Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Fast det verkar inte stämma heller, har amorterat 12000kr per månad under 2,5år och nu en klump på 590 000 på ett bräde. Enda gången det sjunker är när förfrågningar försvinner, tre kvar nu, ska bli kul att se vad som händer om tre månader när dom alla är borta.
Ja det borde ju verkligen sänka ditt betyg rejält kan man tycka. Jag blir inte klok på det där. Men det är nog som någon skrev att krediter sabbar rätt rejält.

Fat jag har ju nästan inga krediter, en blancoskuld på 3 500 och resterande 180 000 i bolån på en lön runt 560 000 per år. Visst finns några äldre anmärkningar och 3 förfrågningar som försvinner inom en månad så jag är ju inte perfekt, men att det skall vara 47% risk att jag hamnar på obestånd har jag svårt att se.

Fat jag har ju nästan inga krediter, en blancoskuld på 3 500 och resterande 180 000 i bolån på en lön runt 560 000 per år. Visst finns några äldre anmärkningar och 3 förfrågningar som försvinner inom en månad så jag är ju inte perfekt, men att det skall vara 47% risk att jag hamnar på obestånd har jag svårt att se.

Några anmärkningar kan nog vara svar på ditt betyg..

Nästan inga krediter är inte bra nog. En beviljad kredit, även om den är oanvänd, ställer till det. Pengarna finns tillgängliga och kan på några sekunder gå från 0-100%. Därför ska man avsluta krediter så mycket det går om man vill sänka sitt betyg. Betalningsanmärkningar är bankernas värsta. Det visar ju på att ekonomin varit ansträngd, oavsett anledning. Bankerna skyr anmärkningar som katten skyr vatten.

Nu har det uppdaterats för juni.. från 0.5 till 0.8... kan nog skylla på ett ikeabesök och att en betalning på ett annat kort kom fram på fel sida månadsskiftet så krediten ser nyttjad ut...

Nästan inga krediter är inte bra nog. En beviljad kredit, även om den är oanvänd, ställer till det. Pengarna finns tillgängliga och kan på några sekunder gå från 0-100%. Därför ska man avsluta krediter så mycket det går om man vill sänka sitt betyg. Betalningsanmärkningar är bankernas värsta. Det visar ju på att ekonomin varit ansträngd, oavsett anledning. Bankerna skyr anmärkningar som katten skyr vatten.

Fast några krediter har jag ju inte :)
Får väl betala bort dom sista 180 så fort jag kan på bolånet med då och se om det hjälper.

Får väl betala bort dom sista 180 så fort jag kan på bolånet med då och se om det hjälper.

Siktar du på något speciellt trots att du har betalningsanmärkningar? Systemet stänger ute människor med anmärkningar, den tar inte hänsyn till att det inte längre existerar några skulder.

Ja har du inga FF och inga anmärkningar och betalar av så att skuld saldo blir noll, inga krediter så ska det väl vara själva f*n om ditt betyg inte blir väldigt lågt. Särskilt om du har en bostadsrätt

Hej jag har precis börjat lämna allt till kfm och har fått skuldsaldo. När jag kollade kreddy efter uppdateringen så är de lånen ej kvar. Är det för att de är uppsagda och nu ligger för indrivning hos kfm eller vad? Har inte läst någon kommentar om detta tidigare. Är ny på området.

Hejsan, har ej läst alla tidigare 170 sidor men tittar på kreditupplysning varje dag (nästan varje timma) och det finns flertal saker man som kund kan förbättra på sin UC och bör ha koll på. Tänker att vi delar upp alla kategorier som UC räknar på:

Nr 1 Kreditomdöme är en sammanställning av all annan information i din UC (0.1% är lägst och bäst och desto högre desto sämre)

Nr 2 Allmänna uppgifter innehåller information om ditt civilstånd (gift = bättre & skild = sämre) och adress uppgifter.

Nr 3 Inkomstuppgifter för senast 2 inkomstdeklarationer. Här vill bankerna se en trend att inkomsterna går uppåt. Detta används också för att räkna din skuldsättningsgrad för existerande lån/krediter.

Nr 4 Fastighetsuppgifter är inte relevanta för blancolån (osäkrade lån).

Nr 5 Kreditengagemang:
Antal Krediter & Kreditgivare påverka ansökan, här vill du ha så få som möjligt. Exempel 5st lån för 10k var med 4% ränta ser sämre ut än 1 st lån på 50' med 4% ränta.
Om du har krediter tänk på att det är deras limit som räknas emot dig inte värdet du har använt. Stäng krediter du inte har behov av genom at kontakta företaget och be dom avsluta den. Ha inte högre limit än vad du behöver!

Nr 6 Om du har betalningsanmärkningar finns det endast ett fåtal banker som kan hjälpa dig, sök om lån du tar under tiden du har en anmärkning när den väl försvinner för att sänka räntan!

Nr 7 Senaste frågor: Detta påverkar dom flesta som får dåliga räntor, antalet UC registrerade senaste 12 månader har en stor påverkan på ens riskprognos. Sök MAX 1 gång per 6 månader och 1 dag för att detta inte ska påverka dig negativt.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp