Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Jag planerar söka samlingslån 23 maj då en uc-förfrågan försvinner. Vill betala bort ett litet blancolån innan dess så att det är nollat och avslutat på uc när det blir uppdaterat 15-20 maj. När måste jag senast ha slutbetalat blancolånet så att det hinner rapporteras in som avslutat och inte syns längre på ucn när jag söker samlingslån?

företaget dom du har blancolån måste ha fått in din betalning senast den sista vardagen i april. De är då de rapporterar in till uc

Helt absurt.
Du borde minskat.
Hur många UC har du totalt?

En hade försvunnit idag så nu har jag 11 stycken och betyget sjönk till 3.3. Tror att det faktiskt har med att denna gång och min senast gång står de summa. Förra gången på 544 000 (fråga mig inte vad swedbank gjort) nu på 1,7 (huslån). Innan dessa två ändringar var alla sökta belopp blanka och de ger ju tydligen betydligt högre uc siffror

Med nya lagen. GDPR och allt vad dom heter.
Hindrar den företag som Intrum Justitia att göra en UC på mig utan min tillåtelse?

Jag planerar söka samlingslån 23 maj då en uc-förfrågan försvinner. Vill betala bort ett litet blancolån innan dess så att det är nollat och avslutat på uc när det blir uppdaterat 15-20 maj. När måste jag senast ha slutbetalat blancolånet så att det hinner rapporteras in som avslutat och inte syns längre på ucn när jag söker samlingslån?

De måste ha avslutat det innan sista april. Jag skulle betala in en vecka innan månadsskiftet och ha kontakt med långivaren för stt säkerställa att det är avslutat. Inte ovanligt att de inte hinner avsluta krediten annars.

Med nya lagen. GDPR och allt vad dom heter.
Hindrar den företag som Intrum Justitia att göra en UC på mig utan min tillåtelse?

Dom kan göra det med stöd av kreditupplysningslagen, som förvisso ska genomgå en förändring någongång, datumet inte klart än, men ändringen rör inte de delarna av lagen. Så då kan dom göra det, också får du säga att man pga GDPR inte kan göra det sen får ni tvista om det hela i något forum, domstol, datainspektion, jag vet faktiskt inte vart.

Den ändring som ska göra verkar intressant, om jag nu inte läste tokigt när jag snabbläste så handlar det om att de anmärkningar som ges pga misskött kredit inte längre ska få visas på en upplysning alls.

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...g/kreditupplysningslag-19731173_sfs-1973-1173

Finns så klart en "om särskilda skäl finns.." att DI kan få medge undantag, så det kanske kommer finnas med ändå..

Vet inte om det finns något svar sedan tidigare på forumet så jag frågar här.
Om man spärrar sitt personnummer hos uc, kan ändå tex Svea eller något annat inkassoföretag ta en uc då?

Så här har det gått för mitt betyg enligt Kreddy:

har legat ett längre tid på 6,9.
Sen fick jag ett kreditkort från collector på 5000 kr. När jag hade övertrasserat kortet med 200 kr gick betyget upp till 26,4 i januari.
I februari gick det ner till 25,1 (vet ej varför)
I början av mars sökte jag ett kreditkort hos BN men blev nekad, betyget gick upp till 31,9 efter att BN tog en uc.
Nu när Kreddy uppdaterats med att jag betalat av lite på kreditkortet (aktuell skuld 4599kr) så har betyget gått ner till 13,9.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp