Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

minUC - Mitt kreditbetyg

Jiihaaa..!!! Mitt kreditbetyg sjönk med 1,0 för att jag gick från 5 st ff till 4! Ytterligare 1 försvinner i april och 1 till i maj. Det som blir riktigt spännande är dock månadsuppdateringen i feb när det kommer synas att jag betalat in 2 krediter, den ena Ferratum på 30 k och som jämnställs med ”kreditkort”, den andra TF Bank på 75 k. Idag gick jag ner från 4,2 till 3,2, är väldigt nöjd med det raset eftersom de 2 krediterna som nu är inbetalda (och avslutade) inte går att se på UC ännu.
Snyggt!!!

Japp ca 20 förfrågningar. I övrigt inget annat.
Alltså visst gör krediter stor skillnad men så många ff sätter käppar i hjulet för en mycket bra score. Det visar ju att din ekonomi är väldigt ojämn som är en riskfaktor. Men säkert att det blir bättre när du löst krediterna.

Alltså visst gör krediter stor skillnad men så många ff sätter käppar i hjulet för en mycket bra score. Det visar ju att din ekonomi är väldigt ojämn som är en riskfaktor. Men säkert att det blir bättre när du löst krediterna.
Man får inte glömma att det är helheten, inklusive alla de olika algoritmer UC: s system tar hänsyn till, som avgör betyget. Har man små inkomster behövs inte många krediter & förfrågningar för ett dåligt kreditbetyg. Plus förstås att man jämförs med hela Sveriges befolkning.

Min egen ekonomi bakåt i tiden har varit en väldigt ”blandad kompott”. Alltifrån skuldsanering för ett antal år sedan till 0,5 i kreditbetyg och därefter till 29% pga. flera fullt utnyttjade kreditkort. Utifrån det är det skönt att ligga på 3,2 % - och på väg till det bättre!

Min erfarenhet är att få antal lån/krediter alltid är bättre än att ha många små, att kontokrediter, avbetalningskrediter och kreditkort är förödande för kreditbetyget (OM man har sina kort fullt eller till större delen fullt utnyttjade). Många förfrågningar är alltid direkt dåligt, ju mer nytagna ff desto sämre.
Det är en mindre vetenskap att veta när det är ett bra tillfälle att söka lån! Men man kan alltid gå på sitt kreditbetyg; har man ”noll komma någonting” i betyg får man som regel bra erbjudanden eftersom man då tillhör kategorin ”mycket bra kreditvärdighet”. Men har man tex samtidigt ett väldigt stort underskott i senaste deklarationen och flera nya förfrågningar så finns risken att man inte kommer så särskilt långt ens då.

Jag kan ångra djupt vissa av de gånger jag sökt hos låneförmedlare - ibland utan ett enda erbjudande tillbaka, alternativt att man bara fått lån till skamränta. Japp, ännu en förfrågan helt i onödan och kraftigt försämrad UC - fastän man inte ens har tagit något lån..!

Senast ändrad:
Jag hade 5 % i betyg innan krediterna blev fullt uttnytjade/övertrasserade trots alla förfrågningarna. Hoppas det kan gå tillbaka till 5 när jag betalat av krediterna.
Inkomsten är runt 370 000
Okej det var en galen skillnad, men 5% med 20ff är fantastiskt bra för att va så många haha..

Måste berätta/varna om något jag fick veta idag. Min fru bytte bil och fick samtidigt erbjudande om gratis försäkring från ICA i 14 dagar. Hon tog den dealen och idag upptäcker hon att ICA banken tagit en full UC! För ingenting! Och utan att informera. Hade man vetat skulle man såklart avstått från gratis försäkring i ynka 2 veckor och behållt det vi redan hade. Har aldrig hört talas om att man tar en UC för att försäkra en begagnad bil som kostar ett par hundra i månaden?o_O Snacka med om slöseri med förfrågningar..

Måste berätta/varna om något jag fick veta idag. Min fru bytte bil och fick samtidigt erbjudande om gratis försäkring från ICA i 14 dagar. Hon tog den dealen och idag upptäcker hon att ICA banken tagit en full UC! För ingenting! Och utan att informera. Hade man vetat skulle man såklart avstått från gratis försäkring i ynka 2 veckor och behållt det vi redan hade. Har aldrig hört talas om att man tar en UC för att försäkra en begagnad bil som kostar ett par hundra i månaden?o_O Snacka med om slöseri med förfrågningar..
Mycket konstig. Hör av dig till
Ica fråga varför. Måste ju stå någonstans annars ring kreditcentralen.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp