Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Halloj!

Det var ett tag sedan jag skrev här men brukar försöka läsa någon gång i veckan.

Utan att veta så kan jag tänka mig att förfrågningar från olika aktörer har olika påverkan på betyget. Det är ju inte helt osannolikt att om man söker lån från en "mindre nogräknad" aktör så beror detta på att man "sitter i skiten" och måste ha hjälp snabbt och att man då är en större risk.

Dock tror jag också att vi med hyfsad säkerhet kan säga att betyget inte bryr sig om om man har t.ex. 15 eller 18 förfrågningar (när det gäller sänkning av betyget). Efter att ha hängt med här i några år så tycker jag allt tyder på att det verkar finnas "trappor" för när betyget sänks efter ett visst antal förfrågningar. Ett exempel:

Antal förfrågningar:
1-8 betyget sänks efter varje
9-11 beyget sänks endast vid den 9e förfrågningen
12-15 betyget sänks endast vid den 12e förfrågningen
osv.

Ovan är bara ett exempel men låter inte så dumt i mina öron. Har du många förfrågningar så är du en större risk oavsett om det är 14 eller 17 förfrågningar. För att UC skall kunna se en förändring i ditt sätt att leva måste du över tid visa att du inte drar på dig fler förfrågningar och således är det ganska ointressant för dem om du har 14 eller 17, det är stor risk oavsett.

Sen tycker jag iofs att de borde ändra betyget marginellt efter varje förfrågan som försvinner om det så bara är 0,1 i risk som sjunker så blir det ändock en morot för de som kämpar med sitt betyg. Det ligger mycket psykologi i hela grejen och bara en liten sänkning som i realiteten inte betyder något för en aktör som använder UC kan vara ett stort steg för den enskilda personen.

Kämpa på alla ni som läser, det finns ljus i tunneln även om det tar tid.

Idag försvann den näst sista ff:en, gick från 0,42 till 0,36 efter det.
Passade på att ansöka om ett nytt lån via Lendo för att få ner räntan på mitt samlingslån och kreditbetyget gick upp från 0,36 till 0,45, så ingen massiv ökning tack och lov.

i Mitt fall beror det nog också mycket på min låga inkomst som tyvärr den senaste 3 åren blivit sämre och sämre, från 281000 2015 till 161000 2017 tillsammans med blanco på 322000 så förstår jag ju att mitt betyg är därefter, jag är faktiskt förvånad att det inte är högre om jag ska vara ärlig.

Hej!

Har skaffat UC kreditkollen (det där för 49kr/månad) men när jag loggar in står det att det inte finns något kreditbetyg tillgängligt, någon som vet vad det kan bero på?

Det kan stå så ibland, prova igen imorgon så funkar det nog igen!

Tack! Kändes liksom ganska lönlöst att köpa en tjänst som man inte får ut något av :D

Jag hade den ett par dagar och tyckte den uppdatera extremt dåligt för att vara en betaltjänst så jag sa upp den på en gång. Ett lån stog på 2 mån gammal info tex. Totalt onödig och dyr faktiskt,man ser ändå kreditbetyget gratis på kreddy.

Hur är det med avslutade krediter..är det verkligen bara jag själv som ser den på UC i ett år efteråt?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp