :)
Samma här. Känner mig väldigt trygg i mitt "nya" liv med storhandling, matlagning och allt vad det är och finner faktiskt ett nöje i det.

Jag förstår precis vad du menar och jag var helt inne i en sådan sprial med. Lättnaden när det löst sig med några kronor in på kontot för stunden var kanske att likna vid en "kick". Timmarna som lades på att leta, pussla och wow när det kom en ny aktör... Mitt spelande var enkom för att försöka utöka några kronor och de gånger det gick gjorde ju bara att jag såg den "utvägen" fler gånger. Men ingen kick av spel, det var mer rutin och tvång för att ha chansen... Jag försökte förklara det här lånemissbruket för min handläggare men i min utredning betonas ett spelberoende och jag har inte lagt mig i det för att inte riskera några chanser till skuldsanering. Däremot känns det ju oerhört bra att veta att jag inte har något spelmissbruk speciellt med tanke på all reklam som vi alla bombarderas med dygnet runt i alla medier. Jag brukar tänka på de som har och haft problem med spel... vilken oerhört tuff situation att befinna sig i. Det måste snart bli ett stopp för all denna reklam.
Men jaga-pengar-missbruket är nog så tufft när man är inne i det och jag känner igen det där med tomheten. När det hade gått över så insåg jag istället hur mycket tid jag lagt på det missbruket och det var nästa tuffa resa... all tid som kunnat gå till något annat... Men det dåliga samvetet fick jag med lägga åt sidan för det leder ingenstans. Faktum är att situationen nu är som den är och det är bara att sikta framåt som gäller och på vägen försöka använda de kunskaper och erfarenheter som jag ändå fått till att stötta andra, kanske varna andra och också vara med och påverka där jag kan i olika frågor.

Så mycket bra skrivet och bra initiativ. Jag visste inte att vi var så många som haft samma upplevelse.

Jag har också funderat en del på detta med "missbrukarbeteende" när man är inne i lånekarusellen och det finns något i det...man lever i förnekelse eller jag gjorde, tror jag, under lång tid, trodde verkligen att jag skulle fixa det. Nu när jag håller på att skall släppa alla min lån är det så många tankar och funderingar kring hur jag kunde sätta mig själv i denna situation, min relation till pengar samt andra underliggande orsaker till att jag har hamnat här. Funderar verkligen på att kontakta en kurator. Jag har precis lånat boken "Your Money or your life", skall handla om vilken relation man har till pengar. Vet inte om den kommer att ge något. Sedan måste jag skriva att du Släpptallt och Lize ni ger verkligen hopp och tar bort en bit av ångesten varje gång. Tack.

Jag har också funderat en del på detta med "missbrukarbeteende" när man är inne i lånekarusellen och det finns något i det...man lever i förnekelse eller jag gjorde, tror jag, under lång tid, trodde verkligen att jag skulle fixa det. Nu när jag håller på att skall släppa alla min lån är det så många tankar och funderingar kring hur jag kunde sätta mig själv i denna situation, min relation till pengar samt andra underliggande orsaker till att jag har hamnat här. Funderar verkligen på att kontakta en kurator. Jag har precis lånat boken "Your Money or your life", skall handla om vilken relation man har till pengar. Vet inte om den kommer att ge något. Sedan måste jag skriva att du Släpptallt och Lize ni ger verkligen hopp och tar bort en bit av ångesten varje gång. Tack.
Det är bara att fråga om det är något. Jag kan bara beskriva min resa men den verkar vara väääldigt lik många andras.

Rätta mig om jag har fel? Men tror många inte kan/vill/törs släppa för att de äger sitt boende med kanske inte mkt övervärde och är rädda för att bli möjligen skuldfria men bostadslösa med prick? Att släppa allt om man hyr sitt boende är ju i jämförelse mycket enklare?

Rätta mig om jag har fel? Men tror många inte kan/vill/törs släppa för att de äger sitt boende med kanske inte mkt övervärde och är rädda för att bli möjligen skuldfria men bostadslösa med prick? Att släppa allt om man hyr sitt boende är ju i jämförelse mycket enklare?
Exakt så jag tänker. Bara fortsätta kämpa vidare för mig och inte så enkelt och befriande som det låter att släppa med bostadsrätt och fastighet

Det är bara att fråga om det är något. Jag kan bara beskriva min resa men den verkar vara väääldigt lik många andras.
Vi här o tråden har ju språkats vid i andra trådar men nu har jag en fråga till dig Släpptallt. Jag släppte ju allt, 900K i januari och målet är även för mig att hitta stadga o framtidstro genom ett nytt liv utan lån karusellen, dvs jag precis som många er andra tog av och till skitlån för att hålla andra skitlån flytande och även de bättre äldre lånen flytande. Tillslut är allt maxat och jag fick släppa allt. Ursäkta nu till frågan. Som jag fattar det så kan man få nobben med en skuldsanering om lånen är för nya? Samtidigt är ju inte lånsättet nytt dvs jag har lånat om pengarna igen så fort det gått hitan ditan ovs. Hur tänkte du kring det och hur togs det emot av KF i sitt beslut om skuldsanering? Eller harvade du bara med gamla lån?

Vi här o tråden har ju språkats vid i andra trådar men nu har jag en fråga till dig Släpptallt. Jag släppte ju allt, 900K i januari och målet är även för mig att hitta stadga o framtidstro genom ett nytt liv utan lån karusellen, dvs jag precis som många er andra tog av och till skitlån för att hålla andra skitlån flytande och även de bättre äldre lånen flytande. Tillslut är allt maxat och jag fick släppa allt. Ursäkta nu till frågan. Som jag fattar det så kan man få nobben med en skuldsanering om lånen är för nya? Samtidigt är ju inte lånsättet nytt dvs jag har lånat om pengarna igen så fort det gått hitan ditan ovs. Hur tänkte du kring det och hur togs det emot av KF i sitt beslut om skuldsanering? Eller harvade du bara med gamla lån?
Jag hade på samma sätt som dig lån som ”lånades om” varje månad och några lån som var ett år drygt. Faktum var att KF inte hade några synpunkter på hur nya lånen var utan det var en av långivarna som inkom med invändningar om detta under mitt inledande vilket gjorde att beslutet drog ut på tiden. Jag tror att det viktigaste i ansökan är att man kan påvisa att man gjort ansträngningar för att bryta sitt beteende, att man sökt lösningar och gjort allt man kan för att fixa sin situation. Som jag skrev någon annanstans att man inte ”krånglar” med delgivningskvitton för att förhala och köpa tid, att man svarar när KF ringer etc för att på så sätt visa att man är uppriktig i sina ansträngningar. Jag tror att detta var positivt för mig i min ansökan iaf.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp