Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Här kanske vi har förklaringen? ☺️

Bilagor

• B75BACB9-3950-45CC-8E9A-DBF530B510BA.png
    B75BACB9-3950-45CC-8E9A-DBF530B510BA.png
    333.6 KB · Visningar: 130
En fråga mitt i väntan. Jag har idag följande situation:

LÅN
Rem 300k
Lsb 205k
7D 55k

KREDITER
Entercard 40k/50
Credway 0/30

Utanför UC
Fairlo 98/100

Min tanke är eventuellt att samla Rem+7D till runt 345 om nån månad. Borde jag avsluta krediten hos CW nu eller är det bättre att ha den kvar å nollad tills jag söker? Sett till UC-betyget alltså.

Skulle rekommendera att behålla den tills du kan nolla Entercard, allt för att hålla ner utnyttjandegrad i % då den räknas totalt sett, inte på enstaka krediter.

En fråga mitt i väntan. Jag har idag följande situation:

LÅN
Rem 300k
Lsb 205k
7D 55k

KREDITER
Entercard 40k/50
Credway 0/30

Utanför UC
Fairlo 98/100

Min tanke är eventuellt att samla Rem+7D till runt 345 om nån månad. Borde jag avsluta krediten hos CW nu eller är det bättre att ha den kvar å nollad tills jag söker? Sett till UC-betyget alltså.
Själv hade jag nog avslutat Credway ”nu” (det kommer dock inte synas på min UC som avslutad förrän 15-20 mars) eftersom det är så enkelt när den just nu är 0 utnyttjad och inte kräver någon inbetalning över huvudtaget. Eftersom Credway rapporterar sina krediter till UC så kommer du få 1 kredit mindre redan nästa gång, kring 15-20 mars, vilket kommer att förbättra betyget. Sen kommer du såklart få 30 k lägre skuld, pengar som dessutom alla banker vet att man kan ta ut om och om igen om man skulle vilja, dvs. som ett kreditkort. Det påverkar betyget mycket det också. Slår vad om att kreditbetyget förbättras ganska mycket enbart för att du avslutar Credway; jag tänker att 1% förbättring är alldeles för lite, sannolikt förbättras betyget med 1,5% eller mer (min erfarenhet). Sen har det också betydelse vad du idag har för kreditbetyg; är du redan nu nära ett riktigt schysst betyg så kommer det nog inte förbättras så mycket som jag spekulerat om ovan. På samma sätt om du idag har ett sämre kreditbetyg så kan nog förändringen bli större än de 1-1,5+ procentenheterna jag nämnde.

Har själv aldrig provat mig fram med ”rätt” utnyttjandegrad på kortkrediter (har inga kreditkort alls i nuläget), förstår att det är smart när man väl hittar rätt läge med ett kreditkorts nyttjandegrad, där det påverkar betyget som mest positivt. Har tyvärr allt för lätt att ha fullt utnyttjade kort när jag väl har några, tycker det är svårt att hela tiden använda bara ”lite” av krediten, därför har jag valt bort kreditkort, har idag enbart det vanliga bankkortet ;) Tänk på att det här med antal krediter påverkar betyget en hel del, där har jag provat mig fram. Men inget förslag här är bättre eller sämre än något annat, jag kan bara utgå från mig själv och hur jag skulle gjort:)

Senast ändrad:
Ja det är verkligen klurigt detta. Å jag förstår varför det både är rätt att avsluta den nu och behålla den gentemot totala nyttjandegraden. Sen är det ju givetvis skönt att kunna stryka en kredit å få ner det till 4 st totalt(utan fairlo inräknat). Jag har i dagsläget 2 FF, 14/5 och 5/11 och betyget låg i början på november på 1,9. Har inte kollat det sen dess och bara betalat ner. Ska skaffa minUC när det börjar dra ihop sig för samlingslån runt mitten på maj.

Ja det är verkligen klurigt detta. Å jag förstår varför det både är rätt att avsluta den nu och behålla den gentemot totala nyttjandegraden. Sen är det ju givetvis skönt att kunna stryka en kredit å få ner det till 4 st totalt(utan fairlo inräknat). Jag har i dagsläget 2 FF, 14/5 och 5/11 och betyget låg i början på november på 1,9. Har inte kollat det sen dess och bara betalat ner. Ska skaffa minUC när det börjar dra ihop sig för samlingslån runt mitten på maj.
Jag tror att du med de förutsättningarna kommer att kunna få ett betyg LÅNGT under 1,0 och det är ju det som är det viktiga. Så fort du kommer ner på 0,9 och nedåt så går kreditbetyget över från ”bra” till mycket bra kreditvärdighet = fler lånerbjudanden och billigare lån (lägre ränta). Jag kollar min UC i stort sett dagligen, missar det någon gång bara. Med tanke på att du inte kollat sedan november så lär ditt betyg ha förbättrats ännu mer, det gör ju så över tid, att man inte tagit fler lån eller sökt någon form av UC-krediter osv.

En viktig sak är att du väntar till maj med att söka lån: kl 00.00 natten till den 14/5 försvinner din ff, men din ff från den 5/11 blir dessutom 6 mån gammal någon gång i början på maj (sannolikt). Du behöver också vänta ut UC uppdateringen som ska vara klar 15-20 maj (förhoppningsvis kl 00.00 natten till 19/5) i fall du betalar in något på ditt kort, det syns inte förrän då såvida du inte betalar in snart, senast mars månad, i så fall behöver du bara vänta till 14 maj.
För egen del påverkas betyget alltid mycket positivt när jag kommer upp i 6 månader gamla förfrågningar (oftast några dagar INNAN det har gått 6 mån). Väntar du ut ff i maj så finns sen bara 1 förfrågan. Tror att bara det gör mycket!

Om du har någon som helst möjlighet, betala in 30 k på Entercard i god tid före slutet på april och avsluta i så fall krediten på Credway så snart som möjligt. Känns ju nästan som det skulle kunna få dig ända ner till kreditbetyg 0,5 eller liknande, men omöjligt att säga. Kom ihåg att du kan gå in gratis på Kreddy och få veta ditt UC-score. Enda egentliga skillnaden mot min UC är att den uppdateras några dagar senare, så kollar du kreddy idag kommer det vara precis samma betyg som på UC eftersom uppdateringen inte genomförs förrän efter helgen:tummen:

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp