- Meddelanden
- 1 316
- Mottagna reaktioner
- 248
- Poäng
- 447
Ok, varför ska man inte avsluta det?Bästa är att betala ner kreditkortet men inte avsluta det.

Ok, varför ska man inte avsluta det?Bästa är att betala ner kreditkortet men inte avsluta det.

Det är ju så här att 14 i kreditbetyg är rätt kass. Jag vet hur det är, hade 39,6 eller något sånt under en period för ett par år sedan, men då var det maxade kreditkort och ”färska” förfrågningar. Det är jobbigt att vända på steken. Jag har haft tur och vid flera tillfällen kunnat låna privat av vänner, och på så sätt kunna ”skynda på” processen att betala in krediter. Det sämsta jag gjort var när jag bland annat hade 20 k i kontokredit på banken plus 3 st kreditkort - alltihop fullt utnyttjat (därav 39,6 i betyg). Regeln att har man inte råd att spara 4000 kr i månaden så har man inte råd med en avbetalning på 4000 heller - den gäller fortfarande så att sägaÄr det inte jättepanik, vänta ut ett bättre kreditbetyg istället
Aha ... det är väl naturligt att man vill hjälpa sin fru/manSå här är det. Jag har lånat ut nästan 100 k till min fru. Jag kanske tar lånet men åt henne. När hon i så fall får pengarna - 350 k - får jag direkt tillbaks mina 100 k, samtidigt som hon förbättrar sin ekonomiska situation avsevärt. Hon har inte direkt 14,90 % i ränta på sina skulder.. Vi lever ihop; får hon det bättre så får jag det bättre. Hon får inget lån på egen hand just nu. Det här var inte det ursprungliga syftet men nu brände jag 1 ff och fick dålig ränta, då kan det här vara ett alternativ. Jag kan tacka nej men då kommer frugans situation vara fortsatt oförändrad
, men tänk ER för. Kan ni klara er tills dess att ni får bättre villkor/ränta så är det nog i alla fall att föredra. Allt gott!Trist att höra, med så höga räntor blir det enorma beloppJag har skyhög räntor 25% m.m Jag kämpar på får kanske vänta till december tror jag så det sjunger under 10 eller mer förhoppningsvis i januari försvinner 3ff så har jag bara 2kvar sen
Ja det är många saker att ta hänsyn tillAha ... det är väl naturligt att man vill hjälpa sin fru/man, men tänk ER för. Kan ni klara er tills dess att ni får bättre villkor/ränta så är det nog i alla fall att föredra. Allt gott!

Exakt df är ju ett samlingslån och lite privata skulder räddningen men vill ej chansa nu när jag är nära att få braTrist att höra, med så höga räntor blir det enorma belopp
Så här är det. Jag har lånat ut nästan 100 k till min fru. Jag kanske tar lånet men åt henne. När hon i så fall får pengarna - 350 k - får jag direkt tillbaks mina 100 k, samtidigt som hon förbättrar sin ekonomiska situation avsevärt. Hon har inte direkt 14,90 % i ränta på sina skulder.. Vi lever ihop; får hon det bättre så får jag det bättre. Hon får inget lån på egen hand just nu. Det här var inte det ursprungliga syftet men nu brände jag 1 ff och fick dålig ränta, då kan det här vara ett alternativ. Jag kan tacka nej men då kommer frugans situation vara fortsatt oförändrad
Hon får ju betala hela lånet, inklusive ränta. För henne är det en bra deal ändå, med tanke på de ockerräntor hon betalar idag, handlar säkert om ganska många tusenlappar extra över i månaden för henne. Har just nu inte full koll på vad hon har vad gäller räntor och månadsavgifter, men skulderna har uppkommit pga hennes sons tidigare missbruk och hon har ”tvingats” ta dåliga lån från banker/långivare för att rädda sonen ur olika knipor. Det är ingen bra lösning men nu var det så hon gjorde. Mitt kreditbetyg blir dåligt men jag får tillbaka 100 k nu på en gång som frugan lånat av mig, hon betalar nya Nordax lånet med alla räntor/avgifter och kan använda resterande 250 k för att lösa sin dåliga och dyra krediter med skyhöga räntor. Om ca 1,5 år kan hon låna på egen hand och då får hon väl ta ett lån åt mig så betalar jag in de 2 lån på 300 k jag ursprungligen ville lösa. Jag kan stå ut med det om det bara är 1,5 år. Jag får en stor lönehöjning pga ändrade arbetsuppgifter så det kommer inte gå någon nöd på migTar du någon ränta på det du lånat frugan? Är den så hög som 16%? Om inte så är det väl en dålig idé att hon ska ta en ränta på 16% för att betala tillbaka till dig. Dessutom vet jag inte om jag tycker det är jättesmart att ta lånet hos nordax och ge pengarna till din fru. Det är ju förödande för ditt kreditbetyg. Ditt överskott kommer höjas och i bankernas ögon har du ytterligare 350k i lån, vilket i sin tur gör det ännu svårare för dig att få något vettigt bud i framtiden.
Att du slösar en UC är väl inte hela världen. Du får ta det som ett kvitto på att du måste förbättra ditt kreditbetyg innan du försöker igen helt enkelt. Vill du ändå göra någonting så kan du väl ta lånet hos Nordax, samla ihop dina lån med lägre ränta, höja återbetalningstiden till 20 år för att komma ner så lågt som möjligt i månadskostnad och sedan amortera så kraftigt du kan efter vad plånboken tillåter. Därefter väntar du ut FF och gör ett nytt försök om cirka 6 månader när kreditbetyget ser bättre ut och bankerna ser att du endast har ett lån.

Ja då blir det sannolikt en förbättring nästa uppdatering i novNu är volvokortet borta har luggit hos inkasso, så antar att de kommer visas som avslutat nästa månad?