Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Min tidslinje från ansökan till laga kraft - Skuldsanering

Bara för den som är nyfiken så såg det ut såhär för mig:
  • Ansökan- början Januari 2024
  • Samtal - Juli
  • Inledande - Juli
  • Förslag om skuldsanering - Oktober
  • Beslut om skuldsanering - December
  • Laga kraft - mellandagarna

Summa och summarum (och intressant och ointressant fakta) ;

• Ca 1 år från ansökan till laga kraft.
  • Inga kompletterande frågor från KFM.
  • Inget personligt brev.
  • Samtalet med KFM varade ca 30 minuter.
  • Inget SMS före samtalet med KFM.
  • Sökte själv, utan skuldrådgivare.
  • Ingen borgenär motsatte sig.
  • ”Släppte” skulderna i samtidigt som ansökan.
  • Svarade på alla delgivningar från KFM samma dag som dom trillade in på Kivra.
  • Fick aldrig utmätning (av någon form).
  • Ca 2.1 miljoner i skuld.
  • 13 borgenärer (ingen privat).
  • Skulder uppkom av överkonsumtion.
  • Senaste skuld (vid ansökan) ca 1.5 år gammal.
  • Äger inget förutom en bil för max 15 000:-.
Kanske helt ointressant och odramatisk berättelse, men så såg min resa ut till skuldsanering.

Senast ändrad:
Skönt att jag kan också skriva vår tidslinje här.

Ansökan via skuldrådgivare - Januari 2025
Vi släppte alla lån februari 2025 då vi gick back ca 20 000 kr varje månad tröts bra inkomst. Jobbat extremt mycket extra men det har inte hjälpt. Ca 300 000 kr i räntor hade vi 2024 .
Beslut om löneutmätning för båda - slutet av augusti men det blev aldrig löneutmätning.
Samtal - början av september 2025 , inledande ca ngn timme efter samtal.
Förslag med betalplan om skuldsanering - Oktober 2025
Beslut om skuldsanering - Februari 2026
Laga kraft - slutet av februari , för mannen mitten av mars.
Handlägare bekräftat skriftligt idag att ingen överklagat och våra beslut har vunnit laga kraft.

En sak som vi ångrat oss är att vi inte har sökt tidigare. Första gången att vi känner oss fria.
Tacksam evigt för den möjlighet! Om man skulle bott utanför Sverige skulle man hamnat på gatan.
Grattis och all lycka till er! Inne på mitt a dra år med skusan. Jadu ångrar oxå grovt varför man inte sökte mkt tidigare,låg back i flera år trots bra inkomst,men som vi nämnt tidigare så hade man vell hoppet hela tiden att det skulle krympa men vart såklart tvärtom,man vart blind. 21-23 ökade mina skulder med typ 500k då täckte jag bara lån med lån.

Grattis och all lycka till er! Inne på mitt a dra år med skusan. Jadu ångrar oxå grovt varför man inte sökte mkt tidigare,låg back i flera år trots bra inkomst,men som vi nämnt tidigare så hade man vell hoppet hela tiden att det skulle krympa men vart såklart tvärtom,man vart blind. 21-23 ökade mina skulder med typ 500k då täckte jag bara lån med lån.
Tack så mycket!
Samma här , man tror det ska hända mirakel och att om man jobbar varenda helg ska man klara sig , men man går back hela tiden o till slut känner man att man är helt slut både psykiskt o fysisk.
Jag hade ingen anning att skusan finns, var livrädd för KFM ( utmätning ) men tack o lov hamnade jag här så läste en del om skusan.

När du är klar med skusan?
Lycka till!⭐️

Senast ändrad:
Jag ansökte om skuldsanering 18/12 2024
* 37 st borgenärer
* Fick samtal 27/8 2025 (varade 15 min)
* Inledande 27/8 2025
* Skuldsaneringsförslag 3/11 2025
* Godkände förslaget (med betalplan från februari) den 17/11 2025
* Efter att ha väntat i 113 dagar den 10/3 så ringde jag handläggaren och undrade hur det gick. Hon nämnde då att någon hade inkommit med krav och hos Alektum där jag tyvärr hade en skuld som gått till Tingsrätten hade Alektum meddelat att avskriva advokatkostnaderna. Handläggaren frågade om jag godkände att den nya skulden som tillkommit vilket jag svarade ja på. Då skulle handläggaren lägga in den i betalplanen. Därefter frågade handläggaren om jag godkände avskrivningen av advokatkostnaderna vilket jag svara ja på. Handläggaren lovade återkomma samma vecka, men så blev inte fallet. Den 17/3 kom ett meddelande i Kivra att en fordringsägare hört av sig för att få med en skuld men att den inte hade någon bevisbörda så den skulden togs inte in.
Sedan undrade handläggaren om jag godkände att betalplanens start blir april istället för februari vilket jag sa ja till. Jag betalar ju på den preliminära så flytten har ingen betydelse.
Nu är jag på dag 122 av en plågsam process och vet varken ut eller in. Bara vänta då jag inte vågar höra av mig igen och fråga hur det går. Det har ju även hunnit tillkomma en restskatt så kanske beror den ytterligare fördröjningen på den.
Jag kan bara hoppas & be att man har tur att beviljas så det inte stupar på något när man gått med hoppet så länge.

Jag skrev ett personligt brev när jag ansökte och berättade kring hur min ekonomiska utförsbacke sett ut och händelser som bidragit till förfallet och att jag börjat med terapi hos Mindler och sålt på Tradera för att släcka bränder.

Besökte ingen skuldrådgivare på kommunen utan gjorde allt själv.

Hoppet är det sista som överger människan men att det skulle vara en så plågsam process trodde jag inte. Hade kanske räknat på 1 år.

Ska tillägga att även hur min utgång blir så väntade jag på tok flera år för länge där varje månad var en kamp. Jag skulle ha ansökt mycket mycket tidigare och inte bara väntat och låtit det eskalera. Får jag avslag nu så måste jag ju söka på nytt igen, så ni som funderar, gör slag i saken och ansök! Plåga er inte och kämpa så livet går förlorat. Hjälpen finns där för många.

Tillägg: Jag var 62 år när jag ansökte. Nu blir jag 64 om några månader. Betalplanen i förslaget var på 5 år. Jag planerar gå i pension ganska omgående då hälsan satt tvärstopp för arbete. Någon som vet om KF kan begära att du istället för livsvarig utbetalning ska ta ut tjänstepensionerna på kortare tid för att uppnå närheten av den lön du har idag? Man kan ju välja att ta tjänstepensionerna på allt från 2 år till livsvarigt.

Senast ändrad:
Tack så mycket!
Samma här , man tror det ska hända mirakel och att om man jobbar varenda helg ska man klara sig , men man går back hela tiden o till slut känner man att man är helt slut både psykiskt o fysisk.
Jag hade ingen anning att skusan finns, var livrädd för KFM ( utmätning ) men tack o lov hamnade jag här så läste en del om skusan.

När du är klar med skusan?
Lycka till!⭐️
Liknande för mig,tog mig 15 år typ å googla skuldsanering sen va det gjort. Är klar i feb -30 så en bit kvar,rullar vell på men lite synd om frugan som måste punga ut lite mer till vardagen än vad hon hade räknat med,höll ju allt hemligt fram tills förra året.

Liknande för mig,tog mig 15 år typ å googla skuldsanering sen va det gjort. Är klar i feb -30 så en bit kvar,rullar vell på men lite synd om frugan som måste punga ut lite mer till vardagen än vad hon hade räknat med,höll ju allt hemligt fram tills förra året.
Ja , vi är klara september 2030. 🥂
Fattar det med frugan men det är så i ett förhållande , på gott o ont. ❤️

Hej!
Kan man få skuldsanering med statliga skulder som tex återkrav från försäkringskassan. Det står att de statliga skulderna preskriberas efter 5 år så det är alltid ett sänt
Sen har jag skulder som är 4 år gamla pga brott. Dock mindre summor. Jag vill inte ha några påhopp utan bara vägledning, vill gärna se mina chanser och möjligheter till skuldsanering
Jag hade 1,1 miljon. Jobbar 75 procent med en tillsvidare anställning och har lyckats få ner mina skulder till 840 000 på 1 år. I den summan ligger en privatskuld som är på 240 000 kr som jag verkligen inte får tag på.
Jag har betalt vad jag kunnat
Några tips?

Jag har skickat in en ansökan 20 juli så den är fortfarande pågående. Har även skrivit ett brev där jag förklarat min nuvarande ekonomiska situation och att jag verkligen försöker i den mån det går.
Men när man inte betalar så tillkommer nya skulder hos kronofogden och inte för att jag har dragit på mig nya skulder utan gamla som legat och ruttnat.

Hej!
Kan man få skuldsanering med statliga skulder som tex återkrav från försäkringskassan. Det står att de statliga skulderna preskriberas efter 5 år så det är alltid ett sänt
Sen har jag skulder som är 4 år gamla pga brott. Dock mindre summor. Jag vill inte ha några påhopp utan bara vägledning, vill gärna se mina chanser och möjligheter till skuldsanering
Jag hade 1,1 miljon. Jobbar 75 procent med en tillsvidare anställning och har lyckats få ner mina skulder till 840 000 på 1 år. I den summan ligger en privatskuld som är på 240 000 kr som jag verkligen inte får tag på.
Jag har betalt vad jag kunnat
Några tips?

Jag har skickat in en ansökan 20 juli så den är fortfarande pågående. Har även skrivit ett brev där jag förklarat min nuvarande ekonomiska situation och att jag verkligen försöker i den mån det går.
Men när man inte betalar så tillkommer nya skulder hos kronofogden och inte för att jag har dragit på mig nya skulder utan gamla som legat och ruttnat.

Jag fick Skuldsanering med skuld till Försäkringskassan & Skatteverket.

Jag fick Skuldsanering med skuld till Försäkringskassan & Skatteverket.
Hur gammal var den skulden? Fan omöjligt o betala en skuld till FK när man har 1 år på sig annars hade man kunnat lägga upp en plan, men de är fan omöjliga alltså. Preskiberas inte skulden efter 5 år från FK eller statliga skulder?

Hur gammal var den skulden? Fan omöjligt o betala en skuld till FK när man har 1 år på sig annars hade man kunnat lägga upp en plan, men de är fan omöjliga alltså. Preskiberas inte skulden efter 5 år från FK eller statliga skulder?

Skatteverket var knappt ett år. Försäkringskassan osäker kanske 2-3 år.

Jag tänker att jag delar med mig jag också av min tidslinje:

2025-02-28 - ansökan registreras hos KFM
2025-03-27 - första lånet släpps när det inte kan betalas
2025-04-27 - resterande lån släpps på inrådan av skuldrådgivare
2025-07-25 - första betalningsföreläggande
2025-09-01 - signering betalningsföreläggande
2025-09-11 - sista dag att bekräfta/bestrida
2025-09-18 - utslag gällande samtliga skulder utom en
2025-09-29 - skuld att betala fastställd
2025-10-13 - sista dag att betala
2025-10-23 - brev om att lämna in inkomster och utgifter
2025-10-27 - brev angående utmätning av konton
2025-10-29 - beslut om inledande
2026-01-14 - förslag om skuldsanering via Kivra
2026-01-16 - godkännande av förslag
2026-02-16 - Beslut om skuldsanering - jag blev beviljad
2026-03-09 - sista dag för överklagan av borgenärer
2026-03-16 - bekräftelse att ingen överklagan inkommit

Förutsättningar:
Lån ca 1,25 MSEK vid ansökan -> ökade till ca 1,45 MSEK när ansökan började handläggas
Inkomst 580 000 / år (brutto)
Tre barn och villa utan övervärde (under 100 000)

Vad handläggaren nämnde som främsta orsak till godkännande: jag hade tydliga brytpunkter när jag slutade ta lån och tydlig orsak till varför skulderna ökat (sjukskrivning i samband med barnafödsel).

Innan min ansökan började handläggas så sammanställde jag så mycket jag kunde i en excelfil jag skickade in med olika flikar för varje del; en tidslinje över brytpunkter och skuldutveckling, vår budget, kostnadskalkyl för att byta ut bilen samt bostadskostnader.
Inget personligt brev utan jag "fokuserade på fakta" istället.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp