Här kanske vi har förklaringen? ☺️
mindre än 2 år sedan i alla fallMåste vara det, jag kan inte minnas när det händer att UC uppdateringen kom efter 20:e en månad, måste varit flera år sen?
Aha, där har vi det.Här kanske vi har förklaringen? ☺️
Själv hade jag nog avslutat Credway ”nu” (det kommer dock inte synas på min UC som avslutad förrän 15-20 mars) eftersom det är så enkelt när den just nu är 0 utnyttjad och inte kräver någon inbetalning över huvudtaget. Eftersom Credway rapporterar sina krediter till UC så kommer du få 1 kredit mindre redan nästa gång, kring 15-20 mars, vilket kommer att förbättra betyget. Sen kommer du såklart få 30 k lägre skuld, pengar som dessutom alla banker vet att man kan ta ut om och om igen om man skulle vilja, dvs. som ett kreditkort. Det påverkar betyget mycket det också. Slår vad om att kreditbetyget förbättras ganska mycket enbart för att du avslutar Credway; jag tänker att 1% förbättring är alldeles för lite, sannolikt förbättras betyget med 1,5% eller mer (min erfarenhet). Sen har det också betydelse vad du idag har för kreditbetyg; är du redan nu nära ett riktigt schysst betyg så kommer det nog inte förbättras så mycket som jag spekulerat om ovan. På samma sätt om du idag har ett sämre kreditbetyg så kan nog förändringen bli större än de 1-1,5+ procentenheterna jag nämnde.En fråga mitt i väntan. Jag har idag följande situation:
LÅN
Rem 300k
Lsb 205k
7D 55k
KREDITER
Entercard 40k/50
Credway 0/30
Utanför UC
Fairlo 98/100
Min tanke är eventuellt att samla Rem+7D till runt 345 om nån månad. Borde jag avsluta krediten hos CW nu eller är det bättre att ha den kvar å nollad tills jag söker? Sett till UC-betyget alltså.
Tänk på att det här med antal krediter påverkar betyget en hel del, där har jag provat mig fram. Men inget förslag här är bättre eller sämre än något annat, jag kan bara utgå från mig själv och hur jag skulle gjort
Jag tror att du med de förutsättningarna kommer att kunna få ett betyg LÅNGT under 1,0 och det är ju det som är det viktiga. Så fort du kommer ner på 0,9 och nedåt så går kreditbetyget över från ”bra” till mycket bra kreditvärdighet = fler lånerbjudanden och billigare lån (lägre ränta). Jag kollar min UC i stort sett dagligen, missar det någon gång bara. Med tanke på att du inte kollat sedan november så lär ditt betyg ha förbättrats ännu mer, det gör ju så över tid, att man inte tagit fler lån eller sökt någon form av UC-krediter osv.Ja det är verkligen klurigt detta. Å jag förstår varför det både är rätt att avsluta den nu och behålla den gentemot totala nyttjandegraden. Sen är det ju givetvis skönt att kunna stryka en kredit å få ner det till 4 st totalt(utan fairlo inräknat). Jag har i dagsläget 2 FF, 14/5 och 5/11 och betyget låg i början på november på 1,9. Har inte kollat det sen dess och bara betalat ner. Ska skaffa minUC när det börjar dra ihop sig för samlingslån runt mitten på maj.