Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Det skulle inte förvåna mig om ditt kreditbetyg tvärtom blir lite sämre av att ha avslutat de andra kortkrediterna, men jag är inte säker. Klart är att UC värdesätter outnyttjad och lättillgänglig kredit, men om det spelar någon roll att summan är 160 eller 50 har jag ingen aning om. Avslutar du ditt sista är jag dock tämligen säker på att det ger dig ett sämre kreditbetyg.

Jo, det var det jag skrev överst på denna sida. Skulle inte förvåna mig om scoren stiger (blir sämre) när den nästa månad uppdateras pga att jag avslutat 2 kreditkort helt och hållet.

Jo, det var det jag skrev överst på denna sida. Skulle inte förvåna mig om scoren stiger (blir sämre) när den nästa månad uppdateras pga att jag avslutat 2 kreditkort helt och hållet.

Men frågan är om det "behövs" så pass mycket beviljat som 160k för att motivera en ytterligare nivåsänkning av kreditbetyget. 50k i outnyttjat är ju en rejält tilltagen kreditbuffert. Klart att man kan argumentera för att 160k i buffert minskar risken för en anmärkning de kommande 12 månader mer än "bara" 50k, men om UC dragit en gräns någonstans - det är frågan :)

Det med 6 månader stämmer inte för min del i varje fall, jag har inte haft en förfrågan sedan 5/9 förra året, men mitt kreditbetyg blir inte bättre trots minskande skulder och antal förfrågningar.

Det med 6 månader stämmer inte för min del i varje fall, jag har inte haft en förfrågan sedan 5/9 förra året, men mitt kreditbetyg blir inte bättre trots minskande skulder och antal förfrågningar.

Det är nog din blanka som ställer till det, eller har du blivit av med den nu? Gissar att det sker en massa förändringar i ditt betyg "i bakgrunden" men som inte kommer få effekt förrän den är borta.

Det är nog din blanka som ställer till det, eller har du blivit av med den nu? Gissar att det sker en massa förändringar i ditt betyg "i bakgrunden" men som inte kommer få effekt förrän den är borta.
Blir snart av med den, men jag har tidigare varit nere på 0 frågor och haft jättedåligt kreditbetyg.

Blir snart av med den, men jag har tidigare varit nere på 0 frågor och haft jättedåligt kreditbetyg.

Jag tänker mig att det kan fungera som så att den blanka alltid ger ett visst kreditbetyg, oavsett övriga förutsättningar. Dvs, det spelar ingen roll om man har 0 eller 10 förfrågningar utöver den, risken för en betalningsanmärkning påverkas i det fallet bara av den blanka. När sen den blanka försvinner får de övriga förfrågningarna istället stor betydelse med en avgörande skillnad för betyget om man har 0 eller 10.

Jag tänker mig att det kan fungera som så att den blanka alltid ger ett visst kreditbetyg, oavsett övriga förutsättningar. Dvs, det spelar ingen roll om man har 0 eller 10 förfrågningar utöver den, risken för en betalningsanmärkning påverkas i det fallet bara av den blanka. När sen den blanka försvinner får de övriga förfrågningarna istället stor betydelse med en avgörande skillnad för betyget om man har 0 eller 10.
Det jag menar är att jag varit nere i 0 frågor, alltså inga blanka heller. Jag borde helt enkelt har fler tillgångar i förhållande till min inkomst, eftersom de andra i den grupp jag jämförs med har det.

SEB tog en UC idag för mitt medlemslån. Då är jag numer tillbaka på 7 ff och scoren steg till 1,2 från 0,8. För någon dag sedan var scoren 1,1 tills igår då en ff försvann och scoren skönk till 0,8...

Det jag menar är att jag varit nere i 0 frågor, alltså inga blanka heller. Jag borde helt enkelt har fler tillgångar i förhållande till min inkomst, eftersom de andra i den grupp jag jämförs med har det.
Kanske, men att ha ett hus minskar ju sannolikt inte risken för betalningsanmälningar. Det är ju inte så att man säljer av villan för att kunna betala TV-licensen... Men deras beräkningsmodell är ju minst sagt bristfällig.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp