Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Min väg till skuldfrihet

Jo alltså, jag har turen att ingenting ligger hos inkasso. Jag klarar att betala av varje avbetalning enligt plan varje månad utan att gå under. Dock är min plan att varje liten slant jag betalar utöver överenskomna avbetalningar är av största värde, så jag vill försöka göra en stor omplanering av hushållsekonomin för att kunna snöbolla mig genom skulderna snabbare än de 10 åren det tar för mig om jag betalar enligt plan. Men så har jag (likväl som du väl?) utmattning i ryggen och har begränsat med energi så det blir en långsam förändring, en utgift i taget, så att säga.

Jag förstår att det är SÅ skönt att få släppa lånejakten. Är glad för din skull. Jag hade hamnat i samma läge om det gått längre. Nu tror jag att jag kommer undan, men på håret.
Jag tänker låta det ta 10 år och också kunna leva och spara lite varje månad, det är så enormt svårt att sia om framtiden så det kanske går fortare. Vem vet ens vad som händer om tre år ? Jag försöker jobba metodiskt men inte glömma att leva och spara en slant. Och hoppas inte behöva hamna hos kfm, det ger mig mer frihet att planera själv. Jag går inte back just nu och denna månad har jag lyckats spara en slant.

Om jag ska vara ärlig så vet jag inte riktigt skillnaderna, borde sätta mig in mer. Men jag tänker att de där försäkringarna de säljer på en i samband med lån är en chans för dem att suga ut mer pengar från såna som inte kan hantera sin ekonomi så bra och är lättlurade (tex jag), medan de ”vanliga” försäkringarna ändå är rimliga försäkringar att ha. Jag har, genom facket, barngruppliv, hemförsäkring STOR (med ”bortaskydd, resplus, plus allrisk) sjukdomsförsäkring & medlemsolycksfalls. Verkar ingå det mesta…(Folksam). Men uppdatera mig gärna om jag missar något, är idel öra!
Som sagt inkomstförsäkring täcker inkomst upp till en viss nivå om du blir arbetslös, låneförsäkring kan vara bra att ha om man blir arbetslös eller sjukskriven då den täcker en del av din totala månadskostnad för alla lånen så jag har bestämt mig att behålla den i nuläget, så får jag se hur det känns längre fram. De andra försäkringarna, olycksfall osv har jag genom facket, bra hemförsäkring har vi, försäkring för vår dotter givetvis och den behåller vi och försäkring för vår katt på 100 kr i månaden är också viktig.

Varit lite inaktiv här någon dag nu, annars känns det bra att liksom kika in lite titt som tätt men har inte hunnit!
Min träning har hållit i sig. Är så stolt! Trots att jag varit ute och hållit igång sen i förmiddags, drog jag på mig träningskläderna när jag kom hem och kom ut på en joggingtur. Men som jag nämnt tidigare, vågar ej räkna mig som en tränande person förrän jag nått minst 15 pass. Det ÄR jobbigt och psyket tar emot även om det är underbart varje gång jag lyckas. Måste komma över den här första ”puckeln” och känna att flåset blir liiiiite mindre haha.
Ekonomin knatar på. Har skjutit in lite på Klarna och betalade 400 istället för 175 kr på mitt lilla Santanderlån så även om det inte är några jättesummor så ligger jag före min budget och det känns jätteskönt. Jobbar hela påskhelgen också så då ramlar det in lite gött extra-ob nästa månad. Det kommer att göra nytta! Hoppas ni har en fin helg alla, och att ni fått lite sol på er. Nu ber vi till vädergudarna att det blir lite vår och hopp i luften.

Varit lite inaktiv här någon dag nu, annars känns det bra att liksom kika in lite titt som tätt men har inte hunnit!
Min träning har hållit i sig. Är så stolt! Trots att jag varit ute och hållit igång sen i förmiddags, drog jag på mig träningskläderna när jag kom hem och kom ut på en joggingtur. Men som jag nämnt tidigare, vågar ej räkna mig som en tränande person förrän jag nått minst 15 pass. Det ÄR jobbigt och psyket tar emot även om det är underbart varje gång jag lyckas. Måste komma över den här första ”puckeln” och känna att flåset blir liiiiite mindre haha.
Ekonomin knatar på. Har skjutit in lite på Klarna och betalade 400 istället för 175 kr på mitt lilla Santanderlån så även om det inte är några jättesummor så ligger jag före min budget och det känns jätteskönt. Jobbar hela påskhelgen också så då ramlar det in lite gött extra-ob nästa månad. Det kommer att göra nytta! Hoppas ni har en fin helg alla, och att ni fått lite sol på er. Nu ber vi till vädergudarna att det blir lite vår och hopp i luften.
Härligt för dig och må så gott och glöm inte att ta hand om dig

Har bestämt mig för att lära mig allt om ekonomi för att ta makten över den. Har ni tips på poddar? Jag har nu börjat med Rika tillsammans.

Nu har jag bestämt mig för att återuppta mitt sparande på Avanza. Just nu är det några ynka hundralappar. Mitt mål är att spara 100kr/månad nu när jag satsar på att få ner mina blancos, men när jag blir 45 år ska jag öka drastiskt och ha fonder som mitt extra pensionsspar. Då har jag 20 år på mig. Älskar tanken med ränta-på-ränta, jag ska banne mig ha det gott den dagen jag blir arbetsbefriad! Har också ett sparkonto på Dreams (ålandsbanken) där jag sparar pengar till min pensionsdag, haha. Då ska jag ha 30.000kr och kunna fira med en resa eller något.

Jag kommer att skriva mer om mina sparplaner här senare. För mig känns det viktigt, även om det är små små belopp, att faktiskt ser till att jag lär mig att spara sida vid sida om avbetalningarna. Att man ser den roliga sidan av att pengar växer. Många bäckar små. Det BLIR pengar även med små summor.

Nu har jag bestämt mig för att återuppta mitt sparande på Avanza. Just nu är det några ynka hundralappar. Mitt mål är att spara 100kr/månad nu när jag satsar på att få ner mina blancos, men när jag blir 45 år ska jag öka drastiskt och ha fonder som mitt extra pensionsspar. Då har jag 20 år på mig. Älskar tanken med ränta-på-ränta, jag ska banne mig ha det gott den dagen jag blir arbetsbefriad! Har också ett sparkonto på Dreams (ålandsbanken) där jag sparar pengar till min pensionsdag, haha. Då ska jag ha 30.000kr och kunna fira med en resa eller något.

Jag kommer att skriva mer om mina sparplaner här senare. För mig känns det viktigt, även om det är små små belopp, att faktiskt ser till att jag lär mig att spara sida vid sida om avbetalningarna. Att man ser den roliga sidan av att pengar växer. Många bäckar små. Det BLIR pengar även med små summor.
Helt rätt! Många bäckar små som vi brukar säga! :) alla små kronor gör skillnad, större skillnad än man tror ibland. Även om de känns töntigt med 20kr extra i bufferten, så är det ändå 1,5 liter mjölk!

Helt rätt! Många bäckar små som vi brukar säga! :) alla små kronor gör skillnad, större skillnad än man tror ibland. Även om de känns töntigt med 20kr extra i bufferten, så är det ändå 1,5 liter mjölk!
Ja men eller hur! Och det blir lite samma känsla som att se blancolånen hela tiden gå neråt. Att sparet hela tiden går upp!

Ja men eller hur! Och det blir lite samma känsla som att se blancolånen hela tiden gå neråt. Att sparet hela tiden går upp!
Faktiskt! Jag sparar också på Avanza, 300kr/mån. De känns bra, skulle kunna minska till 100kr o ta 200kr till annat. Men känner att de är de jag ”unnar” mig. Så de får ligga kvar på 300kr. :)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp