Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Men liksom jag förstår allt det där och vi har ju det svart på vitt här nu men när "customer operations" (!) säger att det inte påverkar betyget måste man ju ändå liksom ta det i beaktning...

Låter onekligen märkligt måste jag hålla med om. Sett många exempel genom mina år här på forumet som påvisar direkta motsatsen än de påstående customer operations gjort. Inte minst mig själv 2 år i följd där inkomsten gått upp, men underskottet gått upp med.

Den enda tänkbara förklaringen är att det är ”slutlig skatt” i förhållande till inkomst som är med i ekvationen i stället för underskott.

Vilket underskottet direkt påverkar eftersom att man får igen en del pengar av skatten via räntan (underskottet). Även slutlig skatt syns på UC/Bisnode. Det är möjlig att ju större avvikelse från skattetabellen man är bokförd i destå högre risk. Och den avvikelse som påverkar detta (slutlig skatt) mest är underskott, stor förmånsbeskattning eller förlust av kapital.

Det skulle förklara hans argument att underskott i säg inte påverkar betyget. Men underskottet påverkar slutlig skatt kraftigt som i sådana fall är det som UC:s algoritmer tar hänsyn till.

Men liksom jag förstår allt det där och vi har ju det svart på vitt här nu men när "customer operations" (!) säger att det inte påverkar betyget måste man ju ändå liksom ta det i beaktning...
Det dom säger är att det inte påverkar ditt score, men det är inte score som visas på upplysningar. Dom skriver ju själva att score endast är ett incitament för dig att skaffa bättre ekonomi.
För betyg har det nog betydelse, i vilken omfattning är svårt att veta. Kanske viktas det olika beroende på andra faktorer.

Det dom säger är att det inte påverkar ditt score, men det är inte score som visas på upplysningar. Dom skriver ju själva att score endast är ett incitament för dig att skaffa bättre ekonomi.
För betyg har det nog betydelse, i vilken omfattning är svårt att veta. Kanske viktas det olika beroende på andra faktorer.
Ja, det kan stämma. Jag trodde du menade betyget från första början. My bad

Nån som vet hur snabbt ett nytt lån syns på uc? Tex thorn och brixo,,,tog mina lån för mer än en månad sen men syns fortfarande inte ?

Filtret hos collector verkar ligga på 1,5. Jag ligger just nu på 1,9 så kommer försöka få loss minst 200 000 utanför UC för att lyckas komma under det när jag själv söker i januari. Livrädd för att bli helt nekad även med en uc runt 1% haha.

Jag är inne på samma spår som du Trixarn. Jag har varit i kontakt med några; Rebilla har 1 miljon som gräns (oavsett inkomst), Balanzia har max 1xårslönen. Imorgon ska jag ringa Collector. Är 1,5 något du vet eller uppskattad bedömning? Långivarna är inte benägna att ge ut denna info men det har gått med lite tjat.

Jag är inne på samma spår som du Trixarn. Jag har varit i kontakt med några; Rebilla har 1 miljon som gräns (oavsett inkomst), Balanzia har max 1xårslönen. Imorgon ska jag ringa Collector. Är 1,5 något du vet eller uppskattad bedömning? Långivarna är inte benägna att ge ut denna info men det har gått med lite tjat.

Om du använder deras nylanserade lånekalkylator så har ju experimenterat mig fram till att gränsen går exakt där. Det är bara att testa själv. Under 1,5 ”Du har möjlighet att låna upp till 500 000 tkr”. Över 1,5 ”Du kan tyvärr inte låna hos oss”.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp