Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Okej, bra! Blev lite rädd där ett tag. Men vet du om avslutade krediter visas för bankerna? Finns ett fält där de står med mina avslutade krediter.
det enda som syns av avslutade krediter är historiken över hur mycket lån och antal kreditgivare som du har haft senaste året som redovisas under rubriken kreditengagemang på kreditupplysningen som visar hur mycket du hade i lån vid 6 olika tillfällen senaste tolv månaderna

Senast ändrad:
det enda som syns av avslutade krediter är historiken över hur mycket lån och antal kreditgivare som du har haft senaste senaste året som redovisas under rubriken kreditengagemang på kreditupplysningen som visar hur mycket du hade i lån vid 6 olika tillfällen senaste tolv månaderna
Tack för svar!

De krediterna du hade var positiva för ditt betyg, att du valt att avsluta dessa gör att du har mindre reserver att ta av i kristider.
Det bästa hade varit att betala av dessa men inte avsluta. Men ändå bör det ju rört sig något.
Är dina blanco avbetalade innan sista aug?
Jaha, sådär tänkte ju inte jag. Jag tänkte snarare att har jag öppna tillgängliga krediter så har jag ju möjlighet att ”skuldsätta” mig mer. Vilket en eventuell långivare hade sett som negativt. Men det är säkert som du säger.

Ja blancolånen var betalda innan sista augusti. Så himla märkligt att mitt betyg inte förändrats någonting. Riktigt antiklimax. Om det nu inte är så att jag behöver vänta ytterligare tid av nån anledning.

Tror jag har 3 ff om det nu skulle påverka, samtliga från i år.

Jag har väntat med spänning på månadens uppdatering vad det gäller kreditscore och riskprognos, trots uppdaterade lån/krediter så har min score inte förändrats någonting. Kan det dröja ytterligare några dagar tro?

Följande förändringar har skett nu (jämfört med förra månaden, augusti):
Totalt 172000 kr tidigare utnyttjad kredit är betalt, 10 utav 13 kreditkort är betalda och avslutade som ett resultat av detta.
En avbetalningskredit på 27000kr är betald och avslutad.
1 blancolån på 13000kr är betalt och avslutat.
1 blancolån på 120000kr är betalt, dock kvarstår 140kr (upplupen ränta) vilket gör att den inte är avslutad...

I övrigt är inga befintliga kvarstående skulder ökade utan snarare minskade pga vanlig månatlig amortering.

Hur kan min UC-score (495) och riskprognos (12.9%) vara oförändrad??
du bör ju ha fått en förädring av betyget kan tyckas med så stora förändringar oavsett om det vore till det bättre eller till det sämre.
men hur stor nyttjandegrad av dina kvarvarande krediter har du? nyttjandegraden påverkar extremt mycket, 90% nyttjandegrad av 20000 ses ungefär som lika dåligt som om det hade varit 90% av 200000

Det bästa är alltid att avsluta krediterna helt! Det tar ca 1-2 månader innan bankerna har rapporterat det till UC.
Mitt betyg ligger stadigt på bra senaste året pga att jag har varken krediter eller avbetalningar.
Ett tydligt mönster!

Har du fler outnyttjade krediter = finns en risk att du tar av dess när du villhöver.

Det bästa är alltid att avsluta krediterna helt! Det tar ca 1-2 månader innan bankerna har rapporterat det till UC.
Mitt betyg ligger stadigt på bra senaste året pga att jag har varken krediter eller avbetalningar.
Ett tydligt mönster!

Har du fler outnyttjade krediter = finns en risk att du tar av dess när du villhöver.
Det är inte alltid det bästa att avsluta krediter, iaf inte om man ser till kreditbetygets bästa.
En lågt nyttjad kredit eller inte nyttjad alls stärker vanligen kreditbetyget.

Det är inte alltid det bästa att avsluta krediter, iaf inte om man ser till kreditbetygets bästa.
Håller inte med dessvärre. Jag och flera här har avslutat allt och fått ner betyget avsevärt.

Senast ändrad:
Jag gick ned från 9.0 till 2,6 på uc för att bara ha betalat in en kredit på 50.000 samt avsluta den samma månaden. Trodde först att det var dåligt för mitt betyg att jag skulle avsluta det så det behöver inte alls stämma.

Ett tydligt mönster!

Oj har varit med, fått höra från många och upplevt att motsatsen till det du skriver är den rätta vägen att gå. Att man ska ha outnyttjad kredit och det är bra för betygen

Om man tittar på te.x sin totala skuldsättning så är det vanligt att det outnyttjade krediten ses som en skuldsättning eftersom det är pengar som du även har , även fast du inte använder dom = en skuld. Inte en tillgång.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp