Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

minUC - Mitt kreditbetyg

Hm, att sänka din belåningsgrad är guld värt när det väl kommer till att du ska få ett lån beviljat. Jag tycker definitivt du ska satsa på att komma ner under 1.0 i B-grad, det siktar jag själv på men har långt kvar.

Däremot är det tveksamt om det är dina två blancon som håller tillbaka din riskprognos. Jag har ganska lika förutsättningar som du, men samtidigt sämre.

Årsinkomst 2024 468 K
Blancon totalt 730 K (Resurs 480, resten Northmille)

Och min UC gick nyss ner till 0.2 (nu 0.3 efter att ha öppnat konto på Nordea, de tog FF)

Däremot är det inte så mycket värt att ha bra UC om man anses överbelånad. Sista gångerna jag har sökt har jag haft lika bra UC som nu (0.3) men ändå fått nobben.
Har du ansökt då om samlingslån? De ökar ju inte B-grad? De tittar inte ens på det? Eller är det att din summa är alldeles för hög för ett lån? Är väl Nordea jag läst som kanske* godkänner samlingslån över 600k.

Har du ansökt då om samlingslån? De ökar ju inte B-grad? De tittar inte ens på det? Eller är det att din summa är alldeles för hög för ett lån? Är väl Nordea jag läst som kanske* godkänner samlingslån över 600k.

Det är nog snarast att min totala lånesumma betraktats för hög för att ens vilka låna ut en tusenlapp åt mig. Stopp redan i dörren så att säga.

De två jag sökte i september förra året var faktiskt direkt hos Swedbank (medlemslån) och Ikano. 350 K. Fast amortering. Bättre KALP än på över 10 år efter att ha flyttat från dyr trea till en källar-etta.

Pengarna var hela avsedda och sökta för att betala befintliga lån, inget "nytt" lån så att säga

Fick ändå avslag med motiveringen att de ansåg att jag inte hade tillräckligt hög betalningsförmåga typ. Minns inte exakt hur de formulerade avslaget, men det gick i alla fall ut på att jag hade för mycket utgifter (främst lån då) i förhållande till inkomst.

Då, när jag sökte, hade jag drygt 800 K i blanco och 490 K i registrerad inkomst 2023. Nu har jag typ 725 i blanco och ungefär samma inkomst och har möte med Nordea på tisdag inbokat så får vi se hur det går.

Blir det inget så kommer jag sikta på att ha kanske 650 K kvar i blancon om ytterligare ett år och då kommer jag ha ungefär 530 K i inkomst registrerat tror jag.

Räcker inte det får jag kämpa på ytterligare ett år.

Så länge det går åt rätt håll känns det ändå bra oavsett om jag lyckas optimera situationen med ett stort megablanco hos Nordea med fast amortering. Men det är tveklöst målet på sikt.

Men det kommer ju en dag i mina annulitetsplaner då amorteringen börjar bli så hög/fördelaktig att det är lika bra att kämpa på med dem istället för att sikta på fast amortering antar jag. Speciellt om jag är inne och petar i dem med regelbundna extra amorteringar.

Senast ändrad:
Det är nog snarast att min totala lånesumma betraktats för hög för att ens vilka låna ut en tusenlapp åt mig. Stopp redan i dörren så att säga.

De två jag sökte i september förra året var faktiskt direkt hos Swedbank (medlemslån) och Ikano. 350 K. Fast amortering. Bättre KALP än på över 10 år efter att ha flyttat från dyr trea till en källar-etta.

Pengarna var hela avsedda och sökta för att betala befintliga lån, inget "nytt" lån så att säga

Fick ändå avslag med motiveringen att de ansåg att jag inte hade tillräckligt hög betalningsförmåga typ. Minns inte exakt hur de formulerade avslaget, men det gick i alla fall ut på att jag hade för mycket utgifter (främst lån då) i förhållande till inkomst.

Då, när jag sökte, hade jag drygt 800 K i blanco och 490 K i registrerad inkomst 2023. Nu har jag typ 725 i blanco och ungefär samma inkomst och har möte med Nordea på tisdag inbokat så får vi se hur det går.

Blir det inget så kommer jag sikta på att ha kanske 650 K kvar i blancon om ytterligare ett år och då kommer jag ha ungefär 530 K i inkomst registrerat tror jag.

Räcker inte det får jag kämpa på ytterligare ett år.

Så länge det går åt rätt håll känns det ändå bra oavsett om jag lyckas optimera situationen med ett stort megablanco hos Nordea med fast amortering. Men det är tveklöst målet på sikt.

Men det kommer ju en dag i mina annulitetsplaner då amorteringen börjar bli så hög/fördelaktig att det är lika bra att kämpa på med dem istället för att sikta på fast amortering antar jag. Speciellt om jag är inne och petar i dem med regelbundna extra amorteringar.
Okej jag förstår!

jag tänkte försöka ringa Collector bank som jag har idag med ett samlingslån jag gjorde i maj, 230k

När jag söker har jag nog 1.0 UC score.

jag har 500k inkomst och haft i i cirka 2-3 år.

Har tre lån.
Ikano cirka 265k då
Collector cirka 225k då.
Norwegian Bank 317k då.
ligger cirka 800k totales blancolån.

Hört bra om collector Bank om att de är behjälpliga av sig så tänkte samla Ikano och collector. Då får jag mer månadskostnaden med 3-4k. Det jag går efter just nu.

jag har skött min betalning hos Collector och tänkte ringa dom först och snacka innan FF, kommer ha en FF kvar och den är från dom i maj.
De kommer nog vilja se mina konton innan med någon inloggning först för transaktioner men har inget att dölja eller speltransaktioner etc.
Så vi får väl se, låter inte så ljust efter det du skrivit. Men ska göra detta 12 december så är ett tag kvar.

Okej jag förstår!

jag tänkte försöka ringa Collector bank som jag har idag med ett samlingslån jag gjorde i maj, 230k

När jag söker har jag nog 1.0 UC score.

jag har 500k inkomst och haft i i cirka 2-3 år.

Har tre lån.
Ikano cirka 265k då
Collector cirka 225k då.
Norwegian Bank 317k då.
ligger cirka 800k totales blancolån.

Hört bra om collector Bank om att de är behjälpliga av sig så tänkte samla Ikano och collector. Då får jag mer månadskostnaden med 3-4k. Det jag går efter just nu.

jag har skött min betalning hos Collector och tänkte ringa dom först och snacka innan FF, kommer ha en FF kvar och den är från dom i maj.
De kommer nog vilja se mina konton innan med någon inloggning först för transaktioner men har inget att dölja eller speltransaktioner etc.
Så vi får väl se, låter inte så ljust efter det du skrivit. Men ska göra detta 12 december så är ett tag kvar.
Kan bara önska dig lycka till. Det är ju aldrig omöjligt och jag vet ju att många har fått "hjälp" av Collector så jag håller tummarna. Uppdatera gärna hur det går.

Vore toppen om du kommer ner under 1.0 innan du söker tror jag. Du kan säkert ha nytta av att ha varit kund hos dem sedan tidigare och har skött dina betalningar.

Min enda erfarenhet av Collector är att de självmant hörde av sig för några år sedan och mer eller mindre erbjöd ett fördelaktigt samlingslån. Men när de väl tog en UC (trots att scoren var bra, typ 0.4-0.5) så blev det nobben. Så det var en bortkastad FF. Men det behöver inte alls betyda att du får nej.

Kan bara önska dig lycka till. Det är ju aldrig omöjligt och jag vet ju att många har fått "hjälp" av Collector så jag håller tummarna. Uppdatera gärna hur det går.

Vore toppen om du kommer ner under 1.0 innan du söker tror jag. Du kan säkert ha nytta av att ha varit kund hos dem sedan tidigare och har skött dina betalningar.

Min enda erfarenhet av Collector är att de självmant hörde av sig för några år sedan och mer eller mindre erbjöd ett fördelaktigt samlingslån. Men när de väl tog en UC (trots att scoren var bra, typ 0.4-0.5) så blev det nobben. Så det var en bortkastad FF. Men det behöver inte alls betyda att du får nej.
Jag ska höra av mig efter 12 december och säga hur det gick.

Jag funderar på att fråga dom om de vill ha en PDF form av kreditupplysning från Minuc.se som jag kan skapa själv och skicka till dom innan en förfrågning, kanske hjälper till i bedömningen utan att de tar en FF i onödan.
Har ingen erfarenhet om hur banker bryr sig om en PDF kreditupplysning från minUC.se.

Jag förstår inte riktigt hur UCs databas fungerar.

Jag har (via Nordea) betalat in två större blancon nyligen. Northmill syns inte alls draget ännu (de har väl inte rapporterat in det ännu antar jag), men det märkliga är inbetalningen på Resurs. Den syns typ varannan gång. Så ena gången jag loggar in har jag blancoskulder registrerade på 900 K, nästa gång 1.4 miljoner, och så nästa gång 900 K igen. Osv. Väldigt märkligt :)

Under natten försvann en av mina två ff, ”sista” försvinner i mars.
Trodde inte det skulle göra någon förändring på betyget som redan var så pass lågt men det gick från 0.4 till 0.3..
Jag tolkar det som att en ff spelat större roll än jag trodde. Aldrig haft så lågt betyg och är så glad och stolt..

Jag är riktigt irriterad just nu och behöver hjälp att förstå detta. Jag har fått flera kreditupplysningar idag från olika banker (Enklare, Lendo, Zmarta, och jag ser att varje kopia visar olika riskprognos. Enklare visar till exempel 84?%,Lendo 67%, Zmarta 18%.. medan min UC-profil visar 11,7?%. Ingen annan hade tagit UC innan Enklare!!! Betyder det att UC och Kreddy visar olika versioner? Är det interna bedömningar? Är min UC-profil inte ens giltig för bankerna?Betyder det att UC och Kreddy visar olika versioner? Är det interna bedömningar? Är min UC-profil inte ens giltig för bankerna?

Jag är riktigt irriterad just nu och behöver hjälp att förstå detta. Jag har fått flera kreditupplysningar idag från olika banker (Enklare, Lendo, Zmarta, och jag ser att varje kopia visar olika riskprognos. Enklare visar till exempel 84?%,Lendo 67%, Zmarta 18%.. medan min UC-profil visar 11,7?%. Ingen annan hade tagit UC innan Enklare!!! Betyder det att UC och Kreddy visar olika versioner? Är det interna bedömningar? Är min UC-profil inte ens giltig för bankerna?Betyder det att UC och Kreddy visar olika versioner? Är det interna bedömningar? Är min UC-profil inte ens giltig för bankerna?
Hela systemet är snett. Jag hade också något över 80 procent hos någon av de där som du nämnde. Sen hos de olika bankerna under var det stor skillnad på mellan sex procent och upp till trettio procent ungefär.

Det enda jag kommit fram till är att olika banker har olika bedömningsgrunder vilket då påverkar riskprocenten.

Vad enklare och Lendo etcetera gör för riskbedömning förstår jag inte för det blir väldigt långt från verkligheten!

Ja det blir intressant att se vad de säger på ditt möte med Nordea om de kan baka ihop dina lån samt se vad du får för ränta isåfall.
Jag har Nordea och haft det sedan jag fick mitt barnkonto där så är hos just Nordea jag tänkt boka ett möte sen för att baka ihop hos "min hemmabank"

Tänker jag fortsätter betala in extra varje månad och så får jag väl se om den rör sig något innan belåningsgraden hamnar under 1.

Lite intressant endå att det kan skilja så mycket mellan liknande årsinkomst, jag har både högre inkomst samt mindre i lån men endå betydligt högre risk än dig med tanke på jag ligger på 0,6 och du var nere på 0,2.
Då undrar man ju vad mer det är de går på för att sätta betyget...
De jämför hur det ser ut i området där du bor — hur andra har det med anmärkning etcetera. Även mot ditt kön och din åldersgrupp. Modernt system.

Jag har en enskild firma som dock inte gör så mycket just nu då jag är sjukskriven och har varit ett tag.

Där är jag hur kreditvärdig som helst, men jag som privatperson har en miljon förfrågningar (var sugen att se hur högt betyget kunde gå på enbart förfrågningar och det stannade på 24,9). Nu är jag på 10,6 i risk så där vill ingen ta i mig med tång ens. Lån på 194 000 kronor och deklarerad inkomst på 300 000 kronor som kommer öka till minst 360 000 kronor nästa deklaration.

Försvinner en halv miljon förfrågningar i november och några i december.

Ett uselt system är det där oavsett och det handlar om allt annat än att göra en korrekt uppskattning.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp