Ja det var tidigt, i juli var det den 10:e och nu alltså 13:e på en torsdag, något oväntat faktiskt. Men jag gick ner i betyg från 1,6 till 3,0 så det var ingen rolig läsning för min delUC uppdaterades idag!
UC risk 21 är ingen kul siffra. Du har ändå bra lön, är flertalet av dina förfrågningar ”nya”? Har du kreditkort/kontokrediter som är fullt utnyttjade? Inget gammalt som ligger kvar och stör; missbrukad kredit, utmätningsförsök etc?Har nu registrerat mig för att kunna följa tråden.
Min situation är följande:
inkomst 740tkr/år
Skulder 1340tkr
11 frågor
inga anmärkningar
UC risk 21%
Kör snöbollsmodellen, och plockar lån efter lån, men det går sjukt långsamt då min marginal efter fasta kostnader bara är ca 1500 kr idag. Men skam den som ger sig.
Har gjort allt för att tjäna extra pengar, hyrt ut rum hemma, extra arbete på kvällar/helger etc.
Pratat med alla mina kreditgivare för att rensa och fixa.
Dock lite moment 22, ingen seriös bank vill ta i mig med tång, ett samlingslån på 350tkr med 5% ränta och 10års avbetalningen skulle ge mig över 8000 tkr över i månaden som jag kan betala andra lån med, alternativt också skaffa mig lite buffert.
UC risk 21 är ingen kul siffra. Du har ändå bra lön, är flertalet av dina förfrågningar ”nya”? Har du kreditkort/kontokrediter som är fullt utnyttjade? Inget gammalt som ligger kvar och stör; missbrukad kredit, utmätningsförsök etc?
Ja förfrågningar man blir av med gör mycket. Det är dina kreditkort som är boven, och då framför allt att de är fullt utnyttjade. Kan inte säga vid vilken ”utnyttjandegrad” kreditkorten är som bäst för kreditbetyget men när jag själv haft 2 kreditkort i olika perioder och betalat in och även avslutat korten har betyget förbättrats avsevärt, betydligt mer än man kan tro. Hade tex dina kreditkortsskulder varit i form av ett vanligt lån på motsvarande belopp som korten så hade betyget varit drastiskt bättre; i synnerhet om du lyckades utöka befintligt lån enbart för att betala kortkrediterna. Det skulle ju även innebära 2 st färre krediter vilket är gynnsamt för kreditbetygetTvå kreditkort som är fullt utnyttjade på 30tkr och 40tkr
de 11 st förfrågningarna försvinner löpande under hösten och de sista tre i början av januari 2021.
Inget gammalt som ligger kvar och stör, inga missbrukade krediter eller utmätningsförsök.
Hoppas att ratingen fortsätter att förbättras i takt med att frågorna faller över kanten, 6% förbättring när en fråga försvann, i förgår, och en fråga försvinner idag, så det kanske syns imorgon eller dyl,