- Meddelanden
- 4 247
- Mottagna reaktioner
- 4 156
- Poäng
- 2 617
Men liksom jag förstår allt det där och vi har ju det svart på vitt här nu men när "customer operations" (!) säger att det inte påverkar betyget måste man ju ändå liksom ta det i beaktning...
Låter onekligen märkligt måste jag hålla med om. Sett många exempel genom mina år här på forumet som påvisar direkta motsatsen än de påstående customer operations gjort. Inte minst mig själv 2 år i följd där inkomsten gått upp, men underskottet gått upp med.
Den enda tänkbara förklaringen är att det är ”slutlig skatt” i förhållande till inkomst som är med i ekvationen i stället för underskott.
Vilket underskottet direkt påverkar eftersom att man får igen en del pengar av skatten via räntan (underskottet). Även slutlig skatt syns på UC/Bisnode. Det är möjlig att ju större avvikelse från skattetabellen man är bokförd i destå högre risk. Och den avvikelse som påverkar detta (slutlig skatt) mest är underskott, stor förmånsbeskattning eller förlust av kapital.
Det skulle förklara hans argument att underskott i säg inte påverkar betyget. Men underskottet påverkar slutlig skatt kraftigt som i sådana fall är det som UC:s algoritmer tar hänsyn till.