Inom några dagar uppdateras saldot och skulden försvinner och ligger som avslutad.Hej!
Vet någon hur lång tid det dröjer för UC att uppdatera sig efter man slutbetalat och avslutat en kredit / ett lån?
Tacksam för svar.
Det kan ju tyvärr bli så att UCn ökar om du hamnar i en annan ”lönegrupp” som har mindre skulder. Men annars är min erfarenhet av att inkomsten inte förbättrar UCn med mer än nån procent om det inte är extrema skillnader.Hur mycket tror ni mitt uc kan minska när deklarationen kommit in? Har ökat min lön 140 000 kr. Från 350 000 till 495 000kr

Det skulle jag tro.I mitten på april kommer min skilsmässa gå igenom + att jag kommer nolltaxera då jag studerar. Mitt betyg är för tillfället 1.1, men tror ni att detta kommer påverka väldigt mycket på betyget..?![]()
Ibland när det inte finns någon förklaring så undrar jag om rörelser på räntemarknaden kan påverka kreditbetyget.Skulle nån kunna förklara hur min UC gick upp från 1.7 till 3.2 utan att ha gjort nåt? Gick ner förut från typ 3.2 till 0.5 sen upp till 1.7 och nu 3.2. Har inte gjort nåt överhuvudtaget för att den ska ökas.
Skulle nån kunna förklara hur min UC gick upp från 1.7 till 3.2 utan att ha gjort nåt? Gick ner förut från typ 3.2 till 0.5 sen upp till 1.7 och nu 3.2. Har inte gjort nåt överhuvudtaget för att den ska ökas.
Att betyget kan drabba kollektivt om typ högre räntor ställer till det? Verkar faktiskt logiskt . Finns nog många "dolda"parametrar som kan påverka kreditbetyget misstänker jag.Ibland när det inte finns någon förklaring så undrar jag om rörelser på räntemarknaden kan påverka kreditbetyget.
Centralbanken styr kortare delen av räntekurvan. Kapitalmarknaden styr långa delen på 2 år ut till 20 årig obligationsränta.
Går dessa långräntor upp i Sverige och i Europa som dom har gjort sista månaderna så tightar bankerna till sin utlåning. Man har svårare att få nya lån och krediter
Men också företag får det tuffare som i sin tur kan påverka arbetsmarknaden. Om det är större chans att folk blir uppsagda så kan det också avspegla sig i kreditbetyget.
Kanske kanske: Bara en teori, men ibland har kreditbetyget rört sig även för mig historiskt på sätt jag inte kunnat förklara och då undrar man om det finns externa faktorer som inte har med individen i säg att göra.