Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Det är ju så sjukt. Betyget ska ju i procent återspegla hur stor risk det är att man hamnar i en situation där man inte klarar av sina betalningar. Så i ditt fall menar de alltså att risken för dig att inte ha råd med räkningarna drygt 20-dubblades eftersom du fick högre lön. Helt galet, mycket märkligt som sagt :-(
Ja, exakt så, det var helt galet, sedan i den nya gruppen blev ju betyget bättre månad för månad men det tog ju en jäkla tid och kom aldrig ner under 2,0 innan jag tog ett lån och då stack det ju iväg igen av bara den...

Det är ju så sjukt. Betyget ska ju i procent återspegla hur stor risk det är att man hamnar i en situation där man inte klarar av sina betalningar. Så i ditt fall menar de alltså att risken för dig att inte ha råd med räkningarna drygt 20-dubblades eftersom du fick högre lön. Helt galet, mycket märkligt som sagt :-(

Man kan inte gämföra sitt kreditbetyg med någon annan som inte är i en liknande situation och med ungefär samma årsinkomst som en själv då man delas in i olika grupper beroende på hur inkomster, lån, krediter, bostadsköp, fordonsinnehav, flytt, skilsmässa, barn osv. utvecklas över tid.

Det berättade en UC medarbetare för mig för massa år sedan när jag gick från 0.2 till 3.8 för att min årsinkomst hade ökat, dom placerade mig i en annan grupp och i den gruppen blev jag då inte lika kreditvärdig.

Märkligt system...

Det är en statistiskt beräknad risk utifrån hur folk i din nya jämförelsegrupp historiskt har betett sig, därav att betyget hoppade upp. Du halkade från toppen av stegen i din grupp, till botten pga hur ANDRA historiskt betett sig med din inkomst ;)

Härligt!!! Jag har också som mål att komma ner till 0.2 i höst, men funderar på om det överhuvudtaget är möjligt med ungefär 700-750 K i blanco på en inkomst runt 450 K. Mina två sista ff går ut i september så får vi se :). Hur ser din lånesituation ut? Har du högre blanco än synlig/registrerad årsinkomst? Inga synliga krediter alls antar jag? Och vad ligger din UC-score på nu?
Jag har en belåningsgrad närmare 2,0 och har betyget 0,2. Det som gjorde susen var att jag nollade mitt kreditkort som legat på -50 000 väldigt länge.

Hur fungerar det egentligen nu för tiden med UCs uppdateringar, någon som vet?

Förr var ju allt så enkelt med "brytpunkt" den sista på månaden och så uppdatering runt den 15:e. Nu är allt så flytande med löpande uppdateringar av de inrapporterade summorna.

Men är det så att säga fortfarande en huvud-uppdatering av betyget i mitten av varje månad?

Hur fungerar det egentligen nu för tiden med UCs uppdateringar, någon som vet?

Förr var ju allt så enkelt med "brytpunkt" den sista på månaden och så uppdatering runt den 15:e. Nu är allt så flytande med löpande uppdateringar av de inrapporterade summorna.

Men är det så att säga fortfarande en huvud-uppdatering av betyget i mitten av varje månad?
Det kommer en huvuduppdatering i mitten på månaden. Om du ex avslutar ett lån så syns det runt den 15e följande månad. Såg ett exempel igår av en användare som avslutade ett lån i Juli, det försvann igår 14 Augusti från UC.

Det kommer en huvuduppdatering i mitten på månaden. Om du ex avslutar ett lån så syns det runt den 15e följande månad. Såg ett exempel igår av en användare som avslutade ett lån i Juli, det försvann igår 14 Augusti från UC.
Toppen, tack! Så ifall jag lyckas släcka ett lån i slutet av augusti så bör det synas och få effekt i slutet på september då. Sen har jag två ff som försvinner den 5:e och 19 september, men just förfrågningar brukar ju löpande få effekt på betyg osv. Så då skulle jag ju kanske kunna söka på Lendo redan den 20:e september tänker jag :). Det jag ska söka är 490 K för att lösa in Resurs på samma summa med förhoppning att få ner räntan

Toppen, tack! Så ifall jag lyckas släcka ett lån i slutet av augusti så bör det synas och få effekt i slutet på september då. Sen har jag två ff som försvinner den 5:e och 19 september, men just förfrågningar brukar ju löpande få effekt på betyg osv. Så då skulle jag ju kanske kunna söka på Lendo redan den 20:e september tänker jag :). Det jag ska söka är 490 K för att lösa in Resurs på samma summa med förhoppning att få ner räntan
Det stämmer. Det lånet du släcker i Augusti kommer försvinna från UC i mitten på Augusti

Det du kan göra om du får ett bra erbjudande efter 20-21 September är att maila erbjudandet till alla dina borgenärer utom resurs och ställa fråga till alla om dom kan matcha räntan och att du annars önskar en slutfaktura. Eftersom du har ett samlingslån och kommer lösa ut alla lån med sämre ränta.

När du betalar resurs så kanske vissa sänkt räntan och dom som inte gjort det mailar du att dra tillbaka slutfakturan och säga att du vill fortsätta som vanligt. Att du valt att lösa andra lån som hade sämre ränta som inte kunde matcha.

Det stämmer. Det lånet du släcker i Augusti kommer försvinna från UC i mitten på Augusti

Det du kan göra om du får ett bra erbjudande efter 20-21 September är att maila erbjudandet till alla dina borgenärer utom resurs och ställa fråga till alla om dom kan matcha räntan och att du annars önskar en slutfaktura. Eftersom du har ett samlingslån och kommer lösa ut alla lån med sämre ränta.

När du betalar resurs så kanske vissa sänkt räntan och dom som inte gjort det mailar du att dra tillbaka slutfakturan och säga att du vill fortsätta som vanligt. Att du valt att lösa andra lån som hade sämre ränta som inte kunde matcha.
Väldigt bra tips. Blir spännande att se vad som kommer erbjudas (kan vara så att jag ännu är för högt belånad i blanco) i slutet av september och hur jag kan jobba med det. Annars är det "bara' gneta på ytterligare ett år :)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp