Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

minUC - Mitt kreditbetyg

Jag tror inte GDPR kommer förändra ett dugg. Deras uppgifter om oss har inget med PUL att göra, UC är ett kreditupplysningsföretag och får inom sin verksamhet bl.a. lämna råd t.ex. i form av ”kreditbetyg”. Det framgår bl.a. av 2 § kreditupplysningslagen.

Jag tror inte GDPR kommer förändra ett dugg. Deras uppgifter om oss har inget med PUL att göra, UC är ett kreditupplysningsföretag och får inom sin verksamhet bl.a. lämna råd t.ex. i form av ”kreditbetyg”. Det framgår bl.a. av 2 § kreditupplysningslagen.
Det är så klart att en persons kredituppgifter är personuppgifter i högsta grad. Men sedan finns kreditupplysningslagen som ger tillåtelse att samla in uppgifter utan samtycke. Om den lagen är förenlig med GDPR behöver testas rättsligt.

Det är så klart att en persons kredituppgifter är personuppgifter i högsta grad. Men sedan finns kreditupplysningslagen som ger tillåtelse att samla in uppgifter utan samtycke. Om den lagen är förenlig med GDPR behöver testas rättsligt.

Ja, att det är personuppgifter är klart. Men UC:s rätt att behandla dem styrs inte av PUL. Jag är väl luttrad då datainspektionen sitter i knät på UC då de tycker att påhittade personuppgifter som kreditbetyg är att likställa med "råd" inom kreditupplysningslagen, så jag tror inget kommer ändras rent praktiskt av GDPR. UC:s vd skriver en del om det på sin blogg: https://www.uc.se/blogg/ake-dahlqvist/uc-och-eus-nya-dataskyddsforordning-gdpr/

Ja, att det är personuppgifter är klart. Men UC:s rätt att behandla dem styrs inte av PUL. Jag är väl luttrad då datainspektionen sitter i knät på UC då de tycker att påhittade personuppgifter som kreditbetyg är att likställa med "råd" inom kreditupplysningslagen, så jag tror inget kommer ändras rent praktiskt av GDPR. UC:s vd skriver en del om det på sin blogg: https://www.uc.se/blogg/ake-dahlqvist/uc-och-eus-nya-dataskyddsforordning-gdpr/
Självklart skriver han så och både myndigheter och styrande politiker tycker det är bra just nu att informationen får flöda för det försämrar lånemöjligheterna för personer som är kreditvilliga. ”Det är för lätt att bli satt i skuld” som de som bestämmer brukar säga. Frågan är dock om UCs arbetsmetoder klarar ett eventuellt rättsfall i EU-domstolen.

General Data Protection Regulation

https://sv.wikipedia.org/wiki/Allmänna_dataskyddsförordningen

Mitt kreditbetyg/Min kreditscore är ju snårig för att uttrycka sig milt. Samtidigt att någon har 10% i kreditbetyg och betalningsanmärkning gör ju att personen blir diskvalificerad direkt hos många långivare oavsett score. Ur bankernas perspektiv så har jag ändå viss förståelse. Att granska alla ansökningar manuellt tar ju tid och kostar mer pengar för dem. Att använda sig av aggregerad data som ändå ger en relativt bra fingervisning kring personens betalningsförmåga är ju för att minimera risken för kreditförluster. Nackdelen är ju att många som känner att de skulle kunna få en bättre ekonomi med bättre villkor inte får det men bankerna kan ju inte riktigt ta hänsyn till det, de behöver ju i första hand se till att ha så lönsamma kunder som möjligt som man med så stor säkerhet som möjligt vet kan betala för sig.

Absolut vill bankerna det, de vill vinstmaximera och hålla förlusterna så små som möjligt. Men vad vill de som skriver lagarna som tillsätts på demokratiska vägar. För det är väl inte bankerna som skriver lagarna hoppas jag, men jag är inte så säker numera.

Här är det ju EU som har varit i farten. Generellt som jag tolkar GDPR måste man ge sitt samtycke till uppgifter som lagras som inte är hänförliga till själva tjänsten. Dvs om villkoren uppdateras hos långivare där de säger att du sammtycker till att dela kreditinformation med ex UC så tror jag de klarar sig. Men här är jag ute på tunn is

Här är det ju EU som har varit i farten. Generellt som jag tolkar GDPR måste man ge sitt samtycke till uppgifter som lagras som inte är hänförliga till själva tjänsten. Dvs om villkoren uppdateras hos långivare där de säger att du sammtycker till att dela kreditinformation med ex UC så tror jag de klarar sig. Men här är jag ute på tunn is
Precis bankerna måste göra det, vet ej idag om man samtycker till det. De har kunnat luta sig mot kredituppgiftslagen där de inte behöver ha samtycke. Här kommer en EU-förordning stå mot en svensk lag.

12 februari nu dom har fortfarande inte uppdaterat kreditengagemanget på minuc.se hoppas dom gör det denna veckan!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp