Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

minUC - Mitt kreditbetyg

Att bli registrerad som ägare på en fastighet förbättrar kreditbetyget. En fastighet är ju utmätningsbar även för blancolån..

Förklara den som kan vad är logiken i uc?
Det står att jag har bolån på 1,6 miljoner kr
Det står att jag är skild sedan 1994

Då ser det ut att jag har hela bolånet själv. I själva verket delar jag 50/50 med min sambo sedan 15 år tillbaka.

Det är en vis skillnad, eller hur!

även om sambos och gifta inte är lika inför lagen borde tycker jag i uc framstå att man dela bolån med sin sambo, ALT att bara halva bolånet redovisas.

@ Lasseman
Att låna pengar med säkerhet (avbetalning & bostadslån) innebär att tillgångarna som du har uppgett som säkerhet tillfaller banken eller kreditföretaget om det skulle visa sig att du inte kan betala tillbaka de lånade pengarna. Banken eller kreditföretaget kan sedan sälja tillgångarna för att få tillbaka de pengar som de har lånat ut.
Blancolån används ofta som benämning på ett lån där man inte behöver lämna säkerhet.
Ett blancolån beviljas endast på dina egna återbetalningsmöjligheter.

@Myra
Om ni har ett bostadslån tillsammans räknas den som 100% per person i skuldsättningsgrad eftersom om något händer dig tillfaller skulden på medlåntagare eller vice versa.

Senast ändrad:
Förklara den som kan vad är logiken i uc?
Det står att jag har bolån på 1,6 miljoner kr
Det står att jag är skild sedan 1994

Då ser det ut att jag har hela bolånet själv. I själva verket delar jag 50/50 med min sambo sedan 15 år tillbaka.

Det är en vis skillnad, eller hur!

även om sambos och gifta inte är lika inför lagen borde tycker jag i uc framstå att man dela bolån med sin sambo, ALT att bara halva bolånet redovisas.

Du är ju fullt betalningsskyldig för hela summan om det kniper

@ Lasseman
Att låna pengar med säkerhet (avbetalning & bostadslån) innebär att tillgångarna som du har uppgett som säkerhet tillfaller banken eller kreditföretaget om det skulle visa sig att du inte kan betala tillbaka de lånade pengarna. Banken eller kreditföretaget kan sedan sälja tillgångarna för att få tillbaka de pengar som de har lånat ut.
Blancolån används ofta som benämning på ett lån där man inte behöver lämna säkerhet.
Ett blancolån beviljas endast på dina egna återbetalningsmöjligheter.

Vet inte vad du ville ha sagt med detta. Faktum är att en fastighet kan bli utmätt för en blancoskuld.

Att tillgångar så som bostad, sparande, aktier, fonder, fordon etc inte räknas med i riskprognosen för blancolån och därför räknas blanco som en högre risk (och därmed högre ränta) för banken. Inte sagt att blanco inte kan bli utmätt under vissa omständigheter, jag ville endast ge information om bedömningen på en UC vid blancolån.

Faktumet är att bostaden kan säljas utan krav från banken gällande blancolån samma som fordon där det på säkrat lån finns spärrar för att undvika detta utan lösen av lån.

Du skriver rätt svårläst.

Betyget på minuc förbättras när man blir registrerad som fadtighetsinnehavare.

En fastighet kan innebära att man inte har lika stor sannolikhet att ha betalningsproblem (bostaden kan säljas/belånas för att betala skulder) men har inte påverkan på räntan i jämförelse med andra faktorer som ex inkomstuppgifter, anställningsform, antalet registrerade frågor senaste 12 månader etc.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp