Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Min tidslinje från ansökan till laga kraft - Skuldsanering

Bara för den som är nyfiken så såg det ut såhär för mig:
  • Ansökan- början Januari 2024
  • Samtal - Juli
  • Inledande - Juli
  • Förslag om skuldsanering - Oktober
  • Beslut om skuldsanering - December
  • Laga kraft - mellandagarna

Summa och summarum (och intressant och ointressant fakta) ;

• Ca 1 år från ansökan till laga kraft.
  • Inga kompletterande frågor från KFM.
  • Inget personligt brev.
  • Samtalet med KFM varade ca 30 minuter.
  • Inget SMS före samtalet med KFM.
  • Sökte själv, utan skuldrådgivare.
  • Ingen borgenär motsatte sig.
  • ”Släppte” skulderna i samtidigt som ansökan.
  • Svarade på alla delgivningar från KFM samma dag som dom trillade in på Kivra.
  • Fick aldrig utmätning (av någon form).
  • Ca 2.1 miljoner i skuld.
  • 13 borgenärer (ingen privat).
  • Skulder uppkom av överkonsumtion.
  • Senaste skuld (vid ansökan) ca 1.5 år gammal.
  • Äger inget förutom en bil för max 15 000:-.
Kanske helt ointressant och odramatisk berättelse, men så såg min resa ut till skuldsanering.

Senast ändrad:
I mitt fall är det samma summa att betala på inledande skuldsanering och mitt beslut (betalplanen).
Dock varierat betalplanen längre fram i saneringen, då lite barn byter ålder ;).
Jag har 4-årig betalplan, men självklart 5-årig skuldsanering.
Funderade just på det här med att ens förbehåll kan ändras en del under 5 år när det finns barn. Vad bra att få svar på den frågan :)

Skönt med 4 årig plan också när man har barn.

45 dagar tog det för mig från inledande till förslag på plan - 4 årig.

Csn pausat fick det bekräftat på nytt nu. Så fort avbetalningsplaner är fulländad startar csn som vanligt. För de som undrade om CSN så när jag fick inledande först så räknades summan för månadssumman på csn inbetalningar in i det jag fick behålla.

Så egentligen (antar jag) att om CSN inte hade beslutat att ge anstånd och pausa under skuldsaneringen så får man den summan inräknat för csn inbetalningar in i det du får behålla. Som sagt ej facit, kanske varierar från handläggare till handläggare men det är vad jag antar som en fingervisning för de som undrade om just csn.

För övrigt otrolig möjlighet man får känner jag nu. Väntar så klart fortsatt på slutliga beslutet, men känner mig riktigt positiv och ser ljuset i tunneln.

Kämpa på.

Hej!
Fick inledande skuldsanering nu i veckan och kom idag på några frågor jag missat att ställa till min handläggare som ni kanske har svaret på.
Pga arbete så får jag behålla min bil och har även med summan för billånet som belopp att behålla (lånekostnaden per månad)
Innebär detta att jag kan fortsätta betala som vanligt på mitt billån?
Betalar jag som vanligt när det kommer till mobilabonnemang, försäkringar, facket och parkering för bilen? Dessa är ju inte lån så antar att det klassas precis som hyra och el?
Då det är lördag så kan jag inte kontrollera detta med handläggaren ännu.

Hej!
Fick inledande skuldsanering nu i veckan och kom idag på några frågor jag missat att ställa till min handläggare som ni kanske har svaret på.
Pga arbete så får jag behålla min bil och har även med summan för billånet som belopp att behålla (lånekostnaden per månad)
Betalar jag som vanligt när det kommer till mobilabonnemang, försäkringar, facket och parkering för bilen? Dessa är ju inte lån så antar att det klassas precis som hyra och el?
Ja du ska fortsätta betala på dessa saker. Det är fasta kostnader. Samma m billånet som är undantaget i din sanering. Jag hade på samma sätt.

Hej!
Får man fråga hur mkt bilen är värd ?

1. "Om man efter eller vid inledande släpper allt till utmätning, blir det ingen utmätning då pga att ansökan om skuldsanering ligger inne? "- En ansökan om skuldsanering hindrar inte utmätning. Får man inledande skuldsanering så ska man betala enligt "inledande betalplanen" för skuldsanering. Då betalar man bara på den och får inte betala separat längre till borgenärer (banker/privatpersoner). Har man ett inledande beslut så får man inte utmätning (förutsatt man får beslutad skuldsanering som vinner laga kraft sen).

2. "Om skuldsaneringen nekas så förmodar jag att utmärningsproceduren tickar igång?" Om du har slutat betala på dina skulder och får nekad skuldsanering är det väldigt troligt att det blir utmätning i framtiden om du inte snabbt kan betala ikapp allt.

3. "När man efter ca 1 år fått allt (ev) beviljat och klart, börjar skuldsaneringsår 1-5 att tickas igång då eller avräknas någon tid som t ex när ansökan registrerades eller beslut om inledande? Eller blir det ansökningsåret plus 5 år till?" - Om du får inledande skuldsanering och sedan beslutad skuldsanering som vunnit laga kraft så är det 5 år från inledande skuldsanering som gäller (+ avslutad månad om betalplanen är 5 år). Betalplanen kan dock vara på 3,4 eller 5 år även om anmärkningen ligger kvar i 5 år för privatpersoner

Om man får inledande och det inte vinner laga kraft . Man blir alltså inte beviljad .. vad händer med de pengar man betalat in när man haft inledande ? Blir det en återbetalning ? Om man inte hade utmätning före dvs .

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp