Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

minUC - Mitt kreditbetyg

Jag förstår mig inte på UC, som ni andra.

Gör jag en förfrågan till en bank på morgonen (dvs dom som tar UC först), så har jag en riskprognos på 88% enligt UC3.
Ett par timmar senare gör jag en ny förfrågan, någon annanstans. Då är jag nere på 9.1% enligt UC3.
Dagen efter? Ibland 9.1%, ibland 88%. Jag har lusläst och dom är identiska till utseendet och det är just UC3.
Finns ingen logik att det kan vara så stor skillnad, det är olika från dag till dag - spelar ingen roll i vilken ordning lånen är sökta.

Att UC kan ge så stor variation i omdöme visar väl hur jävla opålitliga dom är?
Jag har mellan ca 10okt - 30okt haft 80% skillnad i bedömningen UC ger enligt något som ska vara samma UC3.
Har inga anmärkningar, inget skuldsaldo. Vad är det som gör skillnaden? Ja, jag ha en del förfrågningar, men då borde inte betyget visa 9.1% och 88% beroende på UCs dagsform. Har inga blanka heller.

Kopia av upplysning som vi lämnat om er
2016-10-24
Frågeställare Moank AB
Box 55568
102 04 Stockholm
PERSONUPPLYSNING - UC3 Sidan 1 av 3
Omfrågad XXXXXX-XXXX
X

KREDITOMDÖME
Riskprognos: 88,0 % (0% anger lägsta och 100% högsta risk)

2016-10-25
X
Frågeställare Seb
Internetkontoret Privat
106 40 Stockholm
Omfrågad XXXXXX-XXXX
X

KREDITOMDÖME
Riskprognos: 9,1 % (0% anger lägsta och 100% högsta risk)

Jag kan bidra men min kreditvärdighet...(alla anmärkningar icke betalt underhållsstöd)
20151002 låg den på 40,6 (29 st anmärkningar)
20160127 låg den på 22,6 (29 st anmärkningar)
20160829 ligger den på 13,8 (19 st anmärkningar)
Till slutet av året försvinner 6 st,nästa år 10 st och 2018 3 st...

Jag förstår mig inte på UC, som ni andra.

Gör jag en förfrågan till en bank på morgonen (dvs dom som tar UC först), så har jag en riskprognos på 88% enligt UC3.
Ett par timmar senare gör jag en ny förfrågan, någon annanstans. Då är jag nere på 9.1% enligt UC3.
Dagen efter? Ibland 9.1%, ibland 88%. Jag har lusläst och dom är identiska till utseendet och det är just UC3.
Finns ingen logik att det kan vara så stor skillnad, det är olika från dag till dag - spelar ingen roll i vilken ordning lånen är sökta.

Att UC kan ge så stor variation i omdöme visar väl hur jävla opålitliga dom är?
Jag har mellan ca 10okt - 30okt haft 80% skillnad i bedömningen UC ger enligt något som ska vara samma UC3.
Har inga anmärkningar, inget skuldsaldo. Vad är det som gör skillnaden? Ja, jag ha en del förfrågningar, men då borde inte betyget visa 9.1% och 88% beroende på UCs dagsform. Har inga blanka heller.

2016-10-24
Frågeställare Moank AB
Box 55568
102 04 Stockholm
Omfrågad XXXXXX-XXXX
X

KREDITOMDÖME
Riskprognos: 88,0 % (0% anger lägsta och 100% högsta risk)

2016-10-25
X
Frågeställare Seb
Internetkontoret Privat
106 40 Stockholm
Omfrågad XXXXXX-XXXX
X

KREDITOMDÖME
Riskprognos: 9,1 % (0% anger lägsta och 100% högsta risk)

Har tidigare noterat att olika aktörer kan få olika kreditbetyg redovisade för sig, och gissar att det beror på antingen att Moank har något eget villkor som påverkar kreditbetyget (tex att förfrågningar belastas mångdubbelt eller något sådant), eller så delar inte Moank med sig av information tillbaka till UC i samma utsträckning som Seb, ser inte hela din kreditvärdighet, och får ett högre kreditbetyg tillbaka då de enbart bedömer en del av din upplysning.

Efter att ha läst alla 98 sidor av denna mystik vi kallar UC betyg så väntar jag med spänning till januari då min blanka ff från svea försvinner.
Under nästan ett år så har mitt betyg varit på 49 men nu utan direkt anledning så kom jag ner på 38.

Dagens status är 13 ff (1 blank)
Blanco - 247 000
Kreditkort - 15 000
1 st misskött kredit (hur mycket spelar det in i betyget?)

Och där slår uc till igen. Har samma antal ff, någon 1000 lapp mindre i skuld men nu gick man från 38% till 11.2%.
Inga ff som blivit 6 månader osv. Grymt system detta!?!

Så jäkla sjukt. Blir gråtfärdig. Har mindre i lån, högre inkomst, färre förfrågningar men står kvar på samma. Och de har inget vettigt svar på det. Så bättre att sänka en persons ekonomi och liv för ett hittepåsystem. Tack för det liksom.

Och där slår uc till igen. Har samma antal ff, någon 1000 lapp mindre i skuld men nu gick man från 38% till 11.2%.
Inga ff som blivit 6 månader osv. Grymt system detta!?!

Den misskötta krediten och den blanka förfrågan bör vara det som höll ditt betyg uppe tidigare. När är dessa från?

Så jäkla sjukt. Blir gråtfärdig. Har mindre i lån, högre inkomst, färre förfrågningar men står kvar på samma. Och de har inget vettigt svar på det. Så bättre att sänka en persons ekonomi och liv för ett hittepåsystem. Tack för det liksom.

Utan att veta exakt hur det ser ut för dig så finns det några teorier kring detta. En är att lite mer lön, lite mindre skuld inte påverkar särskilt mycket, om betalningar sköts och man får årlig lönerevision följer det ju mallen så att säga. En annan är att förändringar på grund av förfrågningar inte alltid sker för en och en förfrågan, utan i olika trappsteg, tex från 10 till 8 ger en skillnad, men inte från 8 till 7.

Det är ett skitsystem med så många brister, men jag är ganska säker på att det är konsekvent, men när de inte går ut med någon information om hur deras beräkningsmodell fungerar i detalj får man syssla med gissningar och försöka se mönster.

Ligger på 3.4 % nu med ett lån på 20k,inkomst 500k,5 uc och en anmärkning som jag missat som försvinner om ett par veckor. Visste inte att utmätningsförsök räknades som anmärkning :mad:

Ligger på 3.4 % nu med ett lån på 20k,inkomst 500k,5 uc och en anmärkning som jag missat som försvinner om ett par veckor. Visste inte att utmätningsförsök räknades som anmärkning :mad:
Hej, alla åtgärder från KFM räknas väl som en anmärkning. Misstänker att dom gjorde en sk "Registerforskning vid fullständig tillgångsundersökning" och det gör dom gärna mot slutet av året för att se att du inte ha byggt upp en förmögenhet undertiden du har levt under utmätning ;-) Snart är du i mål. Grattis!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp