Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

minUC - Mitt kreditbetyg

Har inte fattat detta riktigt med kreditbetyget....min man sökte lån hos Fendea för max 1 vecka sen...hans UC risk då på upplysningen dom tog va 17,8 men när han kollar sitt kreditbetyg via minuc.se så var den 40,1....idag med en förfrågan mindre har de sjunkit till 36,7 på minuc.
Vad är skillnaden mellan dessa 2?

Det har nog ingen här...

Att förstå sig på hur UC kredit betyget beräknas är lika svårt som att förstå sig på hur kvinnor fungerar :D:D:D

Fått sämre kreditvärdighet utan att något hänt på min UC. Fortfarande svag kreditvärdighet som jag aldrig verkar komma ur. Jag fattar inte varför detta skitsystem ska få sänka människor till att inte vilja leva längre? Det är så sjukt. Man är värd ingenting i denna värld.

Fått sämre kreditvärdighet utan att något hänt på min UC. Fortfarande svag kreditvärdighet som jag aldrig verkar komma ur. Jag fattar inte varför detta skitsystem ska få sänka människor till att inte vilja leva längre? Det är så sjukt. Man är värd ingenting i denna värld.
Håller helt med dej. Jag kämpade också med detta system, fick aldrig bra kreditscore, trots mycket bra inkomst, max 3 - 8 ff, inga blanka ff (till att början med). Förutom att det inte är bra för UC-scoren att tjäna för bra, så tror jag att man får sämre score beroende på vilka krediter/lån man har, sämre ränta = sämre score, samma regel för den som tar en UC. Även UC tagna (UC3 tror jag) som inte ska synas på UC, räknar UC in i bedömningen. Detta är ett riktigt skitsystem, man kan aldrig komma ur det och få bra score. Ett år betalade jag av 100 tkr på ett kreditkort, fick aldrig bättre betyg av det.

Problemet är kanske att vi (och de som tar upplysningen) betraktar den som en översiktsbild av ens ekonomi, eller i alla fall att det är så den är tänkt - medan UC själva har byggt den för att ge en indikation på hur troligt det är att man får en betalningsanmärkning under kommande 12 månader. Att betala ner ett kreditkort med 100 000 påverkar då inte risken att få en anmärkning även om det ger en indikation på att ekonomin är bättre.

Har inte fattat detta riktigt med kreditbetyget....min man sökte lån hos Fendea för max 1 vecka sen...hans UC risk då på upplysningen dom tog va 17,8 men när han kollar sitt kreditbetyg via minuc.se så var den 40,1....idag med en förfrågan mindre har de sjunkit till 36,7 på minuc.
Vad är skillnaden mellan dessa 2?

En gissning här är att Fendea inte delar med sig av sin information till UC, vilket gör att de får en mindre komplett upplysning när de tar en. Det som de ser i den kanske ger ett kreditbetyg på 17,8, medan det "egentligen" är 40,1.

Min man har från Wasatt kredit kvar på sin upplysning som han slutbetalade i maj förra året....varför rapporterar inte Wasa in att skulden är slutbetald och avslutad? Måste man ringa och be dom göra det?

Hur står det på din mans Min UC står krediten som outnyttjad dvs nollad eller står den som avslutad under Reg först hos UC så här:

Collector Bank AB/12 Kreditlimit 15.000 kr
Kreditnummer 0000000000XXXXX Utnyttjad kredit 0
Reg först hos UC 2012-10-25 Reg senast hos UC 2016-03-31
Avslutad 2016-04-30

Om den inte står som avslutad så ring dem, har själv varit med om en avslutad Hemtex kredit som jag nästan ett år efteråt fick ringa Ikano och be dem avsluta då den varit nollad nästan ett år

Hur står det på din mans Min UC står krediten som outnyttjad dvs nollad eller står den som avslutad under Reg först hos UC så här:

Collector Bank AB/12 Kreditlimit 15.000 kr
Kreditnummer 0000000000XXXXX Utnyttjad kredit 0
Reg först hos UC 2012-10-25 Reg senast hos UC 2016-03-31
Avslutad 2016-04-30

Om den inte står som avslutad så ring dem, har själv varit med om en avslutad Hemtex kredit som jag nästan ett år efteråt fick ringa Ikano och be dem avsluta då den varit nollad nästan ett år
Be din man också titta på antal krediter i Min UC om Wasa krediten finns med där då är den inte avslutad.

Min man har från Wasatt kredit kvar på sin upplysning som han slutbetalade i maj förra året....varför rapporterar inte Wasa in att skulden är slutbetald och avslutad? Måste man ringa och be dom göra det?

Då är den väl inte avslutad, utan en kontokredit som kan användas igen?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp