Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

minUC - Mitt kreditbetyg

Det är ju helt omöjligt att veta sin scoring gång till gång med detta hemlighetsmakeri.

Tycker också att det är konstigt att du blivit bedömd så olika att det skiljer 60% på 2 förfrågningar, hur har det påverkat ditt kreditbetyg?

Jag har läst om att tar man fler förfrågningar under kort tid så blir scoringen sämre då de tyder det som att du jagar lån de vet ju inte om du fått beviljat eller inte.

Om du har Kivra kan du jämföra dina kreditbetyg på dina senaste upplysningar och se om din scoring blivit sämre efter dessa 2 upplysningar om du haft förfrågningar efter det.

Hur kan det vara möjligt att två företag tagit UC3 på mig med en dags mellanrum och det skiljer 60% i kreditbetyg?!?
Jag frågade faktiskt UC om ett liknande fall för ett tag sedan och fick detta svar:
kundservice@uc.se sa:
Förklaringen till varför riskprognosen visar olika för de som frågar på dig är för att frågeställarna får ta del av olika mycket information. Rapporterar banken/kreditinstitutet in information till UC får de även ta del av UCs kreditinformation gällande privatpersoner. Får frågeställaren inte ta del av informationen om dina krediter så räknas den informationen inte med i beräknandet av UCs riskprognos. Därav visar riskprognosen olika mycket beroende på frågeställaren.

Det svaret tolkar jag som att den som tog upplysningen som var 60% bättre delar inte ut sin information till UC och får alltså inte ta del av all info de har på dig och du får då ett bättre kreditbetyg hos dem.

till idag kom det 3 nya utslag, påverkade bara marginellt, tror det var 73.2 innan, 73.6 nu.

Utslagen meddelades i början av veckan, lite märkligt att de inte kommer på UC förrän idag, det innebär alltså att man har ser "ren" ut några dagar extra..

Idag kom det en restförd skatt, betyget 73.9 nu. Den syns inte i skuldsaldo ännu.

@Semi hur har ditt betyg gått so far?

Lasseman - det ligger på fortfarande på 2,1 och fortfarande så har inte lånet till SveaDirekt registreras.
Får se vad som sker i övermorgon då ytterligare en förfrågan försvinner. Sedan är det bara att se vad som sker i mars då min anmärkning försvinner och då jag har tre förfrågningar kvar som är så kallat "ofärska". Men - uppenbarligen så spelar inte förfrågningar någon roll just nu för betyget - antar att det är för att jag är under tio förfrågningar och även på grund av att jag är i den UC-gruppen jag är i just nu där jag tillhör de som tjänar väldigt bra.

kanske är så att din anmärkning innebär att du omöjligen kan ha bättre än 2.1.. en betalningsanmärkning har ju lite syftet att begränsa möjligheterna till kredit, det vore ju lite lustigt om man kunde få ett 0.1 betyg med en anmärkning, även om man tjänar 10 miljoner per år, har man under de förutsättningarna lyckats dra på sig en anmärkning så tyder det lite på att man kan få lite besvär att få betalt ändå, pga slarv.. typ.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp