Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Det är ju knappast för att jävlas eller för att inte "trigga nån att ta nya lån" som betyget blir som det blir, snarare är det väl så att historiskt har det varit många som tagit nya lån mer eller mindre så fort man kunnat igen, det har slutat mindre bra och att det avspeglas i algoritmen.
Nä och det var väl det jag skrev? Att jag förstår grejen.
Men har man straffats 3 år så ska man inte behöva göra det ännu längre.

Det är som att sitta i fängelse och få 3 år straff, när du suttit av straffet så får du sitta 2 månader till utifall att du skulle återgår till dumheter, vilket jag hellre kan se där en med ekonomin.

Hoppas personen i fråga får sitt kreditbetyg korrigerat väldigt snart, personen har redan avtjänat sitt ”straff”.

Frågan är lite hur dom räknar, det ska baseras på uppgifter i upplysningen, inte på uppgifter som inte finns i upplysningen
Av vad jag sett på mina uppdateringar så finns det en trendfaktor med, dvs åt vilket håll man är på väg. Exempel: två personer som har 5 av något. Ena har haft 2, 4, 5 och den andra 9, 7. 5. Båda har värdet 5 just nu men den enas trend är ökande och den andras minskande och det verkar påverka.

Trenden går inte alltid att utläsa ur momentanbilden (upplysningen) utan baseras ju på historik som kanske inte alltid ”ska gälla”?

Notera: spekulerar bara baserat på egna uppdateringar och historik som jag antecknat

Av vad jag sett på mina uppdateringar så finns det en trendfaktor med, dvs åt vilket håll man är på väg. Exempel: två personer som har 5 av något. Ena har haft 2, 4, 5 och den andra 9, 7. 5. Båda har värdet 5 just nu men den enas trend är ökande och den andras minskande och det verkar påverka.

Trenden går inte alltid att utläsa ur momentanbilden (upplysningen) utan baseras ju på historik som kanske inte alltid ”ska gälla”?

Notera: spekulerar bara baserat på egna uppdateringar och historik som jag antecknat
Inte bara trenden. Utan vilken grupp man blir slussad i. Har man under 3 års tid haft anmärkningar så kan man inte ta så mycket lån om ens något

Frågan är lite hur dom räknar, det ska baseras på uppgifter i upplysningen, inte på uppgifter som inte finns i upplysningen

Ändå har inte jag 0,1, som UC påstår att halva befolkningen har, trots att jag har betydligt högre lön än genomsnittssvensken, bara 1 ff (som är 11 månader ganmal) och inte mer än 120 000 i totala skulder. Jag tror nog att UC minns att jag har haft betalningsanmärkningar, som Creditsafe gör.

(Det syns förstås inte att jag har haft betalningsanmärkningar om någon kör en Creditsafe på mig, eftersom anmärkningarna är mer än tre år gamla, men kollar jag upp mig själv på Creditsafe så kan jag se att de minns att jag har haft sådana.)

Ändå har inte jag 0,1, som UC påstår att halva befolkningen har, trots att jag har betydligt högre lön än genomsnittssvensken, bara 1 ff (som är 11 månader ganmal) och inte mer än 120 000 i totala skulder. Jag tror nog att UC minns att jag har haft betalningsanmärkningar, som Creditsafe gör.

(Det syns förstås inte att jag har haft betalningsanmärkningar om någon kör en Creditsafe på mig, eftersom anmärkningarna är mer än tre år gamla, men kollar jag upp mig själv på Creditsafe så kan jag se att de minns att jag har haft sådana.)

Det borde vara något för det som hette datainspektionen tidigare det.

Det är ingenting som påverkar ditt kreditbetyg utan förändringshistoriken hos Creditsafe är något du kan se och även den försvinner efter tid.

Det är ingenting som påverkar ditt kreditbetyg utan förändringshistoriken hos Creditsafe är något du kan se och även den försvinner efter tid.

Säger dom ja. Problemet är att uppgifterna finns kvar

Hur vet du att det inte påverkar betyget?

Historiken går tillbaka tre år, och eftersom den innehåller information om när betalningsanmärkningar försvinner, så innebär det i praktiken att betalningsanmärkningar i någon mån ligger kvar i deras system i sex år. Jag fick mina sista anmärkningar 2016, och Creditsafe håller reda på vilka datum 2019 som de "försvann".

Men nästa år har de säkert glömt allt.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp